Hur kontrollera VHF-antenn?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Hur kontrollera VHF-antenn?

Inlägg av hedgehog » sön 18 mar 2012, 18:55

Jag har börjat tycka att räckvidden på vår VHF är sådär, både sändning och mottagning. Själva radion, ICOM 421, är ganska ny, tre-fyra år bara men antenninstallationen fanns på plats när vi köpte båten och är säkert några decennier. Det är inte så att jag upplevt någon direkt försämring över tid utan mer att jag reagerat på att den bärbara som köptes härom året (Cobra HH325) oftast både låter och sänder bättre. Detta är verifierat av Stockholm Radios operatörer.
Den fasta radions antenn är en "blindkäpp" i mastoppen ca 16 m över vattenytan så den borde ju ge betydligt bättre prestanda än den bärbara.
Så frågan är var felet sitter? Kan princip bara vara 3 ställen:
* Själva antennen
* Kabeln mellan antenn och mastfot
* Kabeln mellan mastfot och apparat.
Masten är genomgående så alla kontakter utom den tlll antennen är inomhus.
Kontakterna "ser" ok ut och motioneras och sprayas varje år med kontaktspray.
Antenn och kabel är som sagt gamla. Man kan såklart börja byta ut delar på chans men det bästa vore ju om det gick att mäta upp hela kedjan och delkomponenterna.
Så, hur mäter man upp ett antennsystem? Var kan man låna eller köpa instrument för detta?
Alla tips kring detta mottages tacksamt!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Hur kontrollera VHF-antenn?

Inlägg av bosseh » sön 18 mar 2012, 19:39

Du lånar en SWR-meter, där ser man direkt hur väl antennsystemet "kopplar". Sen kan man enkelt testa med annan kabel eller antenn.
Varenda sändaramatör med självaktning har en SWR-meter, ibland finns det amatörradioklubbar där man hitta lämpliga offer.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur kontrollera VHF-antenn?

Inlägg av Anders S » sön 18 mar 2012, 19:51

Hur dyrt blir det att byta "på chans" ? 2000 kr?

Annars kan man mäta på litet olika sätt, men det är inte alldels okomplicerat. Anpassningen för det totala systemet kan man kontrollera relativt enkelt med en sk "stående-våg-mätare" (SWR-mätare) men den pekar inte direkt ut var det finns fel. Sedan kan man (förstås) mäta resistansen i respektive kabel del (skärm och mittledare genom att kortsluta antenmnen (antenndelen) i "bortre ändan" - då hittar man kanske ett avbrott. Du lär dock inte hitta fuktskadad kabel eller dåliga kontakteringar med en multimeter.

En chansning, men i ditt fall hade jag bytt kablarna i första hand och hållit tummarna för att antennen är OK. Det är för att sannolikheten för problemen pga att kabeln fuktskadats är ganska hög. Dilemmat är ju att det är svårt att testa antennräckvidden på land, men kan du det (urmonterad radio, löst batteri, masten på bockar och så antennen tillfälligt vertikal...) kan du kanske (med SWR-mätaren) verifiera vad som är problematiskt ?
Anders S

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Hur kontrollera VHF-antenn?

Inlägg av hedgehog » sön 18 mar 2012, 20:51

Att byta "på chans" blir kanske inte jättemycket dyrare än att bara byta det som är kasst, eventuellt blir det exakt lika dyrt! :)
Men att byta kabeln som går inne i masten drar jag mej för... Jag pulade dit en kabel till radarn härom året och det var inte speciellt kul.
Samtidigt inser jag ju att just kabeln i masten (RG58) kanske är den troligaste orsaken till problemet.
Att byta den nu går bort hursom eftersom vi ligger i sjön med masten på. Får bli till hösten isf när vi tar upp efter tre vintrar i sjön.
Hur funkar en SWR-mätare egentligen? Antar att man pluggar in den på kabeln i stället för radion och skickar ut ngn typ av testsignal?
I så fall kan man ju mäta bit för bit av systemet och på så sätt hitta felet genom uteslutningsmetoden.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur kontrollera VHF-antenn?

Inlägg av Anders S » sön 18 mar 2012, 21:41

hedgehog skrev:Att byta "på chans" blir kanske inte jättemycket dyrare än att bara byta det som är kasst, eventuellt blir det exakt lika dyrt! :)
Men att byta kabeln som går inne i masten drar jag mej för... Jag pulade dit en kabel till radarn härom året och det var inte speciellt kul.
Samtidigt inser jag ju att just kabeln i masten (RG58) kanske är den troligaste orsaken till problemet.
Att byta den nu går bort hursom eftersom vi ligger i sjön med masten på. Får bli till hösten isf när vi tar upp efter tre vintrar i sjön.
Hur funkar en SWR-mätare egentligen? Antar att man pluggar in den på kabeln i stället för radion och skickar ut ngn typ av testsignal?
I så fall kan man ju mäta bit för bit av systemet och på så sätt hitta felet genom uteslutningsmetoden.
Aha - då är det ju inte så kul att byta sladden. Annars testar du ju antennen enklast med en ny, perfekt" sladd, och sedan kan du testa de två sladdar du har i systemet med en verifierad antenn. Men lagen om alltings djeflighet lär ju då visa att det är mastkabeln som är dålig...

Jag är inte mästare på amatörradio, men principen är att man mäter hur stor del av effekten som sändaren ger ut, och vad som "blir stående" (absorberas) i antennsystemet. Det är alltså sändaren själv som ger testsignalen. Mätaren kopplas in mellan radio och antenn. Amatörradionissar har ofta en sådan inkopplad permanent, och finare modeller visar inte bara "stående-våg-förhållandet" utan kan också "lura" radion att tro att den sänder mot en perfekt impedansmatchad antenn. En antenn är ju, som bekant, bara anpassad till ett smalt frekvensband och har man en stor rackare i trädgården kan man behöva lura radion en smula att göra sitt bästa (vid sändning).
Anders S

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Hur kontrollera VHF-antenn?

Inlägg av hedgehog » sön 18 mar 2012, 21:55

Ja, Murphy går att tillämpa på det mesta! Även om man byter "på chans" så är det ju intressant att mäta innan man börjar och sedan mäta efter byte av varje delkomponent.
Nån i Malmö-trakten som har en SWR-mätare för utlåning?
Skicka PM
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Hur kontrollera VHF-antenn?

Inlägg av bosseh » sön 18 mar 2012, 22:27

Eftersom jag har en SWR-meter händer det att jag får kolla folks antenner. Man brukar rekommendera att alltid kolla när man installerat nytt.
Är det en mast på land bruka jag ta med en 6W handapparat och SWRn som kopplas mellan apparat och antenn. Det tar högst en minut. Väldigt ofta är problemet kontakterna som är dåligt lödda.
Ligger båten i sjön kollar man också uteffekten med samma instrument, själva VHFn kan ju vara trasig.
Jag tar alltid med pressverktyg och BNC-kontakter för att göra om skarven mast-båt. Det sker ofta. Delvis beroende på att jag drar ordentligt i kabeln, det ska den tåla.
Roligaste händelsen: En tjock fin RG8-kabel med kabelskydd och allt. Men någon hade bara stoppat i kabeln i kontakten utan att skala eller löda ...

Det är ju så här nuförtiden:
Amatörradion har ju lite överlevt sig själv. En gång i tiden kunde man, ibland med enkla, hemmabyggda grejor få en svag kontakt med någon långt bort i Sydamerika. Hörs det dåligt idag kör man Skype! Det mest exotiska idag är att prata med någon seglare långt ute på havet.
Så att hjälpa en stackars medmänniska med antennproblem brukar vara en kul uppgift.

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Hur kontrollera VHF-antenn?

Inlägg av paliswe » sön 18 mar 2012, 23:03

Stående-våg-mätaren har en omkopplare där man ser hur mycket effekt som går ut och hur mycket effekt som kommer tillbaka. Antennen ska ju i det ideala fallet ta hand om all effekt och sända ut det i luften, men på grund av olika missanpassningar och dåliga kontakter blir det reflektioner i kontakter och mot antennen och signalen studsar tillbaka till sändaren. Det mäter man då med SWR-mätaren i omkopplat läge.
Lika viktigt är att mäta den utgående effekten i watt som lämnar sändaren nere vid VHFen. Sedan mäter man samma sak uppe vid masttoppen precis innan antennen. Då får man fram förlusterna i kabeln. Med 16 m mast och 4 m ytterligare i båten blir det 20 m. Förlusten i en kabel mäts i db/100m vid en viss frekvens. Frekvensen i detta fall är ca 160 MHz. Omräknat för denna båt blir det med högförlustkabel omkring 4,32 db/20 m medan lågförlustkabel dämpar endast ca 3 dB/20m. Sänder du ut 25W kommer det med den dåliga kabeln ut 9,3W medan det med den bättre kabeln kommer ut 12,5W. Varje kontakt bidrar med ca 1,0 db vilket gör att det bara blir 5,9 W resp 8W i dessa exempel. Observera att vid mottagning blir förlusterna förhållandevis lika stora åt andra hållet.
Det är således av stor vikt att man har lågförlustkabel samt att man har så få kskarvar som möjligt och att de som finns utföres med god kvalité.

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Hur kontrollera VHF-antenn?

Inlägg av hedgehog » tis 20 mar 2012, 20:57

Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Flayban
Guldmedlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 18:38

Re: Hur kontrollera VHF-antenn?

Inlägg av Flayban » tis 20 mar 2012, 22:02

Det här är intressant, ska själv upp i masten (17m från däck) på fredag och ska mäta hur mycket effekt som finns kvar på både VHF och AIS. Tycker nämligen att min AIS inte visar sig på marintraffic som andra fritidsbåtar gör.

Kommer lägga upp hur det gick på min sida.

Har en RX-203 1,8-200mhz SWR/PWR som även kan mäta reflekterade effekten, men det behöver 12v matning så ett par krokodil klämmer på kablarna och en tänd topplandtärna blir bra att tjuva ström ifrån.

Har mycket grejer på vinden fån min tidigare hobby som sändaramatör.

//73 de SM6USJ

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Hur kontrollera VHF-antenn?

Inlägg av bosseh » tis 20 mar 2012, 22:49

hedgehog skrev:Kanske en sån här kan funka?
http://www.ebay.com/itm/REDOT-Digital-P ... 4cfc92cd15
Absolut. Du kommer att få många nya vänner också ...
Jag har en Watson W-620 köpt på Tradera för ca 500
Bilagor
w-620.jpg
w-620.jpg (9.43 KiB) Visad 10664 gånger

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Hur kontrollera VHF-antenn?

Inlägg av bosseh » tis 20 mar 2012, 22:55

Flayban skrev: Har en RX-203 1,8-200mhz SWR/PWR som även kan mäta reflekterade effekten, men det behöver 12v matning så ett par krokodil klämmer på kablarna och en tänd topplandtärna blir bra att tjuva ström ifrån.
Korsvisande, bara en sån sak, wow!
Tips: Biltema (mfl) har en blyackumulator 12V/1,2Ah, väldigt praktisk när man behöver lite testström.

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Hur kontrollera VHF-antenn?

Inlägg av hedgehog » ons 30 maj 2012, 20:04

Ja, jag fick min ebay-köpta swr-mätare idag. En Workman mod 104
Ner i båten och kolla! Enligt manualen ska man genast avbryta testen och kolla sändare, kablar och antenn om förhållandet är 3:1 eller mer. Gissa vad instrumentet visade? Just det, 3:1... :(
Jag bestämde mej för att göra en ny mätning med instrumentet kopplat i skarven mellan mastkabel och båtkabel. Med ganska lite kraft fick jag mastkabeländen i näven, kontakten satt kvar. Både ledaren och skärmen var helt svarta och lödningen släppte helt enkelt.
Så, jag har två problem att lösa. På kort sikt måste jag installera en liten kompakt antenn på typ akterpulpit för att ha någon antenn överhuvudtaget. Den kommer sedan att fungera som egen antenn för ais:en. På längre sikt, typ i vinter måste tyvärr mastkabeln bytas. Den som sitter nu är RG58. Vet att det finns en kraftigare typ (RG213?) som ska ha lägre förluster. Har även sett någon variant som är tunn som RG58 men ska vara ngn typ av superlågförlust. Vad har forumets radiogurus för tankar om detta? Lågförlust eller duger RG58?
Sedan apropå montage av kompaktantenn på akterpulpit; är det någon risk med detta? Det kanske inte är jättekäckt om någon råkar röra vid antennen just under sändning?
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur kontrollera VHF-antenn?

Inlägg av Anders S » ons 30 maj 2012, 21:05

Innan du väljer typ av kabel, så kan det vara bra att veta att det finns förtent antennkabel för marinbruk. En sådan har jag förmånen att förre ägaren satt in i masten för ett bra tag sedan, den är fortfarande helt OK.

När det gäller "svarta döden" finns ett riktigt busknep, och det är att löda med syrahaltigt flussmedel (det är normalt helt förbjudet i elektroniksammanhang). Alternativt kan man ta bort den svarta oxidbeläggningen med saltsyra, men hur det kommer att gå i en koax kan jag inte förutspå. Men man kan ju, om kabeln ändå skall offras till Neptun till vintern, pröva att göra en ful-lödning över säsongen.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Hur kontrollera VHF-antenn?

Inlägg av Jaramaz » tor 31 maj 2012, 16:57

ock ock ock, så mycket man får höra.

Stående-vågmetrar är utmärkta att mäta stående vågor (reflektioner) med, men inte riktigt lika bra att mäta annat, som absorption. För Hedgehog funkade det fint, då det var kabelbrott nära mastroten, men generellt är det ett mediokert sätt att hitta fel i sin anläggning.

Koaxkablar har ett ändligt liv, ofta är det fel på äldre sådana. Har man bekymmer är det bästa tipset att kolla upp sin kabel. Är kabeln äldre än 10 år skall man starkt överväga att byta ( lugn nu alla som genast vill gripa in och berätta att deras kablar har suttit på sedan första världskriget och fungerar utmärkt. ), speciellt om man har problem. Visst kan en 20 år gammal kabel funka fint, men då är det kanske dags att ställa sig frågan varför man överhuvudtaget har antenn och kabel?
Speciellt kontaktdonen och anslutning kabel-kontakt är utsatta. Dessa delar rör sig mer än andra, många koaxkablar har en heldragen tråd i mitten, böjs kabeln mycket och ofta är det lätt hänt att den bryts, det kan finns bra intermittent kontakt, men ... klart okul. Dessutom är de ofta mer utsatta för väder, fukt, UV osv.

Det går utmärkt att använda den tunna, lågdämpande koaxkabeln. I många fall varar kabeln längre om man väljer en tunnare kabel! Är skillnaden i dämpning på kabeln 1 dB (över ca 20 m) så är det försumbart, även om skillnaden i uteffekt kan se stor ut. En fast monterad 25 W VHF-station med antenn i masttoppen är inte effektbegränsad, mottagarna på bättre apparater har bra filter och hög känslighet. (tro nu inte att det går bra med vilken koax som helst, men valet mellan traditionell RG58 och en tunn lågdämpande är enkelt.).

Skänk gärna antennen en tanke! Det saluförs en hel del kortare antenner, som ofta kompenseras internt med spolar och annat. Sådana antenner har ofta hög dämpning (ofta uttryckt lite felaktigt i negativt gain). Enkla antenner som är halva våglängden är bra och långlivade (men tyvärr långa). I stort sett behöver alla andra antenner regelbunden översyn!

/J

Skriv svar