Till att börja med, alla båtar är inte epoxymålade. Men om den är det, så kan man spara mycket arbete genom att gå varsamt fram med avverkningen. De flesta brukar då märka att färgen "byter färg" när man når innanför bottenfärgen och sedan är det ett val man gör: Skall man rensa alltihopa och börja från början eller skall man ta det så nätt som möjligt. Det här kompliceras en smula av att du byter färgsort, eftersom du måste i princip ta bort all mjuk färg, annars kan man nöja sig med att bara
nästan göra det.
Epoxy är ett kärt barn med många namn, men i princip handlar om två-tre skikt med
ren epoxy, upp till sju skikt med
epoxyfärg. Färgen väljer man för att den är lättare att måla och tål kallare väder, ren epoxy för att det blir billigare och går snabbare (om man kan sina saker). Men som du säger, det står på burkarna...

När folk frågar, brukar jag påstå att om man ändå är mycket nära att ha hela skrovet totalt rent och det är i bra skick, så bör man måla det med epoxy när man ändå håller på. Det vore ju riktigt trist om man något år efter man gjort ett kanonjobb med ytan skulle upptäcka att det kommer blåsor som inte sitter i färgen...
Sedan får man också fråga sin börs och sin latmask vad de tycker om saken

Det blir några tusenlappar och ett par extra veckors jobb, så är det. Kan man skona en bra och intakt epoxymålning så är det värt en del!
(Jag har på annat håll skildrat (och jämrat mig över) en rensning som innebar att flera lager Hempel, två lager primocon och under det 10-12 lager VC17 togs bort. Under allt detta låg ett par lager tjärepoxy. Men det gick det också, med bra hjälp.