Jag letar som bekant nytt gummi till sommaren. Och har goda argument för att vilja välja billigast möjliga.
Jag hade halft om halft fastnat för Biltemas jolle för 4.995.- även om jag är rätt kluven till produkterna från det företaget.
Men så surfade jag runt på nätet igår och fann att jag kan köpa en Seago Tender 240 med uppblåsbar durk från England för 4.400 inklusive frakt hem till dörren. Nu tror jag iof inte att Seagojollen är något högteknologiskt underverk och gumminas svar på Rolls Royce. Men den jollen vann ett test i YM som 'best value for the money' och Seagos livflottar hat gott rykte. Så Seago känns bättre än Biltema. Dessutom sparar jag 5 mils bilresa.
Men - ett stort men:
Seagogummit saknar de två fästringarna man normalt finner på insidan av tuberna föröver. Som man fäster taljan i att hissa upp i däverterna med.
Sådana ringar, komplett förstärkningar för egenpålimning finns att köpa. Vad säger ni - skall man tro på att göra så?
På de jollar där dessa ringar redan finns är de ju bara limmade. Men kan jag göra ett lika bra jobb som Li Chong någonstans i Kina?
Håller det?