Utombordare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Inlägg av Schvidja » tor 31 jan 2008, 09:41

Jag håller med Håkan, jag har en 80 tals 4hk evinrude utan växel, den är superlätt och går som attan. Miljömässigt inte bra men den är till dingen och används inte mycket. Vill man inte knäcka ryggen så är det en sån man ska ha. Kör man mycket är 4takt att rekommendera och har man den på båten så behöver man kanske inte lyfta den så mycket.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 31 jan 2008, 09:58

Jag vet inte om det framgick, men det är meningslöst att rekommendera tvåtaktare till någon som vill ha en (splejs) ny motor. Små tvåtaktare finns bara som begagnade numera.
Anders S

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Utombordare

Inlägg av Schvidja » tor 31 jan 2008, 10:24

Micke79 skrev:Måste tyvärr köpa ny utomborade till våren då min
Micke
Ny och splejsny kan innebära en viss skillnad, ny kan innebära en annan än den jag har nu eller en fabriksny (splejsny).
Så min kommentar behöver inte vara helt meningslös.
Men för miljöns skull så är givetvis en 4 takt att föredra.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 31 jan 2008, 10:58

Just det, det var därför jag skrev splejs ny. Vill man ha en ny, osliten, jungfrulig och med fabriksgaranti, så blir det en fyrtaktare. Det finns inga nya tvåtaktare - det var det jag ville ta fram. Meningslöst var inte ett bra ord.

Ur miljösynpunkt kan man tänka shär:
Antingen köper jag en ny fyrtaktare. Miljöpriset för denna är tillverkningskostnaden (råmaterial, energi, transporter mm) och med en visserligen mindre men inte alldeles obetydlig miljöbelastning genom bränsleförbrukning och avgaser.
Eller, så köper jag en begagnad motor, som redan är tillverkad, transporterad, etc. Då är miljökostnaden för tillverkningen redan avklarad (förbrukad), och miljökostnaden för användning är relativt sett mer avgaser och högre bensinförbrukning.
Hur mycket kommer jag att köra? När är break-even mellan miljökostnaden för tillverkning mot miljökostnaden vid användning? Det är naturligtvis inte lätt att svara, men för en motor som används 5-10 timmar per år lär det dröja länge innan en ny motor ger plus på miljösidan.

Det som verkligen betalar sig är att segla så så mycket som möjligt.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » tor 31 jan 2008, 11:42

Glöm inte vevhusoljan...:)
Den ska väl bytas med jämna mellanrum.

Jag hade nog letat upp en bättre begagnad 2-taktsmotor.
Lättare, enklare att hålla ordning på.
Jag kör å andra sidan väldigt lite motor...

Kom att tänka på en annan sak.
Jag har inget luftfilter på min Yamaha 5:a.
De stitter ju en insugdämpare men inget filter.
Ska det vara på detta viset..?
Kan heller inte hitta något i manualer o.dyl.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 31 jan 2008, 12:19

Insugningsljuddämparen fungerar som en labyrintfälla för damm och skräp. Man har ju också mycket mindre bekymmer med damm till sjöss, så kraven på luftrening är inte lika stora. Dessutom ger luftrenaren att noga beräknat motstånd för insuget, så att det blir "helt rätt" luftströmning. I det sammanhanget kan man lyfta fram ytterligare en liten fördel för fyrtaktaren: Som regel går den betydligt bättre och mycket renare på låg- och mellangas än tvåtaktaren gör.

Jag håller helt med om att som knappt använd hjälpmotor till en segelbåt kan man köpa en tvåtaktare om man vill. Miljömässigt spelar det ingen roll. Bryr man sig - köp av någon som kör mera och som då byter till fyrtaktare... :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 31 jan 2008, 20:10

Anders S skrev: Det finns inga nya tvåtaktare - det var det jag ville ta fram. t.
Missledande, eller helt fel dristar jag mig att påpeka. De mest miljövänliga och bensinsnålaste utombordarna är sen flera år tvåtaktare med insprutning. De onödigt tunga fyrtaktarna är en föråldrad grej på utombordare. Ändå skrivs det i alla båtblaskor osv att endast fyrtaktarna är tillräckligt rena. Fast riktigt små insprutartvåtaktare finns det väl inte än.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

bassace

Inlägg av bassace » tor 31 jan 2008, 20:26

Guitar Nilsson skrev:
Anders S skrev: Det finns inga nya tvåtaktare - det var det jag ville ta fram. t.
Missledande, eller helt fel dristar jag mig att påpeka. De mest miljövänliga och bensinsnålaste utombordarna är sen flera år tvåtaktare med insprutning. De onödigt tunga fyrtaktarna är en föråldrad grej på utombordare. Ändå skrivs det i alla båtblaskor osv att endast fyrtaktarna är tillräckligt rena. Fast riktigt små insprutartvåtaktare finns det väl inte än.
Jag tror vad Anders S menar är att (åtminstone vad jag vet) det från 1/1 2007 inte är tillåtet att importera nya tvåtaktare till Sverige. Hittar man någon ny tvåtaktare hos någon handlare idag har han (eller importören/grossisten) alltså haft den i lager sedan 2006.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 31 jan 2008, 20:35

Guitar Nilsson skrev:
Anders S skrev: Det finns inga nya tvåtaktare - det var det jag ville ta fram. t.
Missledande, eller helt fel dristar jag mig att påpeka.
Läs då vad jag skrev tidigare:
Små tvåtaktare finns bara som begagnade numera.
Det är möjligt att framtiden hör till insprutade tvåtaktsmotorer, men i "hjälpmotorklassen" finns inga sådana. Vi talar väl inte om stora motorer, utan om motorer under 10 HK eller så?

Huruvida framtiden är en direktinsprutad tvåtaktare eller en lättbyggd fyrtaktare får vi se.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 31 jan 2008, 20:46

bassace skrev:
Guitar Nilsson skrev:
Anders S skrev: Det finns inga nya tvåtaktare - det var det jag ville ta fram. t.
Missledande, eller helt fel dristar jag mig att påpeka. De mest miljövänliga och bensinsnålaste utombordarna är sen flera år tvåtaktare med insprutning. De onödigt tunga fyrtaktarna är en föråldrad grej på utombordare. Ändå skrivs det i alla båtblaskor osv att endast fyrtaktarna är tillräckligt rena. Fast riktigt små insprutartvåtaktare finns det väl inte än.
Jag tror vad Anders S menar är att (åtminstone vad jag vet) det från 1/1 2007 inte är tillåtet att importera nya tvåtaktare till Sverige. Hittar man någon ny tvåtaktare hos någon handlare idag har han (eller importören/grossisten) alltså haft den i lager sedan 2006.
Det är tydligen värre än så - hade man tvåpruttare i lager, så skulle de säljas innan senaste årsskifte. Det var ju utförsäljning före jul i många affärer.

Jag vet inte om tvåtaktare som UPPFYLLER AVGASKRAVEN är förbjudna att säljas, dock. Men sådana finns väl inte så många av, det skulle vara större Tohatsu (>50 hk) i så fall. Vad de vanliga märkena har i stora motorer vet jag inget om.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 31 jan 2008, 21:36

Mercery Verado är väl en tvåtaktare som importeras. Jonsson/Evinrude har också tvåtaktare. Det här har ju inte med trådens små motorer att göra, men om jag hade motorbåt och skulle byta snurra så aldrig att jag köpte en krånglig och tung fyrtaktare. Det enda jäkliga med de nya tvåtaktarna är visst att de är ännu dyrare än fyrtaktarna. Tohatsu har både fyrtaktare och insprutningstvåtaktare, den senare är mest miljövänlig. Så samma teknik borde väl passa ännu bättre på småmotorer? Jag var in i en affär och tittade på en jonson 3,5 fyrtakts enstånka. Vilken otympilg tung kluns! Jag tycker det är mycket konstigt att motorerna blir större och tyngre io dessa dar när allt annat blir mindre. Utvecklingen mot allt tyngre grisar till utombordare började långt innan fyrtaktarna kom.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 31 jan 2008, 21:56

Jag vill nog ändå gärna i all vänlighet påstå att (om det gäller nu, hjälpmotor och i Sverige) så är det inte möjligt att köpa en ny tvåtaktare, utan man får satsa på en fyrtaktare. Vad man (för rätt dyra pengar) kan köpa till en större båt är väl inte relevant, även om det lkan vara roligt att höra. Själv vill jag i så fall ha en Götaverken dubbelverkande tvåtakts diesel med laddluftkylare och överladdning. Den är manlig.

Tvåtaktare har fördelar, men skall de få ett genombrott så måste man ge dem direktinsprutning ungefär som på en diesel. Arbetssättet tillåter inte att man "doserar lagom" annars. Sedan har man fortfarande kvar smörjproblemet att lösa om man skall få ner avgasvärdena på "bilnivå".

Moderna fyrtaktare har kommit mycket längre, och det är lättare (läs, billigare) att ge dem goda avgasvärden och god gång. De blir tyngre, naturligtvis - mer delar och lägre effekt/cylindervolym går inte att snacka bort.
Anders S

ole
Diamantmedlem
Inlägg: 220
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 22:59
Ort: ole

Inlägg av ole » tor 31 jan 2008, 21:58

Jag tror ganska bestämt att tvåtaktare nu är forbjudna att importera.
Det gäller iaf i Norge(tror det var från 1/1-07). Men - jag vet det finns någon förhandlare som har överliggare från tidigare - och dom kan man köpa lagligt.
ole

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 31 jan 2008, 22:32

ole skrev:Jag tror ganska bestämt att tvåtaktare nu är forbjudna att importera.
Det gäller iaf i Norge(tror det var från 1/1-07). Men - jag vet det finns någon förhandlare som har överliggare från tidigare - och dom kan man köpa lagligt.
Det är logiskt - man kan ju inte förbjuda att handla med gamla motorer, utan eventuella förbud gäller förstås bara nya motorer.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 31 jan 2008, 22:51

[quote="ole"]Jag tror ganska bestämt att tvåtaktare nu är forbjudna att importera.
Det gäller iaf i Norge(tror det var från 1/1-07). quote]

Är även de Bodensjöngodkända insprutartvåtaktarna förbjudna? Att de är dyrare än fyrtaktare är konstigt. All elektronik är väl ganska billig nuförtiden. Och fyrtaktarna har väl minst lika mycket elektronik, de är ju också insprutare. Vi seglare borde kräva även små insprutstvåtaktare. De borde ju vara bättre även för mindre rodd/fiskebåtar. Eller också ett insprutnings-kit som ersätter förgasaren på våra gamla motorer.

Att motorer över 10 hk inte är relevanta erkännes. Men allt hänger ju liksom ihop. Är det inte något av de stora märkena som faktiskt slutat med fyrtaktare och bara gör insprutstvåtakt?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar