Efter att ha gjort rent dieseltanken och jag äntligen börjat lita på motorn så kändes allt bra i helgen. Ut på tur, fint väder och allt. Plockade upp en vacker kvinna på vägen och skulle segla hem båten de 15 sjömilen till hemmahamnen. En fin kryss norrut men sedan utbröt kraftig stiltje varvid Yanmar fick fylla seglen i stället. Det fungerade en kvart, sedan blev det ett väldigt missljud och båten gick lite långsammare. Jag rusade ner för att se hur det stod till med gamle trotjänaren men kunde inte se något. Olja fanns men oljudet var kvar. Till slut överhettades motorn och dog. När motorn svalnat startade den igen med samma missljud.
Jag fick känslan av att backslaget gick "trögt". När vinden kom tillbaka och vi kunde segla igen så snurrade inte propellern med så som den brukar göra. Men jag upplevde att motorn går trögt även vid friläge.
Kan backslaget har kärvat ihop så pass att det går trögt även utan växel i?
En kompis berättade att han fått ett liknande fel men att det då varit en rostflaga som täppt till kylkanalerna i topplocket men borde det givit upphov till det plötsliga missljudet?
Funderar på att köpa ny motor och sätta i men det är ju lite fel tid på säsongen och jag tänker dessutom sälja båten. Nu är den billig, någon som är intresserad?
Dejten gick för övrigt bra på alla sätt