Aclei skrev:Anders, vet du om det går att måla Mille Extra på VC17, västkustvarianten? VC17 funkade inte bra för mig i somras, så jag är mer än sugen på att testa något nytt.
//Aclei
Det bör gå bra. På vår båt har det under årens lopp lagts många lager (minst tio) av VC17M av den gamla, riktiga sorten. (Här kan vi tala om flagnande skikt.) Den är inte lätt att ta bort (T-spritsknepet fungerar inte bra på tjocka lager) så vi skrapade, slipade hjälpligt slätt och lade ett lager Primocon som spärr/häftgrund. Om man gör så blir det bra, såvitt mina erfarenheter. Primocon rekommenderas/accepteras som spärr mellan riktig fulfärg (tenn) och tillåten färg, för övrigt.
Det är annars korrekt att mjuk bottenfärg måste jobbas med om den skall bli riktigt vacker och "slät". Man kan, om man går nära) se gropar i färgen, där det eroderat. Sådana måste sicklas eller slipas, men färgen är så mjuk att det inte är speciellt svårt. Avstår man från detta får man till slut en rätt dålig (osnabb) yta. Men så osnabb som om den har havstulpaner blir den ju inte, förstås. Tips är att måla första skiktet i avvikande kulör, så ser man när det är dags att bättra.
Eftersom jag periodvis lämnar båten i Strömstadtrakten (växtvänligt!) på somrarna törs jag inte (törs och törs - vill inte) testa snällare färger även om det sannolikt skulle räcka med litet mesigare färg på en båt som har hamn i en färskvatten-å. Men det är inte många som har uppvisat havstulpaner, däremot spår av slem/alger.