Laddning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Kallseglaren
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 08:48

Laddning

Inlägg av Kallseglaren » fre 20 jan 2012, 21:47

Har en Maxi 87 som var standardutrustad med MD7B med 35A generator och 45W solcell på pinne med regulator. All belysning är bytt till led. Kylen är gammal och drar mycket ström. Bilstereo med vilströmförbrukning. Generatorstyrt skiljerelä i batteribanken.
Bytte till 75A generator men vid mätning går det inte ut mer än ca 20A. Batterikablar är 35mm2. Jag har inte generatorns spänningsstyrning vid batteribanken och inte hunnit finmäta efter spänningsfall.
Vad händer med systemspänningen om man styr generatorspänning vid batteriet, finns risk för överspänning och skador?
Jag hade tidigare en liten styrdator för laddningen, minns inte namnet nu men jag fick upp till 16 volt ut från generatorn och batterikokning så nu är den borttagen.
Har alltid fulladdat i längre hamnstopp med solcell men orkar inte med kylen (8A) vid fullast. 8x24=192AH och 1x24= 24AH på låglast. Vad drar en modern kyl?
Tacksam för svar
Kallseglaren
Maxi 87
338

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Re: Laddning

Inlägg av MartinM » fre 20 jan 2012, 22:56

Vad har du för kyl? Tror min kompressorkyl drar ca 2 A när den går och det är mindre än 20% av tiden.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Laddning

Inlägg av bosseh » lör 21 jan 2012, 10:49

Låter som dina batterier börjar bli trötta. Provbelasta dem med tex en bilstrålkastarlampa ett antal timmar.

En ganska typisk siffra för en "normal" kompressorkyl är <1A/tim i genomsnitt.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Laddning

Inlägg av Seawolf » lör 21 jan 2012, 21:18

Generatorn brukar ge ut c:a 14,4 +/- 0,1 volt. Vid den spänningen tar oftast en typisk batteribank med "vanliga" men friska batterier emot några tiotals ampere då banken ärganska tom, och sen går strömmen ner till 5-10 Ampere.
Det spelar då ingen som helst roll att man byter till en kraftigare generator som också ger 14,4 (etc) volt. Det är banken som bestämmer. Och så skall man förstås inte ha spänningsfall mellan generator och bank. Eller så bör man ha spänningsavkänningen på generatorns laddregulator kopplad direkt till bankens plus.
Anars är det bara byte till ett smart laddregulatorsystem på generatorn som får upp laddströmmen genom att gå uppåt 15 volt laddspänning, och så småningom gå ner till underhållsaddspänning.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Laddning

Inlägg av peterh » tis 24 jan 2012, 09:20

Kallseglaren skrev:Har en Maxi 87 som var standardutrustad med MD7B med 35A generator och 45W solcell på pinne med regulator. All belysning är bytt till led. Kylen är gammal och drar mycket ström. Bilstereo med vilströmförbrukning. Generatorstyrt skiljerelä i batteribanken.
Bytte till 75A generator men vid mätning går det inte ut mer än ca 20A. Batterikablar är 35mm2. Jag har inte generatorns spänningsstyrning vid batteribanken och inte hunnit finmäta efter spänningsfall.
Vad händer med systemspänningen om man styr generatorspänning vid batteriet, finns risk för överspänning och skador?
Jag hade tidigare en liten styrdator för laddningen, minns inte namnet nu men jag fick upp till 16 volt ut från generatorn och batterikokning så nu är den borttagen.
Har alltid fulladdat i längre hamnstopp med solcell men orkar inte med kylen (8A) vid fullast. 8x24=192AH och 1x24= 24AH på låglast. Vad drar en modern kyl?
Tacksam för svar
Släng du ut din supercool och installera en kompressorkyl så löser du dina batteriproblem.
Monteringen gör du relativt enkelt själv, kompressorn monteras inom några meter
från kylen, kylbatteriet skruvar du fast inne i kylen. När det är klart drar man samman
kylrören med ett par stora nycklar ( får skaffas ) . För att täta hålet efter supercoolen
finns ett plastblock som passar exakt, några duttar fogskum och det hela är klart.

En (modern) kompressorkyl drar 2A vid drift och om din box är någorlunda välisolerad
går komoressorn mindre än halva tiden.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Kallseglaren
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 08:48

Re: Laddning

Inlägg av Kallseglaren » ons 22 feb 2012, 08:36

Tack för inlägg.
Jag har slängt ut en "Ladddator", minns ej namnet men ligger på hyllan i verkstaden tillsammans med 35A generatorn som hade skiljedioderna monterade bak på generatorn. Datorn var intelligent och var tänkt att motionera batterierna och köra med puls och hög och låg laddström men det här var en tvåtimmarscykel om jag minns rätt och det är knappast aktuellt på en segelbåt. Dessutom höjde den laddspänningen stundtals upp mot 15,5 volt och orsakade kokande batterier.
Nu har jag bytt till nya batterier och byter i vår till kompressorkyl, den enklare luftkylda fast med APU.
Kallseglaren
Maxi 87
338

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Laddning

Inlägg av paliswe » lör 03 mar 2012, 09:54

Man kan också byta till en intelligent laddare som går på 12V, Ctek har en som heter D250S Dual och som man kopplar mellan generator/startbatteri och förbrukningsbatteri. Till denna kan man också koppla solcellen och man får optimal laddning utan att batterierna kokas sönder.
Det hela är mer beskrivet på http://www.goteborgsmarincenter.se/prod ... re-2872354
Ansluts D250S ska den röda diodplattan på baksidan av generatorn tas bort.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Laddning

Inlägg av stangen » lör 03 mar 2012, 10:51

paliswe skrev:Man kan också byta till en intelligent laddare som går på 12V, Ctek har en som heter D250S Dual och som man kopplar mellan generator/startbatteri och förbrukningsbatteri. Till denna kan man också koppla solcellen och man får optimal laddning utan att batterierna kokas sönder.
Det hela är mer beskrivet på http://www.goteborgsmarincenter.se/prod ... re-2872354
Ansluts D250S ska den röda diodplattan på baksidan av generatorn tas bort.

Hmmm... i de erfarenheter man refererar till (klickar vidare från den länken du hänvisar till länk med artikel som de i sin tur har som intyg för modellen)
http://www.dagensbatliv.se/el-i-baten/t ... t-med-ctek skriver de att "En normaldag går motorn cirka 5 till 8 timmar". Då undrar jag vilken segelbåt som gör det? Låter som motorbåtsåkande (möjligen med mast monterad) i mina öron. Motorbåtar har väl sällan problem med laddning?
Fortfarande oklart om/hur denna CTEK -modell lämpar sig för en segelbåt som faktiskt seglar utom en kvarts motorgång in och ut för hamnmanövrar.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Laddning

Inlägg av paliswe » lör 03 mar 2012, 11:09

stangen skrev:Hmmm... i de erfarenheter man refererar till (klickar vidare från den länken du hänvisar till länk med artikel som de i sin tur har som intyg för modellen)
http://www.dagensbatliv.se/el-i-baten/t ... t-med-ctek skriver de att "En normaldag går motorn cirka 5 till 8 timmar". Då undrar jag vilken segelbåt som gör det? Låter som motorbåtsåkande (möjligen med mast monterad) i mina öron. Motorbåtar har väl sällan problem med laddning?
Fortfarande oklart om/hur denna CTEK -modell lämpar sig för en segelbåt som faktiskt seglar utom en kvarts motorgång in och ut för hamnmanövrar.
I segelbåt är det mer användbart än någonsin. De korta stunder som man kör motorn laddas batterierna så mycket det går. Jag har detta i min båt och flera andra båtar har det, både motorbåtar och segelbåtar. Om en motor körs en kvart på morgonen och en kvart på kvällen är det än mer viktigt att ta till vara den ström som generatorn ger och det görs inte med enbart genertorladdning. men de flesta kör mer än så, ibland blir det en stund motvind och motorgång i trånga sund och förtöjningar som kan ta längre tid än 15 min. Jag hade fullt med ström hela sommaren med detta systemet, det är ett klart lyft iaf.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Laddning

Inlägg av Anders S » lör 03 mar 2012, 11:21

Paliswe:s resonerande är helt invändningsfritt. Kör man bara korta stunder skall man inte ha en busenkel, mot-emk-regulerad regulator som är designad för att ladda ett batteri som får laddning i övermått i proportion till behovet och där taktiken är att skona batteriet från skadlig överladdning.... Att finta generatorn och låta CTEK:en (eller annan laddregulator) ladda på max de korta tider man kör i segelbåten är något helt annat.

Har man, som jag, ett dedikerat startbatteri, så gäller förstås försiktighetsprincipen (inte överladda startbatteriet därför att förbrukarbatterierna vill ha massor), men annars är det bara att ösa på. En bra regulator räknar dessutom ut när det blir olämpligt att ladda för hårt, tar pauser för att se hur det går, mäter temperaturen på batteriet och annat, som tradiotionellt aldrig varit aktuellt för den enkelspåriga, dumma inbyggda regulatorn. Det är väl snarare så att man kan förvånas över att det fungerar såpass bra som det ändå gör.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Laddning

Inlägg av oceansailor » lör 03 mar 2012, 20:33

Viktigt att förstå att det är skillnaden mellan generatorns samt batteriets spänning som avgör hur fort det går att ladda dem. Har man en liten batteribank får man som Seawolf skrev endast bra laddning under en kort tid. Är banken liten är det alltså bättre att köpa till mer batterier eftersom man får in fler A på samma tidsenhet.

En regulator där man kan höja spänningen till 14.8 V gör en stor skillnad jämfört med 14.4 V. Fritt ventilerade batterier mår bra av 14.8 V, men det kostar vatten.
De övriga funktionerna på regulatorn är mer till att sänka spänningen för att skydda batterierna.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Laddning

Inlägg av stangen » mån 05 mar 2012, 10:20

paliswe skrev:
stangen skrev:Hmmm... i de erfarenheter man refererar till (klickar vidare från den länken du hänvisar till länk med artikel som de i sin tur har som intyg för modellen)
http://www.dagensbatliv.se/el-i-baten/t ... t-med-ctek skriver de att "En normaldag går motorn cirka 5 till 8 timmar". Då undrar jag vilken segelbåt som gör det? Låter som motorbåtsåkande (möjligen med mast monterad) i mina öron. Motorbåtar har väl sällan problem med laddning?
Fortfarande oklart om/hur denna CTEK -modell lämpar sig för en segelbåt som faktiskt seglar utom en kvarts motorgång in och ut för hamnmanövrar.
I segelbåt är det mer användbart än någonsin. De korta stunder som man kör motorn laddas batterierna så mycket det går. Jag har detta i min båt och flera andra båtar har det, både motorbåtar och segelbåtar. Om en motor körs en kvart på morgonen och en kvart på kvällen är det än mer viktigt att ta till vara den ström som generatorn ger och det görs inte med enbart genertorladdning. men de flesta kör mer än så, ibland blir det en stund motvind och motorgång i trånga sund och förtöjningar som kan ta längre tid än 15 min. Jag hade fullt med ström hela sommaren med detta systemet, det är ett klart lyft iaf.
Japp. Du har rätt. Jag har fel :)
Pratade med en CTEK -person på mässan och han övertygade mig, resonemanget han hade i sin förklaring lät logiskt. Jag blev förledd av artikeln och de förutsättningar som målades upp där helt enkelt.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Laddning

Inlägg av bosseh » mån 05 mar 2012, 10:52

Spänningen vid laddning bör inte överstiga 2,35-2,40 V/cell (20°C). Detta för att undvika kraftigare gasning vilket påverkar batteriets livslängd negativt. Gäller både vid laddning under drift samt vid utjämningsladdning.
I undantagsfall, t.ex. när vattenpåfyllning skett (på FV batteri), kan högre spänning tillåtas (2,40-2,45 V/cell) i syfte att få livlig gasning och därmed snabb omrörning av påfyllt vatten.
̈Överladdning (batteriet laddas trots att det är fulladdat) är en vanlig orsak till korrosion av de positiva plattorna. När batteriet är fulladdat och den aktiva massan ej längre upptar laddning utsättes blyet i de bärande gallren eller stavarna för angrepp och omvandlas till blydioxid som angivits tidigare.
Om överladdningen görs med hög ström (kraftig gasning) stiger syratemperaturen vilket ytterligare ökar korrosionen. Dessutom är det risk att små partiklar av den aktiva massan lossnar vid kraftig gasning och avsätter sig på plattor och separatorer med överledning som följd.
En viss överladdning av ett batteri kan inte helt undvikas.
Överladdning vid hålladdning på grund av för hög hållspänning orsakar en långsam och utdragen korrosion av de positiva plattorna. Rätt inställning av hållspänningen är därför en mycket viktig faktor för ett batteris livslängd.
Detta enligt batteritillverkaren.
Slutsats: Laddar man batterier med för hög spänning (>14,4V) blir livslängden kortare.

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Laddning

Inlägg av paliswe » mån 05 mar 2012, 12:53

bosseh skrev: Slutsats: Laddar man batterier med för hög spänning (>14,4V) blir livslängden kortare.
Ja det stämmer om man har en gammal korkad laddare som bara blåser på med samma spänning hela tiden. Det är därför man i alla lägen ska ha en intelligent laddning som dels kan ge mycket ström när det behövs och drar ner på spänningen när det är fulladdat. Det gör inte en generator eller billig laddare.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Laddning

Inlägg av AndersGustafsson » mån 05 mar 2012, 13:03

2,35-2,40 V/cell (20°C)
Och detta är vid 20C. En bra laddare skall ha tempavkänning på batteriet för att kunna justera.
/Anders G

Skriv svar