Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
tamino
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 23:09

Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor

Inlägg av tamino » fre 20 jan 2012, 15:57

Hej,

Jag ska nu till sommaren göra om hela elsystemet i min nyinköpta båt. Det är en Avance 24 och det gamla elsystemet är tyvärr under all kritik.
En del LED belysning är inköpt, gastät huvudbrytare, batterimonitor (Nasa BM1) etc.

Men nu börjar jag fundera över det här med solcellen.. Jag har tänkt att fästa den på en ställning i aktern för att öka effektiviteten från panelen, går på så vis att alltid ställa den optimalt, och när man inte orkar får den helt enkelt stå still.
Men det är ju en djungel med olika typer, prisklasser etc.
Batteribanken kommer att vara 100-150 MAh. Belysning ombord är LED. Största konsumenterna blir nog bilstereon och kyl (tanken är att det ska bli en med kompressor, tips på modell mottages gärna).
Vilken storlek är lämpligt? MPPT-regulator verkar de flesta vara eniga om att är överprisade, samt maxpower ger för hög spänning till batteriet, även när det är fulladdat.

/ Fredric
Senast redigerad av 1 tamino, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Solcell, isntallation och inköpsfrågor

Inlägg av stangen » fre 20 jan 2012, 16:14

Storlek på solpanel? Så stor som du har plats för och råd med :)
Fundera på om du kan ha flera paneler. Om bara en liten del av en panel skuggas (som oundvikligen sker på segelbåt) påverkas hela effektuttaget av den panelen. Med fler små paneler ökar chansen att det alltid är någon som kan ge full effekt. Ett alternativ/komplement kan vara en mjuk panel som du kan flytta runt och/eller ta fram i hamn - tex över bomkapellet.

Kylbox då... fundera på om du vill bygga in en färdig box, bygga helt egen box med isloermaterial eller om det är enklare med en färdig bärbar tex CoolFreeze från Waeco:
http://www.waeco.se/%28S%281zhuz4450eh5 ... ne=&truck=
Sannolikt är det en kompressorkyl du skall ha för rimlig elförbrukning.
Senast redigerad av 1 stangen, redigerad totalt 0 gånger.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Solcell, isntallation och inköpsfrågor

Inlägg av Seawolf » fre 20 jan 2012, 17:02

Börja med att skrota bilstereon, den drar inte sällan mer än en modern kyl. Ersätt med en skaplig batteridriven radio. Eller ha en sån som komplement, så du kan stänga av bilstereon större delen av tiden då du vill slölyssna.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Solcell, isntallation och inköpsfrågor

Inlägg av bosseh » fre 20 jan 2012, 17:36

Kul att läsa så många vettiga råd ovan.
  • Skrota stereon: Absolut. Det är en strömtjuv, i synnerhet när man glömmer stänga av den. Väldigt vettigt idag är en radio/högtalare med docka för telefon/ipod. Finns med inbyggda batterier och som kan köras på 12V.
  • Flera paneler: Absolut, enklast och billigaste sättet att minska skuggproblematiken.
  • Hur mycket effekt? Minst 50W. Det brukar kunna hålla igång en normal kyl + belysning dygnet runt.
  • Ställning i häcken: Absolut. Jag har 2x20W+1x10W monterat på 25mm kapellrör. Enkelt och billigt. Jag ska nog sätta ytterligare en panel på förpiksluckan, i fall nu solen skulle komma förifrån någon gång när jag seglar.
  • Kompressorkyl: Vettigt, förenklar seglarlivet. Bra med en skräddarsydd box men det finns också bärbara boxar med kompressor som är väldigt användbara.

tamino
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 23:09

Re: Solcell, isntallation och inköpsfrågor

Inlägg av tamino » fre 20 jan 2012, 18:23

Tack för tipsen! :)

Jag är en sådan person att jag inte kan tänka mig att slopa musiken ombord, men jag är definitivt öppen för bättre förslag.
Helst ska det gå att köra från USB-sticka med MP3, alternativt från 3.5mm stereouttag som man kan koppla till telefonen eller annan musikkälla, är rätt ljudkräsen också, vilket är problemet. Skulle man komma ifrån bilstereovärldens alternativ så skulle jag nog vara överlycklig!
Någon som har koll på vad som skulle innebära en strömeffektiv lösning som passar in på detta?

Ni som har seglat med paneler "på häcken".. Hur ofta är det i vägen? Min tanke är att om den är på ena sidan så bör den nästan aldrig vara ivägen, är det en på varje sida, blir det lite bökigare. Men det är ju bara teorier. Jag tycker det är svårt att i förväg uppskatta hur mycket plats man har, svårt att veta vad som blir en för stor utrymmesoffring såhär första säsongen med ny båt.

Det blir mest troligt inte att bygga någon fast kyl såhär i början, det får komma senare i så fall. En vän till mig har en färdigköpt kylbox och en 34w böjbar panel som räcker för att hålla kylen gående hela säsongen. (typ art# 5515-32 på Hjertmans)

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Solcell, isntallation och inköpsfrågor

Inlägg av peterh » fre 20 jan 2012, 18:35

Seawolf skrev:Börja med att skrota bilstereon, den drar inte sällan mer än en modern kyl. Ersätt med en skaplig batteridriven radio. Eller ha en sån som komplement, så du kan stänga av bilstereon större delen av tiden då du vill slölyssna.
det satt en blaupunkt i den senaste båten jag köpte. Den drog 600mA AVSTÄNGD !!
Så snart jag upptäckt det åkte den ut ( och in åkte en sony-världsradio)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Solcell, isntallation och inköpsfrågor

Inlägg av toaen » fre 20 jan 2012, 19:07

tamino skrev:
Ni som har seglat med paneler "på häcken".. Hur ofta är det i vägen? Min tanke är att om den är på ena sidan så bör den nästan aldrig vara ivägen, är det en på varje sida, blir det lite bökigare. Men det är ju bara teorier. Jag tycker det är svårt att i förväg uppskatta hur mycket plats man har, svårt att veta vad som blir en för stor utrymmesoffring såhär första säsongen med ny båt.
Monterade dubbla stänger med var sin 25w solcellspanel på min storfidra. Tyckte att stängerna var onödigt långas, så jag kapade dem en halvmeter. Det ångrade jag senare. Vindflöjeln till vindrodret tog i själva panelerna, så att jag fick vinkla bort dem när vindrodret skulle styra. Hade jag låtit stängerna varit nån dm längre hade det inte varit nåt problem.

Annars var de aldrig i vägen.

Har seglat med dem i ganska hårt väder. Inte heller det har varit nåt problem.
Bilagor
dubbla solceller.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Solcell, installation och inköpsfrågor

Inlägg av Anders S » fre 20 jan 2012, 19:33

Jag tycker att akterstolpar med solpaneler är... litet fult, men det är ju en smaksak. Men... om man vill ha det så, så kan man alltid ställa panelerna horisontellt ("platt") när man går från båten eller om man seglar på varierande kurser och inte gitter fintrimma dem, då är de helt likvärdiga med en panel på rufftaket eller liknande. Det fungerar mycket bra sommartid i Sverige att göra så.

Tips: Om du inte har inombordare (har man det i Avance24?) skall du inte satsa på kyl med "Power Cool Down" och slikt, köp heller ett batteri till för mellanskillnaden (eller en större panel). Kompressorkyl är bra, köp det.
En bra båtladdare är guld värd, gärna rejält kraftig. Ladda slugt i varje hamn - även en eller två timmar laddning medan man raidar affären, glasskiosken och systembolaget är av värde.
LED-lampor är bra, även batteriradio (jag har en Sangean från Kjell&Co för att lyssna på radio.
Kvalificerat välljud får man billigt och bra via hörlurar/snäckor. Ett alternativ till bilradio är en halvbra eller bättre datorhögtalare, typ 2.1
Köp en sådan här: http://viewitem.eim.ebay.se/Mini-Car-Ch ... 8190351012 så kan du ladda allt som laddas via USB. 10 spänn kan den vara värd.

Drar du om kablar, satsa på de dyrare förtenta kablarna och 2x2.5 kvmm är minimum.
Köp en bra klämtång till kabelskorna. Biltema har bra kabelskor (sist jag kollade, i alla fall, där får man se upp) och en "kläm-hela-vägen"-tång är värd 200 spänn i uteblivet krångel.
Buntband är bra, men kardborreband på metervara kan vara ännu fiffigare. Man (i alla fall jag) har en tendens att upptäcka "oj, en kabel till" och då får man med tiden årsringar i kabelstammen, och ett evigt snärj att följa enstaka kablar om man inte vill klippa upp alla buntbanden. Då blir det gärna ett buntband till, och ett till, och ett till... MÄRK alla kablar du drar eller behåller. Märk i båda ändar.
Anders S

tamino
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 23:09

Re: Solcell, installation och inköpsfrågor

Inlägg av tamino » fre 20 jan 2012, 19:46

Ibland kan man inte annat än älska forumet här och all samlad kunskap och välvilja som finns.

Jag håller fullständigt med om att det är väldigt fult med akterstolpar, men det är en avvägning mellan funktion och estetik.

Avance 24:an har ej inombordare, men jag har en Suzuki utombords 4-taktare med generator som säkert hjälper till en aning med eltillförseln (vet ej hur effektiv den är än).
Gällande ljudet så är det något jag vill kunna ha i högtalare utifrån den sociala aspekten, alla kan njuta av samma musik, och prata utan att behöva kränga av lurarna.
Batteriladdare har jag köpt en CTEK M100 vilket bör räcka för min batteribank och bli över.

Gällande sladdar så kommer jag att beställa "huvudkablarna" från skyllermarks, färdigpressade så det inte finns någon felmarginal. Gällande övriga kablar var tanken att använda förtennade även där. Och nu är jag om möjligt ännu mer säker på det! :)



Oftast finns det en begränsning i USB-laddarna som gör att iPaden ej får tillräckligt med ström för att vara nöjd. Min tanke är att bygga en egen med hjälp av en sån här: http://www.ebay.co.uk/itm/DC-DC-Voltage ... 877wt_1126
Då får man tillräckligt med kraft för att ladda två ipads om det ska behövas. :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Solcell, installation och inköpsfrågor

Inlägg av Anders S » fre 20 jan 2012, 20:27

tamino skrev: Gällande ljudet så är det något jag vill kunna ha i högtalare utifrån den sociala aspekten, alla kan njuta av samma musik, och prata utan att behöva kränga av lurarna.

Oftast finns det en begränsning i USB-laddarna som gör att iPaden ej får tillräckligt med ström för att vara nöjd. Min tanke är att bygga en egen med hjälp av en sån här: http://www.ebay.co.uk/itm/DC-DC-Voltage ... 877wt_1126
Då får man tillräckligt med kraft för att ladda två ipads om det ska behövas. :)
Då kan man säkert ha en bilradio som kompletterande musikmaskin. Med sk "selektiv radiodisciplin" löser man säkert förbrukningen, man är ju aldrig tvungen att bara ha en grej, om man kan ha två eller tre.
Det sista har du rätt i, har jag förstått. Det finns något dyrare men fetare USB-adaptrar också, men bygga själv är ju också roligt.

Angående förtenta kablar: Min båt är så gammal att den behöver nya brytare och annat i elsystemet (ett gammalt SUFA). Då visade det sig att de förtenta kablarna är i finfint skick, och kan kontakteras om med minimal kabelförlust (bokstavligen, knipa bort så litet som möjligt). Exakt samma sak gjorde jag på min tidigare båt (jag byter inte ofta, utan del för del...) och där fick många kablar ersättas pga "svarta döden".
Anders S

tamino
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 23:09

Re: Solcell, installation och inköpsfrågor

Inlägg av tamino » fre 20 jan 2012, 22:44

Jag får ju erkänna att jag tycker bygga själv är rätt kul ibland, därav idén med att bygga egen USBström. :)

Jag fastnade för idén att skippa en bilstereo med massa onödiga funktioner och tanken slog mig att ett slutsteg för bil eller båtljud med någon form av equalizer kan funka. Då kan man få in ljud från ex. mobilen eller paddan. Och stänger såklart av steget när det ej används. Vad tror ni, blir det något mer energieffektivt? =)

Vilket företag är bra på solceller? Jag har fått ett halvdåligt intryck av både benns och hjertmans på den fronten. Fått ett halvseriöst svar som inte har gjort mig nöjd.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Solcell, installation och inköpsfrågor

Inlägg av Anders S » fre 20 jan 2012, 23:02

tamino skrev: Vilket företag är bra på solceller? Jag har fått ett halvdåligt intryck av både benns och hjertmans på den fronten. Fått ett halvseriöst svar som inte har gjort mig nöjd.
Jag har fått för mig att det nästan enbart handlar om priset. Småskillnader i kvalitet, verkningsgrad och sådant betyder inget, yta betyder allt. Jag har ju (som sagt) inte solpaneler på pinnar i aktern, men om jag hade haft, så hade jag kunnat tänka mig att chansa på lågpris solpaneler. JAg lovar inget, har inte provat och vet inget, men på till exempel Tradera hittar man (otvivelaktigt Kina-) solpaneler till priser som verkar bra. http://www.tradera.com/solpanel-100w-au ... _147122906 är ett exempel, men priserna har gått ner avsevärt sedan jag köpte.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Solcell, isntallation och inköpsfrågor

Inlägg av Seawolf » fre 20 jan 2012, 23:32

tamino skrev:Tack för tipsen! :)

Jag är en sådan person att jag inte kan tänka mig att slopa musiken ombord, men jag är definitivt öppen för bättre förslag.
Helst ska det gå att köra från USB-sticka med MP3, alternativt från 3.5mm stereouttag som man kan koppla till telefonen eller annan musikkälla, är rätt ljudkräsen också, vilket är problemet. Skulle man komma ifrån bilstereovärldens alternativ så skulle jag nog vara överlycklig!
Någon som har koll på vad som skulle innebära en strömeffektiv lösning som passar in på detta?
Kör musik och radio ifrån mobilen. Skaffa en extra hörsnäcka till den och sätt en 3.5 mm kontakt i stället för öronsnäcksdelen.
Den typ av förstärkare du skulle ha sen är en hififörstärkare för ren 12VDC, men den skall vara av typen D-Class, dvs den skall använda pulsbreddsmodulering med hög frekvens. De har extremt hög verkningsgrad, kanske 80%.
Dessvärre finns vad jag vet inga sådana djur färdiga att köpa, men det finns moduler av den typen för några hundralappar.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Solcell, isntallation och inköpsfrågor

Inlägg av Anders S » fre 20 jan 2012, 23:46

Seawolf skrev:... hififörstärkare för ren 12VDC, men den skall vara av typen D-Class, dvs den skall använda pulsbreddsmodulering med hög frekvens. De har extremt hög verkningsgrad, kanske 80%.
Dessvärre finns vad jag vet inga sådana djur färdiga att köpa, men det finns moduler av den typen för några hundralappar.
Om man inte bryter ihop av skratt (eller mycket misstrogen) när man läser specen kan man ju kolla den här: http://www.ebay.co.uk/itm/2-15W-TA2024- ... 519cee6747 Men sök runt för all del - det fanns flera sådana här liknande och ämnnu mer "bygg själv"...

Kina, hela världens Klas-I-Sjön?
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Solcell, installation och inköpsfrågor

Inlägg av bosseh » lör 21 jan 2012, 00:04

Den här typen av DC-DC omvandlare använder jag: http://www.ebay.com/itm/LM2596-DC-DC-St ... 551wt_1149
Används för USB-laddning, drivning av LED mm. Anständigt pris.

Class D steg är en utmärkt ide. Typ dessa: http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1586
Samma firma har en rad olika omvandlare och en massa bra och prisvärda mätinstrument inkl 100A amperemeter mm.
--
Visst är det fult med ställning i bak men ack så praktiskt.
Bilagor
soltarga2.png
Solpaneltarga
soltarga2.png (155.91 KiB) Visad 10222 gånger

Skriv svar