Vetusmotorer

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
KG

Vetusmotorer

Inlägg av KG » ons 24 mar 2004, 23:00

Jag har en Volvo Penta MD2B (25 hkr) som börjar uppnå pensionsålder (snart 30 år). Jag har kikat runt på alternativ samt pratat med motorrepresentanter på båtmässan. Jag har svårt att se varför man ska betala ca 30.000 kr mer för en Volvo jämfört med exempelvis Vetus (Mitsubishi) (enl. Volvo är det tillgängligheten på service och reservdelar samt 2:a handsvärdet ...). Har panelen erfarenheter av Vetusmotorer ? Har de motsvarande livslängd som VP ? Är det svårt på reservdelsfronten ? Tacksam för alla synpunkter !

Pelle

motorer

Inlägg av Pelle » ons 24 mar 2004, 23:01

Är inne på samma tankar men jag tycker att
lombardini, vetus,sole mm har minst lika bra kvalitet
på sina motorer några tom bättre än VP.
Det man köper med VP är att det finns service & reservdelar lättillgängligt. Det är fördelen
inget annat! (tycker jag).Skall man köpa en
annan motor än VP så är det bara att se till att
man har dom vanligaste slitdelarna med sig!
Skulle du få ett storhaveri när du är på semester
så finns inte dom delarna till VP hemma i allafall hemma. Att ta hem reservdelar till vetus tar inte längre tid än till VP...

Lasse L

Vetus och Iveco

Inlägg av Lasse L » tor 25 mar 2004, 15:16

Har i 15 år haft en Vetus (Status Marin) 51 Hkr, samma motorblock som Penta MD21.
Fungerade utan problem, lätt att få tag på reservdelar. Såldes beg. för 16000 Kr. Tror inte att jag hade inte fått mer om det stått Penta på den.
Ny Iveco på 48 Hkr installerades för 5 år sedan fungerar utan anm. kör året runt.
Varför köpa dyrt (Volvo Penta) när det finns billiga bra motorer. :lol:

KG

Vetusmotorer

Inlägg av KG » fre 26 mar 2004, 08:18

Tack för svaren, det lutar nog åt en Vetus 33 eller 42 hkr till hösten / KG

Skriv svar