sailguide.com • Visa tråd - Modifiera ny gummibåt

Modifiera ny gummibåt

Här kan man ställa alla typer av båtrelaterade frågor

Modifiera ny gummibåt

Inläggav Eilean ons mar 10, 2010 10:10 am

Jag letar som bekant nytt gummi till sommaren. Och har goda argument för att vilja välja billigast möjliga.
Jag hade halft om halft fastnat för Biltemas jolle för 4.995.- även om jag är rätt kluven till produkterna från det företaget.

Men så surfade jag runt på nätet igår och fann att jag kan köpa en Seago Tender 240 med uppblåsbar durk från England för 4.400 inklusive frakt hem till dörren. Nu tror jag iof inte att Seagojollen är något högteknologiskt underverk och gumminas svar på Rolls Royce. Men den jollen vann ett test i YM som 'best value for the money' och Seagos livflottar hat gott rykte. Så Seago känns bättre än Biltema. Dessutom sparar jag 5 mils bilresa.

Men - ett stort men:

Seagogummit saknar de två fästringarna man normalt finner på insidan av tuberna föröver. Som man fäster taljan i att hissa upp i däverterna med.
Sådana ringar, komplett förstärkningar för egenpålimning finns att köpa. Vad säger ni - skall man tro på att göra så?
På de jollar där dessa ringar redan finns är de ju bara limmade. Men kan jag göra ett lika bra jobb som Li Chong någonstans i Kina?

Håller det?
Bilagor
d-ring.jpg
d-ring.jpg (2.19 KiB) Visad 1057 gånger
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem

Re: Modifiera ny gummibåt

Inläggav S-B A-son ons mar 10, 2010 10:36 am

Seasea har mässpris på Mercury/Quicksilver 240 Airdeck. 3990 kr. Den ser inte ut att ha ens en tillstymmelse till förtöjningsmöjligheter, så det krävs en okulärbesiktning på plats innan köp. Men du sparar ju några hundralappar jämfört med England.

F.ö. har väl nästan alla handlare mässpris. Har en känsla av att tillbehörshandeln inte riktigt har kommit tillbaka pss som själva båtproducenterna verkar ha gjort. Kanske går det till och med att göra riktiga fynd, typ att sista dagens sisyta timme köpa den gummibåten nasaren har i montern.

På tal om din kinesiske gummibåtarbetare kan man kanske tro att denne har tillgång till limtyper som skynklar hud och andningsvägar på ett helt annat sätt än de som finns tillgängliga hos oss. Det är inte bara låga löner som gör kinesiska varor billiga!

mvh Sven-Barry
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inläggav matz ons mar 10, 2010 11:22 am

köpte sådana inkl lim på kommedörsgatan på 90 talet..en trappa ned http://www.captains.se/gummibat-rib.html
Användarvisningsbild
matz
Guldmedlem

Inläggav Nautihamstern ons mar 10, 2010 12:21 pm

Biltema höjde plötsligt priset på gummibåten med en hundring (tusing i Sverige). Vaenudeförettjävlasätt?
Nautihamstern
Diamantmedlem

Inläggav Seawolf ons mar 10, 2010 1:05 pm

Jag har nog ett passande lim. Det går åt lite, det är dyrt, det proffsigaste limmet får nästan inte säljas pga. sitt innehåll.
Men det är 2-komponent kontaktlim, det biter sig fast som svetsat, och det blir i konsistensen som hårdgummi efteråt.
Hör av dig om jag skall kolla om du kan hämta några klickar.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inläggav Eilean ons mar 10, 2010 1:14 pm

Nautihamstern skrev:Biltema höjde plötsligt priset på gummibåten med en hundring (tusing i Sverige). Vaenudeförettjävlasätt?

What!? Kostar den 5.995.- nu? Det gamla priset på 4.995 stod på hemsidan för 30 sek sedan.

Seaswolf - tackar! Jag återkommer, skall kolla utbudet på mässan först. Men 5.995 för biltemagummi blir det defintivt Seago och limmade ringar om inte mässerbjudandet visar sig vara rätt väg.

Jag tolkar inläggen som att ingen i alla fall säger att ringarna inte kommer att hålla.
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem

Inläggav Seawolf ons mar 10, 2010 2:00 pm

Hmmm, en sanbbcheck efter det eminenta limmet visade att det är "lost in transition"
dvs jag återfinner det inte efter min flytt. Det kan ev. dyka upp senare.
http://www.bostik.com.au/technical_data ... k_2402.pdf är vad du skall ha i alla fall. Men räkna med att minsta satsen kostar 500 kr....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inläggav bosseh ons mar 10, 2010 4:19 pm

De här verka ha det mesta man kan behöva för att modda sin gummibåt:
http://www.rib-shop.com/
inkl "Seawolfs lim"!
--
Det finns ett lim som heter Pliobond 20 som jag använt för att reparera bla gummibåt med. Det är länge sedan jag köpte men då fanns det på svenska marknaden.
--
Intressant ämne, nu kan jag glädja en av mina båtgrannar som är ute efter fler fästen på sin båt!
bosseh
Diamantmedlem

Inläggav Eilean ons mar 10, 2010 5:59 pm

bosseh skrev:De här verka ha det mesta man kan behöva för att modda sin gummibåt:
http://www.rib-shop.com/
inkl "Seawolfs lim"!
--
Det finns ett lim som heter Pliobond 20 som jag använt för att reparera bla gummibåt med. Det är länge sedan jag köpte men då fanns det på svenska marknaden.
--
Intressant ämne, nu kan jag glädja en av mina båtgrannar som är ute efter fler fästen på sin båt!

Det var just där jag fick inspiration och hittade 'delarna'.
Ingen ännu som har farhågor för hållfastheten...?
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem

Inläggav Seawolf ons mar 10, 2010 11:29 pm

Bostiklimmet (2-komp) är grymt starkt och vidhäftande, så du lär absolut slita sönder där dukbiten med stroppförstärkt ring om du överlastar det hela. Låt INGEN lura dig att tro att ett något 1-komponent lim skulle duga i detta fall.

Jag har lagat ett nötningsläckage i en hypalongummibåt med Bostiklimmet enbart med att "måla" det slitna området. Det är tätt.
Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inläggav Anders S tor mar 11, 2010 8:10 am

Angående ny gummibåt och modifiering: Jag hade aldrig i livet tagit jobbet att själv limma in dävertögon på en splejans ny gummibåt för att spara 500 spänn och fem mils bilresa, inte ens i Stockholmstrafik. Har Biltemagummibåten ögon från fabrik, och Seago inte har det, så är den 500-ingen inte värt det. Vad kostar två ögon och lim? Och hur bra blir det, vad händer med garantin, och får du en ny dinge på garantin om ögat lossnar ?

Jag gillar att pimpa och förbättra lika mycket som någon annan (minst), men om det handlar om valet mellan en lågpris Seago från England och en dito Biltema från Stockholmsaffären hade jag tänkt så här: Båda dingarna säljs med priset som argument. Vi vet alla vad det betyder, lättsam produktkontroll (eller slutinspektion) och därav följande nödvändig vaksamhet. Då tänker jag mig att intill att fru Gunnar säger ifrån på skarpen och hotar med vassaste kniven, så bor dingen uppblåst i vardagsrummet tills den befunnits tät och godkänd i övrigt. Skulle man därvid upptäcka någon brist är det ju avsevärt enklare att uppsöka Biltema än att på din egen bekostnad skicka tillbaka Seago:n för utbyte eller reparation. Sedan har vi frågan om ögonen, limningen och kostnaden. Även om vi lätt tänker oss att med omsorg, rätt tillbehör och bästa limmet, så kan man sätta dit ögon på ett utmärkt sätt, så kan man ju också lika lätt tänka sig oväntade svårigheter med detta. För att göra ett bra jobb måste man dessutom göra åverkan på väven (slipa) och då faller ju garantin direkt på Seago:n, åtminstone i praktiken.

Sedan har jag tagit en titt på Biltemajollen, och den ser faktiskt inte så dum ut. Men om den hade ögon på insidan vet jag inte.
Anders S
Anders S
Diamantmedlem

Inläggav S-B A-son tor mar 11, 2010 8:39 am

Anders S skrev:Angående ny gummibåt och modifiering: JAg hade aldrig i livet tagit jobbet att själv limma in dävertögon på en splejans ny gummibåt för att spara 500 spänn och fem mils bolresa, inte ens i Stockholmstrafik. Har Biltemagummibåten ögon från fabrik, och Seago inte har det, så är den 500-ingen inte värt det. Vad kostar två ögon och lim? Och hur bra blir det, vad händer med garantin, och får du en ny dinge på garantin om ögat lossnar ?

Kan inte uttryckas klarare. Egna förbättringar är naturligtvis de absolut bästa, men ännu bättre är om de redan ingår i köpet s.a.s. !

mvh Sven-Barry
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inläggav Eilean tor mar 11, 2010 8:54 am

För det första Anders S - det heter inte 'splejans'. Det heter 'sprillans'. Och hör sen.

För det andra, så har du naturligtvis rätt. Jag har också långsamt och motvilligt kommit till samma insikt. Att jag tvekar till Biltemas gummi beror delvis på det inte i alla avseenden alldeles ihåliga argumentet att jag från och till har haft dåliga erfarenher av deras grejor.
Och till någon, liten del, måste erkännas (det här kostar på...) beror det på att man framstår som långt häftigare och världsvan med namnet 'Seago' på jollen än 'Biltema'. Sug och smaka på de två namnen en stund. Seago känns saltare, mycket saltare....
Men Seagos gummi har väl med stor sannolikhet hjälpligt limmats ihop av brorsonen till samma kille som limmade Biltemas. Och fåfänga har aldrig stärkt människosjälen och vunnit några slag.

Så planen har ändrats till följande:
Plan A - båtmässa i morgon fredag. Finns något vettigt, prisvärt med innerringar till mässpris slår jag till. Hårt och obevekligt.
Plan B - en tur till Biltema efter att ha förvissat mig att ringar finns. Med det verkar så av katalogbilden att döma.
Plan C - förutsätter att inget av ovanstående lyckas. Är under utarbetning.
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem

Inläggav Nautihamstern tor mar 11, 2010 8:56 am

Eilean skrev:
Nautihamstern skrev:Biltema höjde plötsligt priset på gummibåten med en hundring (tusing i Sverige). Vaenudeförettjävlasätt?

What!? Kostar den 5.995.- nu? Det gamla priset på 4.995 stod på hemsidan för 30 sek sedan.

Seaswolf - tackar! Jag återkommer, skall kolla utbudet på mässan först. Men 5.995 för biltemagummi blir det defintivt Seago och limmade ringar om inte mässerbjudandet visar sig vara rätt väg.

Jag tolkar inläggen som att ingen i alla fall säger att ringarna inte kommer att hålla.

Nä, den kostar EUR 499 nu, men i fjol på Helsingforsmässan såldes den till "mässpris" EUR 399. En vecka efter mässan sjönk priset i butikerna också och hölls vid EUR 399 hela vintern och nu har de höjt det till EUR 499 igen. För mej spelar det inte så stor roll, jag har ju bara fått en lite dyrare jolle...
Nautihamstern
Diamantmedlem

Inläggav Anders S fre mar 12, 2010 6:06 am

Eilean skrev: Och till någon, liten del, måste erkännas (det här kostar på...) beror det på att man framstår som långt häftigare och världsvan med namnet 'Seago' på jollen än 'Biltema'. Sug och smaka på de två namnen en stund. Seago känns saltare, mycket saltare....

Det finns ju en lösning på detta problem som också låter dig pimpa och sniffa lim: Du kan ju, på ett strategiskt sätt, limma på en namnskylt. En sådan kan då formas av reparationsduk och limmas över det oönskade märkesnamnet. Jag skulle själv tycka att det vore än saltare att ha en individuellt benämnd jolle än ett aldrig så marint klingande varumärke. Om du studerar din nuvarande jolle kan du eventuellt se var en sådan namnskylt skall sitta för att skona jollen också.

Medan du ändå är på Affären Vars Namn Inte Bör Nämnas, - ta en titt på ett sådant där nylonkapell som används för att täcka tak och rutor på bilen och se om det kan bli ett solkapell när jollen "bara hänger". Såvitt jag kan förstå skulle ett sådant bli mycket gynnsamt rent prismässigt.
Anders S
Anders S
Diamantmedlem

Nästa

Återgå till Sailguides båtforum