Peter_K skrev:... Då har vi BETYDLIGT högre klubbavgift...
Men nog om det.
Frågan är om Båtliv eller någon annan tidning för båtfolkets talan?
När Bavaria 42 Match tappade kölar på löpande band (ok, det var att ta i...) var det väl ingen som direkt vågade ta i skiten?
Jag gissar att den bårklubb du är med i också driver hamnen du ligger i.
Så har vi det inte i Gbg. Våra klubbar är mer att likna vid en aktiv och levande fackförening för båtägaren. För min egen klubb handlar det mycket om att vara motpart/samarbetspartner till Grefab, hamnägaren.
Jag har alltid motarbetat att vår klubb skall gå med i SBU. Jag har mycket svårt att se någon som helst medlemsnytta som inte bättre täcks av medlemskap i andra organisationer. Tidningen är, för att travestera en musiksnutt som min tonårsdotter lyssnar på, a tragic waste of paper.
Jag tycker att PX borde vara en sådan tidning som företräder medlemmarnas intressen. Om kölar ramlar av, skrov delaminerar eller motorstyrningar fallerar och producenten/fabrikanten/säljaren vägrar ta ansvar är det enligt min mening ett måste att kunna skriva om detta! Redaktionen och SXK har inte så många fler nummer på sig innan de förhoppningar man knöt till skiftet på chefsredaktörskapet fått grundkänning.
Att de andra svenska båttidningarna är mer eller mindre stora och bredkäftade megafoner för branschen bör man inte förvånas över. De säljer primärt annonser. Att kunna tjäna slantar på att sälja prenumeration eller lösnummer till oss konsumenter fungerar tråkigt nog inte, den presumtiva läsekretsen är helt enkelt för liten.
Jag tar inte i de svenska båttidningarna med tång en gång, förutom PX.
mvh Sven-Barry