Gångtimmar inombordare?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Freddan
Guldmedlem
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 12:22

Re: Gångtimmar inombordare?

Inlägg av Freddan » mån 14 nov 2011, 21:43

Precis en sådan lösning har jag byggt. Fungerar perfekt.

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Re: Gångtimmar inombordare?

Inlägg av Ravag » mån 14 nov 2011, 22:26

Var det dyrt?

Frågan är hur man skulle göra med ett S-drev?

/Dan

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Gångtimmar inombordare?

Inlägg av bosseh » mån 14 nov 2011, 23:35

Anders S skrev:En elmotor i serie på propelleraxeln skulle kunna vara en "bra grej" på flera sätt. Man skulle inte bara få en "korttidsmotor" utan också en fet generator som skulle kunna korta ner laddtiderna då man stressar batteribanken (motor, boende, semester). Generatordrift då man rör sig på semestrar och en laddare (eller vind/sol) som laddar mellan ut-och infärderna i hemmahamnen.

Synd bara att det blir dyrt.
Klassisk ubåtsdrift alltså. Enklast är en elmotor typ Mars ME0907 som driver propelleraxeln via en kuggremstransmission. Motorn kostar $450, ett kit med kontroller mm kostar $1250. Ska man kunna ladda med en motorn krävs en regenerativ kontroller. Lägger man $1550 så får man en motor som ger 5 hk kontinuerligt och 17 hk max och en regenerativ kontroller. $1550 blir ungefär 15 tkr hemma.
Jag vet inte om det är så dyrt, dieseln håller säkert 10 år extra.
Personligen skulle jag satsa på elmotorn utan generatorfunktion. Sen kan man sätta stor generator på dieseln så att man kör dieselelektriskt. Dieseln kan ju då också omplaceras på något annat ställe tex förpiken eller i en garderob. Nuvarande diesel kan även ersättas med kinesisk elverksdiesel för en spottstyver av vad en marindiesel kostar.

Freddan
Guldmedlem
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 12:22

Re: Gångtimmar inombordare?

Inlägg av Freddan » tis 15 nov 2011, 18:58

Jag har en gammal Yanmar 7,5 hästare -81 i båten. Jag har(med mycket hjälp av en kompis) kompletterat denna med en 3Kw likströmsmotor kopplad mot propelleraxeln med kuggrem.
Elmotorn matas med 4 seriekopplade 6v batterier dvs 24 v. Finessen med hela arrangemanget är att jag kan köra dieseldrift (jag kan ladda batteribanken om jag vill men det tar ganska mycket effekt från dieseln som är liten och trött) eller eldrift, eller tom paralleldrift dvs el/diesel samtidigt. Min käre vän lyckades dessutom styra hela klabbet med det gamla enspaksreglaget.
Den stora nackdelen är att batterier och elmotorer är tunga. Mycket extra vikt att släpa omkring på alltså.

Vid eldrift kan jag köra ca2-3 timmar, det är ganska många dagar i och ur hamn. Vid paralelldrift har jag ca 10 timmar gångtid vilket är fullt tillräckligt.
Skulle gärna skrota dieseln om det inte var för de långa vindlösa dagarna. Alternativet på en större båt är ju som anders säger elmotor för framdriften och liten diesel för laddning. Det finns motorbåtar med denna konfiguration.
(och lok och u-båtar...)
Hela arrangemanget kostar ca 40 000 i inköp. Då har vi gjort allt arbete själva.

Freddan

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Gångtimmar inombordare?

Inlägg av Lasse L » tis 15 nov 2011, 20:47


bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Gångtimmar inombordare?

Inlägg av bosseh » tis 15 nov 2011, 23:58

Batterier ska man ju ha ändå och kan man tänka sig dela batterierna mellan elmotorn och övrigt så blir det inte så mycket extra. Att få ut 12V från ett 24V system är också enkelt idag. En omvandlare som kan ge 12V/40A har 95% verkningsgrad och kostar ca 850 kr. 20A med typ 90% verkningsgrad kostar ca 250 kr.
En luftkyld diesel på 9 hk med elstart kostar 6600kr (http://www.goransons.com). Den väger 51 kg. Visst, den är bullrig (till skillnad mot en vanlig knäpptyst marindiesel!). Men det finns ju vattenkylda smådieslar också, några tusen dyrare.
En borstlös permanentmagnetmotor typ ME0907 kan kontinuerligt köras med 100 A @ 48V, alltså 4,8 kW eller 6,4 hk. Vikt: 12kg. Denna motor skall, enligt vad som påstås, ledigt ersätta min VP2001 (som ju tydligen är skitdålig).
Räknar man på det hela så framstår ett dieselelektriskt maskineri som klart konkurrenskraftigt jämfört med att byta till en ny diesel.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11662
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gångtimmar inombordare?

Inlägg av Anders S » ons 16 nov 2011, 06:59

bosseh skrev:Batterier ska man ju ha ändå och kan man tänka sig dela batterierna mellan elmotorn och övrigt så blir det inte så mycket extra. Att få ut 12V från ett 24V system är också enkelt idag. En omvandlare som kan ge 12V/40A har 95% verkningsgrad och kostar ca 850 kr. 20A med typ 90% verkningsgrad kostar ca 250 kr.
En luftkyld diesel på 9 hk med elstart kostar 6600kr (http://www.goransons.com). Den väger 51 kg. Visst, den är bullrig (till skillnad mot en vanlig knäpptyst marindiesel!). Men det finns ju vattenkylda smådieslar också, några tusen dyrare.
En borstlös permanentmagnetmotor typ ME0907 kan kontinuerligt köras med 100 A @ 48V, alltså 4,8 kW eller 6,4 hk. Vikt: 12kg. Denna motor skall, enligt vad som påstås, ledigt ersätta min VP2001 (som ju tydligen är skitdålig).
Räknar man på det hela så framstår ett dieselelektriskt maskineri som klart konkurrenskraftigt jämfört med att byta till en ny diesel.
Det är inte tu tal om att det kan vara intressant med sk "dieselelektriskt maskineri" framöver, i synnerhet i segelbåtar som kan fungera bra med rimliga motoreffekter. Men Bosses omformare ovan finns en liten hake med; verkningsgradssiffrorna bygger på att man konverterar stora strömmar. Vid små strömuttag (lampor och slikt) kostar omformningen oproportioneligt mycket, i synnerhet som trenden går mot allt snålare elkomponenter. Innan man faller för sådana lösningar, räkna på tomgångsförlusterna.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Gångtimmar inombordare?

Inlägg av bosseh » ons 16 nov 2011, 16:12

Anders S skrev: Men Bosses omformare ovan finns en liten hake med; verkningsgradssiffrorna bygger på att man konverterar stora strömmar. Vid små strömuttag (lampor och slikt) kostar omformningen oproportioneligt mycket, i synnerhet som trenden går mot allt snålare elkomponenter. Innan man faller för sådana lösningar, räkna på tomgångsförlusterna.
Nja, det handlar oftast om sk BUCK converters där verkningsgraden är ganska konstant vid olika belastningar men visst, lite effekt går åt även när den är helt obelastade så man ska tänka sig för lite när man planerar så man inte har ett antal overksamma omformare.
Det jag menar är att det mesta går att lösa ganska enkelt (och billigt) idag. Har man ett fungerande 12V elsystem och sätter in tex 48V för eldriften så behåller man enklast ett batteri för 12V, det kan tex vara ett 20Ah MC-batteri. Sen har man en omvandlare 48-12V. Däremot bör man kanske byta 230V intvertern mot en 48V variant, de finns och kostar inte mycket mer än en för 12V.
En sak som kan vara värd att nämna är att alla dessa elmotorer brukar tåla att man tar ut dubbelt så stor effekt under en minut. Vissa motorer tål ännu mer. Så det finns lite pulver när man ska backa stopp vid bryggan.

Skriv svar