Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
websail
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 06 feb 2012, 23:15

Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av websail » tis 07 feb 2012, 16:25

I helgen besökte jag Raymarines monter på båtmässan i Göteborg.
Jag diskuterade mitt problem med att raymarines produkter har börjat gå sönder efter 4 år på min båt.
Min VHF 218e har en räckvidd på 100m!!!
Skärmen på min plotter C80 har en beläggning som gör den nästan omöjlig att läsa i solljus, temperaturgivaren visar fel temperatur och autopiloten slingrar som en orm.
Chefen för Raymarine i Sverige, Stefan Berne, menade att det var petitesser om maskinerna fungerade eller ej. Enligt Raymarine Sverige kan man bara räkna med att produkterna håller under garantitiden som är 2 år. Efter det är det bara trevligt om dom råkar fungera. Det är inte riktigt den bilden man vill få av ett premium märke. Med det resonemanget får man alltså byta all sin Raymarine.elektronik efter 2-4 år. Lite mer än så borde man kunna kräva från Raymarine
Det är i mitt tycke en mycket sorglig inställning från ett premium märke inom marinelektronik, gentimot kunderna.
Jag känner att det är min skyldighet att förmedla och varna andra båtägare för Raymarines inställning till sitt produktansvar.

Är det fler av er som har samma upplevelse av Raymarine?

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av peterh » tis 07 feb 2012, 17:18

Min autopilot (motorn till en S1 wheelpilot) fick slut på kuggar efter 2 år och 1 vecka
Det kostade mig 2000 skr.


( Fast nu har jag justerat om styrningen så den går mycket lättare, och när den pajar
nästa gång skall jag ersätta med en riktig motor med inbyggd koppling)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av Anders S » tis 07 feb 2012, 17:26

websail skrev:I helgen besökte jag Raymarines monter på båtmässan i Göteborg.
Jag diskuterade mitt problem med att raymarines produkter har börjat gå sönder efter 4 år på min båt.
Min VHF 218e har en räckvidd på 100m!!!
Skärmen på min plotter C80 har en beläggning som gör den nästan omöjlig att läsa i solljus, temperaturgivaren visar fel temperatur och autopiloten slingrar som en orm.
Chefen för Raymarine i Sverige, Stefan Berne, menade att det var petitesser om maskinerna fungerade eller ej. Enligt Raymarine Sverige kan man bara räkna med att produkterna håller under garantitiden som är 2 år. Efter det är det bara trevligt om dom råkar fungera. Det är inte riktigt den bilden man vill få av ett premium märke. Med det resonemanget får man alltså byta all sin Raymarine.elektronik efter 2-4 år. Lite mer än så borde man kunna kräva från Raymarine
Det är i mitt tycke en mycket sorglig inställning från ett premium märke inom marinelektronik, gentimot kunderna.
Jag känner att det är min skyldighet att förmedla och varna andra båtägare för Raymarines inställning till sitt produktansvar.

Är det fler av er som har samma upplevelse av Raymarine?
Välkommen till forumet. Jag ser att du gått ut med detta meddelande i flera andra forum. Jag har uppmanat Stefan Berne att inkomma med ett genmäle om han så önskar, vi får se om han gör det. /Mod

Svaret kom sent och tråden har divergerat,, så jag tar mig friheten att kopiera in genmälet också här, för den som senare hittar tråden: // Mod
Svar från Raymarine Sverige AB

Självfallet kan man förvänta sig många års funktion när det gäller Raymarines produkter.Så är även fallet i de allra flesta fall.
I detta fall gäller det en fyra år gammal båt importerad från Spanien av nuvarande ägare som hävdar att Raymarine kostnadsfritt skall åtgärda angivna fel under garanti.
En produkt kan falera av många olika anledningar. Naturligtvis genom fel i produkten men även felaktigt handhavande, yttre påverkan, felaktiga inställningar och felaktig eller undermålig inkoppling är möjliga orsaker till att ett fel uppkommer.

Ta loggivaren som ett exempel: Denna tillverkas av Airmar och används av de flesta stora marinelektroniktillverkare. Den är känslig för yttre påverkan som kan orsakas av ett lyft när slinget ligger direkt på eller av frysning om givaren sitter kvar i genomföringen under vintern. Mikroskopiska sprickor kan medföra vatteninträngning med korrision av vattentemperaturgivaren som följd. Givaren bör därför dras in vid dylika tillfällen.
Antireflex behandlingen på skärmarna kan vara känslig och om de torkas av med en smutsig eller saltbemängd trasa. Då kan kan repor i antireflex skiktet uppstå. Vi har informerat denna båtägare att detta faktiskt går att åtgärda ganska enkelt själv om man inte vill ta kostnaden för ett nytt glas. Man putsar helt enkelt upp skärmen med ett putsmedel, den skadade coatingen försvinner och man har en fin skärm igen. Visserligen inte med samma antireflexbehandling men fullt användbar.

Raymarine har en 2-årig världsomfattande garanti. Från och med i år möjlig att förlänga kostnadsfritt till 3 år via registrering av inköpta produkter på Raymarines hemsida.
Om produkterna installeras av en auktoriserad installatör gäller denna garanti ombord i båten worldwide.

Som alla andra tillverkare är vår garanti tidsbegränsad. Efter garantitidens slut kan produkterna repareras lokalt i Sverige eller hos Raymarine i England till fast pris. I de fall reparation ej är möjlig eller lönsam för kunden erbjuder vi i de flesta fall
en ny ersättningsprodukt till reducerat pris.

Raymarine Sverige AB är medlemmar i Sweboat vilket förpliktigar oss att följa,vara utbildade på samt uppdatera oss i Svensk konsumenträtt. Vi är även förpliktigade att alltid följa allmäna reklamationsnämdens utslag.

Med vänliga hälsningar. Stefan Berne Raymarine Sverige AB
Anders S

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av gungner » tis 07 feb 2012, 18:42

Jag köpte en E90W till nya båten då jag trodde en var en premium produkt, den kostar dessutom skjortan. Till min häpnad så finns inte ens alla funktioner som gamla C70 hade(?), det sitter dessutom en fläkt(!) i enheten så att glida fram ljudlös finns inte längre om man inte stänger av plottern. Kund supporten i england (I sverige är servicen obefintlig, vill man veta något om Raymarine ringar man CTVservice.se, de hjälper alltid till!) kan man få kontakt med om man har tur. Jag har beskrivit buggar med video filmer, med data dumpar, men inget gensvar, inget. Man får leva med buggar och försöka överkomma dem på andra sätt. Att Raymarine var konkursfärdig för ett år sedan har jag all förståelse för, konstigt att Flir köpte upp dem. Jag har frivilligt köpt deras produkter så det är förstås helt och håller mitt fel, men vis av erfarenheter så kan jag inte rekommendera Raymarine till någon. Det finns så många andra märken som ger mycket mer valuta för vad man betalar och som dessutom ger support. Tom finns det firmor som ger mervärde över tid, nya funktioner tillkommer med uppdateringar.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av omega » tis 07 feb 2012, 18:50

Jag har tidigare haft Raymarines grejor ,de har alltid fungerat väl och servicen har varit god.men har hört tidigare att temp givaren funkar dåligt men inte varit med om det själv.Sen såg jag svaret på maringuiden från Raymarine.Vet inte vad som sagts osv men aldrig ens fel att två träter
Antagligen får du din utrustning kollad o lagad om du betalar för det kan man ju hoppas??

Johan

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av Ridax » tis 07 feb 2012, 19:55

Raymarine är väl inte precis något premium-märke? Ser Furuno och Simrad som mycket mer premium när det gäller driftssäkerhet och robusthet, medan Raymarine kanske sysslar lite mer med lull-lull.

Oavsett, så har jag själv ganska bra erfarenhet av Raymarines kundbemötande än så länge, då de har varit vänliga nog att ställa upp med hjälp när det behövts (hjälp som visserligen inte kostat dem något i delar utan bara arbetstid hos dem, men arbetstid är ju också en kostnad för ett företag). Så jag är nöjd med min Raymarine-utrustning och bemötande, men självklart skulle jag inte ha varit det om en 20,000:- - plotter hade gett upp efter 4 år.

Vad är det för temp-givare ni pratar om? Havsvatten-temp? Jag har en DST800 (Seatalk-versionen, men det spelar ingen roll) och temp-givaren visar korrekt temperatur vid uppstart, men allt eftersom den är påslagen så stiger temperaturen märkbart. Detta beror på att ekolods-modulen är integrerad i samma givare och den avger såpass mycket spillvärme att den värmer upp temp-givaren som då visar för mycket. Jag har kontaktat tillverkaren (Airmar, inte Raymarine) och de har bekräftat att givaren fungerar på det sättet och att det inte är något att göra något åt. Detta fenomen finns på alla DST800, oavsett om det är Raymarines variant eller någon annans variant (då Airmar DST800 säljs av många olika tillverkare med deras egna pluggar).

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av GaryGary » tis 07 feb 2012, 20:51

Hela kittet på min skuta är RM. Allt fungerar efter fem år (wheel pilot, Wind, VHF osv). Plottern krävde en rätt jobbig uppdatering då minneskortet som användes som mellanstation skulle vara så fattigt på minne att de inte säljs längre. Ett glapp i skärmen (C70) som fixades för 1000 spänn. Den upplevelsen gjorde min inställning snarare mer positiv än om jag inte tvingats till några åtgärder. Sedan saknar jag Garmin ändå...

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av Lasse L » tis 07 feb 2012, 20:58

På ett "annat" forum haver detta diskuterats.
Mina Raymarin prylar haver funkat ok.
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=425305
Senast redigerad av 1 Lasse L, redigerad totalt 0 gånger.

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av gungner » tis 07 feb 2012, 21:03

Glapp till C70 får nog alla, typiskt konstruktionsproblem, jag hade det också. Vidare, kontrollenheten 6001 till autopiloten har även den ett vanligt fel som spärrar hela seatalk datanätverket med den följden att ingen gpssignal kommer till plottern (om man har separat gps vill säga) det var inte så kul när det hände mitt bland grynnor. Detta lagades till slut gratis av tidigare agentur.

websail
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 06 feb 2012, 23:15

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av websail » tis 07 feb 2012, 22:21

Ridax skrev:Raymarine är väl inte precis något premium-märke? Ser Furuno och Simrad som mycket mer premium när det gäller driftssäkerhet och robusthet, medan Raymarine kanske sysslar lite mer med lull-lull.

Oavsett, så har jag själv ganska bra erfarenhet av Raymarines kundbemötande än så länge, då de har varit vänliga nog att ställa upp med hjälp när det behövts (hjälp som visserligen inte kostat dem något i delar utan bara arbetstid hos dem, men arbetstid är ju också en kostnad för ett företag). Så jag är nöjd med min Raymarine-utrustning och bemötande, men självklart skulle jag inte ha varit det om en 20,000:- - plotter hade gett upp efter 4 år.

Vad är det för temp-givare ni pratar om? Havsvatten-temp? Jag har en DST800 (Seatalk-versionen, men det spelar ingen roll) och temp-givaren visar korrekt temperatur vid uppstart, men allt eftersom den är påslagen så stiger temperaturen märkbart. Detta beror på att ekolods-modulen är integrerad i samma givare och den avger såpass mycket spillvärme att den värmer upp temp-givaren som då visar för mycket. Jag har kontaktat tillverkaren (Airmar, inte Raymarine) och de har bekräftat att givaren fungerar på det sättet och att det inte är något att göra något åt. Detta fenomen finns på alla DST800, oavsett om det är Raymarines variant eller någon annans variant (då Airmar DST800 säljs av många olika tillverkare med deras egna pluggar).
Det är havsvattentempen, den visar +60 grader, så det är nog inte en liten uppvärmning från ekolodet. Snarare en trasig givare. Tillverkaren är Airmar.

websail
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 06 feb 2012, 23:15

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av websail » tis 07 feb 2012, 22:28

Anders S skrev:
websail skrev:I helgen besökte jag Raymarines monter på båtmässan i Göteborg.
Jag diskuterade mitt problem med att raymarines produkter har börjat gå sönder efter 4 år på min båt.
Min VHF 218e har en räckvidd på 100m!!!
Skärmen på min plotter C80 har en beläggning som gör den nästan omöjlig att läsa i solljus, temperaturgivaren visar fel temperatur och autopiloten slingrar som en orm.
Chefen för Raymarine i Sverige, Stefan Berne, menade att det var petitesser om maskinerna fungerade eller ej. Enligt Raymarine Sverige kan man bara räkna med att produkterna håller under garantitiden som är 2 år. Efter det är det bara trevligt om dom råkar fungera. Det är inte riktigt den bilden man vill få av ett premium märke. Med det resonemanget får man alltså byta all sin Raymarine.elektronik efter 2-4 år. Lite mer än så borde man kunna kräva från Raymarine
Det är i mitt tycke en mycket sorglig inställning från ett premium märke inom marinelektronik, gentimot kunderna.
Jag känner att det är min skyldighet att förmedla och varna andra båtägare för Raymarines inställning till sitt produktansvar.

Är det fler av er som har samma upplevelse av Raymarine?
Välkommen till forumet. Jag ser att du gått ut med detta meddelande i flera andra forum. Jag har uppmanat Stefan Berne att inkomma med ett genmäle om han så önskar, vi får se om han gör det. /Mod
Tack för det, Anders.
Raymarine är mycket välkomna att svara, det ser jag fram mot.
Frågan handlar rör ju om Raymarine anser det skäligt att 60% (4 av mina 7 RM-produkter) av deras produkter falerar inom 4 år?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av Anders S » tis 07 feb 2012, 23:03

websail skrev: Frågan handlar rör ju om Raymarine anser det skäligt att 60% (4 av mina 7 RM-produkter) av deras produkter falerar inom 4 år?
En fråga kan ju vara om du köpt utrustningen av förre ägaren till din båt (tyckte det var så det beskrevs i "bruset") eller om du köpt grejorna av Raymarine direkt. Det där är en rätt vaken grej att ha koll på när man köper begagnade båtar - man köper förre ägarens misstag, slarv och olyckor också.

Alltså, innan du dömer alltför hårt. Givetvis känns 4 år en smula kort.
Anders S

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av hedgehog » ons 08 feb 2012, 10:03

websail skrev:Det är havsvattentempen, den visar +60 grader, så det är nog inte en liten uppvärmning från ekolodet. Snarare en trasig givare. Tillverkaren är Airmar.
Jag har en Silvalogg med Airmargivare, ca 5-6 år gammal. Redan andra säsongen började havsvattentempen att visa över +60 grader...
Allt annat funkar perfekt, jag har en lös termometer så jag har inte brytt mej om det.
Rådet att ta in givaren inför upptagning (vilket jag alltid gör av annat skäl) för att undvika frostsprängning låter sådär, tycker jag. Det lär ju vara minusgrader på insidan av skrovet också ifall det blir en kall vinter.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av seniorseglare » ons 08 feb 2012, 10:15

Jag har genomgående RM produkter i min båt, samtliga från 1996 bortsett från plottern som är från 2004. Har inte haft några större problem, bytte ett av ST50-instrumenten där jag hittade en begagnat för 1 000 kr. Motorn till autopiloten rostade sönder, tror inte det var bristande kvaltitet som låg bakom det, den byttes 2004 och har funkat perfekt sedan dess. De ggr jag haft kontakt med RM beträffande service har det alltid funkat bra.

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Raymarine Sveriges usla inställning till kunder.

Inlägg av gungner » ons 08 feb 2012, 10:30

jag tror inte att tempgivaren är där bara för att vi ska få veta vattentemperaturen, kan den ha en funktion för att kompensera djupangivelsen beroende på hur kallt vattnet är? hur påverkar det då när den inte ger rätt temperatur? Har ni med "trasig" tempgivning något fel på lodet?

Skriv svar