På torsdan var det kallt som f-n här, och samtidigt anlände batterimonitorn från England. Så i stället för att sticka ut på sjön redan på torsdan så satte jag igång att dra om lite kablar, montera mätshunten och en ny grov minus till startbatteriet. Tog sin tid till efter midnatt med ryggskott som gjorde mig mer slow än vanligt. På fredan tog jag upp ett hål för monitorn och smällde dit den plus fyrledaren som följde med. Sist satte jag i säkringen, och vips började monitorn fungera precis som den ska. Nu ser jag rubb och stubb, hur mycket det laddar i eller ur, hur mycket kapacitet det är kvar, hur länge det dröjer inna det är fullladat ellee utdraget. Helt suveränt.
Efter tre dars stillaliggande på Storjungfrun sjönk det aldrig under 80% fast vi både spelade Taube och hade värme på nattetid. En enorm skillnad med nya batterier.
Lyser det rejält på solcellen laddar den över 2 ampere, 2,4 som mest. Och redan tidiga mornar ger den effekt nu när jag kan rikta om den på stolpen.
När vi drog igång motorn idag kunde jag konstatera att min japs 55 A generator ger ända upp till 60 ampere med TWC-regulatorn. Även att TWC-n funkar perfekt ser jag. Den mjukladdar först i ca tre, fyra minuter på 13,9 volt, sen höjer den spänningen till 14,7 volt och då laddar det som bara den. Vi for i bleke på motorn kanske 3,5 nm, sen fick vi lite fesig sjöbris med oss, så vi seglade på bara genuan i den stekande solen och solcellen fortsatte ladda. När vi kom hem var det enligt monitorn full, 100%, men Det gick ändå att ladda vidare med CTEK-laddaren.
Nu har jag inte läst igenom papiren riktigt, (har ägnat mig åt att sjunga Taube, dricka snaps och badat bastu) man kanske ska kalibrera monitorn på nåt sätt, jag knappade bara in att banken är på 293 ampere. (batterierna anges numer att de ger 73 ampere)
Det känns i alla fal kanonbra att se allt så tydligt, att veta att både solcellen och generatorn går som den ska. Strömförbrukningen Webasto för värmaren anger är helt riktig också. Jag skulle säkert kunna ligga ute flera dar till utan extra laddning. Generatorn verkar dessutom ge fullt med redan vid 1200 varv, jag har nog i onödan varavt den till 1800 varv förut när jag nödgats laddköra.