Skiljerelä eller pryltemas manick?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Skiljerelä eller pryltemas manick?

Inlägg av sator » sön 09 feb 2014, 18:38

Hej
Ska äntligen fixa till ormboet med kablar i båten.
Sitter idag en diodavskiljare (monterat av pentahandlare) med kabelarea på ca 5 kvmm. Lååånga
Kablar från både generator och till batterier. Ska fixa rejälare och förhoppningsvis mycket
kortare kablage.. Har tänkt att ha ett minde batteri som startbatteri. Samt ett större eller
2. St 70ah till förbrukning. Har 1 70ah idag. Vilket är lite snålt med kyl och ibland värmare. ( blir en ny värmare med i år)

Har en Pryltema batterisebarator på hyllan. Men, har någon erfarenhet av denna? När jag tittar i manualen
så verkar installationen väldigt enkel. Bortsett att när man läser manualen så blir man osäker på vilken plint
kopplar ur och in startbatteriet. Likaså verkar man inte behöva koppla in D+ från generatorn. Vilket är gjort
idag till diodseparatorn. Ser ut som det ska kopplas in på ett relä, om man kikar på skyllermarks elschema.

Eller, ska man helt enkelt kasta grejen å skaffa ett vanligt skiljerelä?

Era tankar? Ska göra allt från grunden. Förhoppningsvis hinna fixa det mesta av förbrukarna med..

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Skiljerelä eller pryltemas manick?

Inlägg av paliswe » sön 09 feb 2014, 19:12

Mitt förslag är att du inte alls har något skiljerelä utan en Ctek D250S Dual. Denna boostar upp laddningen på förbrukningsbatteriet på ett kontrollerat sätt och ser till att du har maximal laddning i alla lägen. Kostar en del, javisst, men resultatet blir att du kommer att ha mycket mer ström i batterierna och förlänger livslängden, eftersom de innehåller mer laddning. Då kommer 170 Ah att räcka länge.
Till denna kan du också ansluta solcell, utan någon separat regulator.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Skiljerelä eller pryltemas manick?

Inlägg av Lasse L » sön 09 feb 2014, 19:22

Vad jag kan se så är Biltema ett vanligt spänningsstyrt skiljerelä.
Jag skulle installera det.
Enkel och billig lösning.
Har du inte haft problem med strömtillgången tidigare, så spara du några tusingar med Biltemas istället för Ctek D250S Dua 8)

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Skiljerelä eller pryltemas manick?

Inlägg av paliswe » sön 09 feb 2014, 19:34

Nu har tydligen Sator problem med elförsörjiningen (och vem har inte det?) och de som har Ctek D250S Dual installerad har konstaterat betydligt större eltillgång. Det är betydligt bättre att lägga pengarna på en ladd-booster än att köpa fler batterier.

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Skiljerelä eller pryltemas manick?

Inlägg av sator » sön 09 feb 2014, 19:45

Hej och tack för svaren!
Paliswe. Håller med dig angående Ctek. Har bara ett 70 ah förbrukning nu. Så
det ska bli ett till. Eller 1 100ah. Anledningen att jag inte vill ha mer. Är att
jag försöker hålla ned vikten när jag kappseglar. Jag vet att det går att konka ur
Batterier innan kappsegling.. Men, jag vet med mig att det inte kommer hända.. ;)
Tyvärr ligger en Ctek utanför budget. Då det blir ny värmare mm i år. Kostsam vår
som vanligt :)

LasseL ska man dra D+ tåten till förbrukarsidan. Som man gör på ett vanligt skilje relä?
Finns inte med på schemat från pryltema.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Skiljerelä eller pryltemas manick?

Inlägg av toaen » mån 10 feb 2014, 10:34

Monterade ett Biltemas spänningstyrda relä mellan mina batteribankar.

70 ah för start och 3x95 för förbrukning. Vill ju ha lite tyngd i båten så att jag inte frestas att kappsegla. :wink:

Relät fungerar som det är tänkt.

Startbatteriet är "huvudbatteri". Kommer inte riktigt ihåg hur det stod, men beskrivningen är väldigt "luddig".

När motorn går och generatorn laddar och uppnår spänningen för tillslag kopplar relät ihop batteribankarna. Om solcellspanelerna laddar håller de upp spänningen, så att relät inte bryter när generatorladdningen upphör. Så länge solcellerna laddar laddas även startbatteriet. När laddningen från solcellerna upphör sjunker spänningen på startbatteriet och relät bryter.

Så har jag uppfattat att det fungerar. mitt relä sitter inte så att jag ser det utan att vidta en del åtgärder. Därför kollar jag nästan aldrig. :?

Med de förutsättningar du annger skulle jag absolut monterat det reläet du har.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Skiljerelä eller pryltemas manick?

Inlägg av paliswe » mån 10 feb 2014, 17:20

sator skrev:LasseL ska man dra D+ tåten till förbrukarsidan. Som man gör på ett vanligt skilje relä?
Finns inte med på schemat från pryltema.
Jag hade dragit D+ till startbatteriet. OM skiljereläet av någon anledning INTE drar kommer spänningen aldrig att stiga på D+ och då smäller generatorn av. När skiljereläet drar kopplas batterierna ihop och det spelar ingen roll om den är ansluten till ena eller andra batteriet.

robban999
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 26 dec 2011, 10:28

Re: Skiljerelä eller pryltemas manick?

Inlägg av robban999 » mån 10 feb 2014, 21:18

Paliswe:
Du gör mycket reklam om CTEK i detta och tidigare andra forum. Det är känt att din arbetsgivare har CTEK prylar i sitt sortiment och du rekommenderar alltid CTEK som lösning på varenda elproblem. Lika tröttsamt idag som under åren som gått. (För den som har missat paliswes korståg om CTEK till alla rekommenderas en sökning på detta och grannforumet.)

Att påstå att en laddbooster skulle vara bättre än ytterligare batterier är trams. Batteriers livslängd avgörs av urladdningsdjupet, billigaste sättet att minska urladdningsdjupet är att fördela detta över fler batterier. Att lägga tusenlappar på en manick som visserligen toppar upp laddningen, när man istället kunde investera i ytterligare batterier, är en mycket dålig investering. Sedan kan andra överväganden än de ekonomiska vara intressanta förstås.

Frågeställningen i tråden kryddas ju dessutom att frågeställaren redan äger ett fullgott skiljerelä (jag har två, fungerar utmärkt) som han enligt ditt råd skall kasta bort och hellre springa och köpa en CTEK pryl av din arbetsgivare gör det hela än mer mer stolligt. Skiljerelä fungerar utmärkt och saknar nackdelar, har en mycket lättbegriplig funktion och felsöks på någon minut. Att koppla kabeln till ett spänningsstyrt Biltemaskiljerelä till D+ på generatorn går förstås inte utan vittnar förstås bara ytterligare om paliswes el-analfabetism.

Mitt råd till trådskaparen är att helt bortse från paliswes råd.

mvh

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Skiljerelä eller pryltemas manick?

Inlägg av Lasse L » mån 10 feb 2014, 22:34

robban999 skrev:Paliswe:
Du gör mycket reklam om CTEK i detta och tidigare andra forum. Det är känt att din arbetsgivare har CTEK prylar i sitt sortiment och du rekommenderar alltid CTEK som lösning på varenda elproblem. Lika tröttsamt idag som under åren som gått. (För den som har missat paliswes korståg om CTEK till alla rekommenderas en sökning på detta och grannforumet.)

Att påstå att en laddbooster skulle vara bättre än ytterligare batterier är trams. Batteriers livslängd avgörs av urladdningsdjupet, billigaste sättet att minska urladdningsdjupet är att fördela detta över fler batterier. Att lägga tusenlappar på en manick som visserligen toppar upp laddningen, när man istället kunde investera i ytterligare batterier, är en mycket dålig investering. Sedan kan andra överväganden än de ekonomiska vara intressanta förstås.

Frågeställningen i tråden kryddas ju dessutom att frågeställaren redan äger ett fullgott skiljerelä (jag har två, fungerar utmärkt) som han enligt ditt råd skall kasta bort och hellre springa och köpa en CTEK pryl av din arbetsgivare gör det hela än mer mer stolligt. Skiljerelä fungerar utmärkt och saknar nackdelar, har en mycket lättbegriplig funktion och felsöks på någon minut. Att koppla kabeln till ett spänningsstyrt Biltemaskiljerelä till D+ på generatorn går förstås inte utan vittnar förstås bara ytterligare om paliswes el-analfabetism.

Mitt råd till trådskaparen är att helt bortse från paliswes råd.

mvh
8)
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ ... 30_man.pdf
Biltemarelä.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skiljerelä eller pryltemas manick?

Inlägg av Anders S » tis 11 feb 2014, 07:39

robban999 skrev:Paliswe:
Du gör mycket reklam om CTEK i detta och tidigare andra forum. Det är känt att din arbetsgivare har CTEK prylar i sitt sortiment och du rekommenderar alltid CTEK som lösning på varenda elproblem. Lika tröttsamt idag som under åren som gått. (För den som har missat paliswes korståg om CTEK till alla rekommenderas en sökning på detta och grannforumet.)

Att påstå att en laddbooster skulle vara bättre än ytterligare batterier är trams. Batteriers livslängd avgörs av urladdningsdjupet, billigaste sättet att minska urladdningsdjupet är att fördela detta över fler batterier. Att lägga tusenlappar på en manick som visserligen toppar upp laddningen, när man istället kunde investera i ytterligare batterier, är en mycket dålig investering. Sedan kan andra överväganden än de ekonomiska vara intressanta förstås.

Frågeställningen i tråden kryddas ju dessutom att frågeställaren redan äger ett fullgott skiljerelä (jag har två, fungerar utmärkt) som han enligt ditt råd skall kasta bort och hellre springa och köpa en CTEK pryl av din arbetsgivare gör det hela än mer mer stolligt. Skiljerelä fungerar utmärkt och saknar nackdelar, har en mycket lättbegriplig funktion och felsöks på någon minut. Att koppla kabeln till ett spänningsstyrt Biltemaskiljerelä till D+ på generatorn går förstås inte utan vittnar förstås bara ytterligare om paliswes el-analfabetism.

Mitt råd till trådskaparen är att helt bortse från paliswes råd.

mvh
Det är alldeles korrekt att ett batteri (en batteribank) håller längre om den cyklas mellan (säger vi) 70 och 100 % i stället för 50 och 100 %. Det som inte framkommer i debatten om man tycker om batterifrånskiljare är att standard laddregulatorer aktar sig noga för att ladda batterierna till den nivå som de borde - en följd av att de är designade för att ladda startbatterier, inte förbrukningsbatterier. (Det är belastningsfallet som avses). Skiljerelä är alldeles utmärkt för att ge trygghet, men det förbättrar inte laddningen. CTEK (och alla andra varianter på temat, inklusive externa regulatorer till generatorn) är avsedda att maximera laddningen genom att ladda effektivare och "mera rätt". Innan man kastar den lösningen på sophögen skall man fundera på om en sådan förbättring löser laddningsproblem man kan ha, givetvis efter att man försäkrat sig om att att grundkonditionen är god: laddar generatorn fullt, är kablar och kontakteringar fullgoda och tillräckligt dimensionerade.

Ett skiljerelä förbättrar inget, i bästa fall försämrar det inte heller laddningen. Däremot skiljer det start- och förbrukningsbatteri från varandra, vilket kan vara av värde.

Nu verkar det på biltemas batterifrånskiljare att den känner av skillnaden mellan batterierna. En enklare (och säkrare, min åsikt) är att styra reläet via "tändningen" (kalla så även på dieslar, något oegentligt). Biltema varnar för brum (kontaktklapper) och det är inte bra i längden. Sedan är den lösningen inte bra om man får problem med en kortsluten cell i startbatteriet, då laddar aldrig förbrukarbatterierna. Jag menar att det går utmärkt att koppla samman batterierna då generatorn går, dvs då motorn går.

Sedan bör var och en avgöra vad som är huvudbatteri och hjälpbatteri. Något talar för att huvudbatteriet är förbrukningsbatteriet, på en segelbåt.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Skiljerelä eller pryltemas manick?

Inlägg av T » tis 11 feb 2014, 09:08

Anders S skrev: ....
Sedan bör var och en avgöra vad som är huvudbatteri och hjälpbatteri. Något talar för att huvudbatteriet är förbrukningsbatteriet, på en segelbåt.
På min (segel-)båt är huvudbatteriet definitivt förbrukningsbatteriet (förbrukningsgruppen), som därför prioriteras vid laddning. Solcellerna laddar enbart förbrukningsgruppen, landströmsladdaren laddar båda grupperna.
Om man räknar lite på det kommer man säkert fram till att ett fulladdat startbatteri på 80 Ah i gott skick räcker nästan en hel sommar utan någon laddning alls, om motorn, inte någon jättemaskin, startar lätt. I mitt fall handlar det om en 30 hk motor med lagom stor startmotor. Den brukar vara igång efter max 5 sek.

:o
/T

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Skiljerelä eller pryltemas manick?

Inlägg av toaen » tis 11 feb 2014, 11:33

T skrev:
Anders S skrev: ....
Sedan bör var och en avgöra vad som är huvudbatteri och hjälpbatteri. Något talar för att huvudbatteriet är förbrukningsbatteriet, på en segelbåt.
På min (segel-)båt är huvudbatteriet definitivt förbrukningsbatteriet (förbrukningsgruppen), som därför prioriteras vid laddning. Solcellerna laddar enbart förbrukningsgruppen, landströmsladdaren laddar båda grupperna.
Om man räknar lite på det kommer man säkert fram till att ett fulladdat startbatteri på 80 Ah i gott skick räcker nästan en hel sommar utan någon laddning alls, om motorn, inte någon jättemaskin, startar lätt. I mitt fall handlar det om en 30 hk motor med lagom stor startmotor. Den brukar vara igång efter max 5 sek.

:o
/T
Fast det där med definitioner är en viktig sak.

Det betyder i princip att ett ord/begrepp betyder det samma för alla i en given situation.

Visst är min förbrukningsbank huvudbatteriet ur min förbrukningssynpunkt. Det är också det som gör Biltemas inkopplingsanvisning en aning luddig.

Jag är helt fullständigt totalt övertygad om att i Biltemas inkopplingsanvisning så är startbatteriet huvudbatteriet. Det hade varit bättre att det stått startbatteriet.

Eftersom det är motorns generator som man vill styra till att ladda även förbrukningsbatteriet så måste huvudbatteriet va startbatteriet. När spänningen överstiger 13,3 Volt på start-/huvudbatteriet, sluter det spänningsstyrda skiljereläet och kopplar in även förbrukningsbatterierna till laddningskretsen.

När motorn stannar sjunker spänningen på start/huvudbatteriet och när spänningen understiger 12,8 V bryter skiljereläet. Har man då en (eller flera) solcellspaneler inkopplade, så sjunker inte spänningen under 12,8 V och reläet bryter inte förrän solen går ner och spänningen sjunker.

Att koppla in förbrukningsbatteriet som huvudbatteri ger inte generatorn möjlighet att styra sin laddning, sett ur generatorns synpunkt.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Skiljerelä eller pryltemas manick?

Inlägg av paliswe » tis 11 feb 2014, 15:33

Jag har förespråkat att koppla D+ till STARTBATTERIETs pluspol. Ingenting annat.
Sen är det märkligt att konservatismen är så djupt rotad hos båtägare. Det får helt enkelt inte vara några andra lösningar än de som alltid funnits och helst kostar max 100:-. Men det finns båtägare som vill ha bättre fungerande lösningar och är beredd att lägga pengar på detta. Ett skiljerelä kopplar ihop alla batterierna så dessa hamnar på en gemensam lägstanivå. En laddboster laddar ca 20% mer i förbrukningsbatterierna.
De installationer som jag hjälpt till med har resulterat i båtägare som blivit över hövan nöjda. Men bara för att man råkar jobba med båtar innebär väl inte att man blir exkluderad från ett forum. Jag gör inte reklam för företaget, jag förespråkar en lösning som vem som helst kan köpa i vilken butik som helst. Om man vill ha bättre laddning vill säga.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Skiljerelä eller pryltemas manick?

Inlägg av Lasse L » tis 11 feb 2014, 15:33

Luddig svenska i Biltemas bruksanvisning. Det bör stå Generatorn istället för växelriktaren.

"Växelriktare" är i mina ögon en omvandlare från likström till växelström.
Fanns i äldre radiogramofoner och TV app (på 50-talet) som gick på likström.
Idag kallas de ofta för konvertrar.

Spänningsomvandlare:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... are-38122/
"Kompakt växelriktare som ansluts till 12 V cigarettuttag och placeras i mugghållare. Konverterar 12 V till 230 V vilket gör det enkelt att ansluta bärbar dator med vanlig nätanslutning. Har USB-uttag för anslutning av t ex MP3-spelare eller digitalkamera."

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Skiljerelä eller pryltemas manick?

Inlägg av T » tis 11 feb 2014, 15:34

@ Toaen...

Du har säkert rätt även om jag kanske inte fattar eller håller med helt och hållet...
Min point var i första hand att startbatteriet, förutsatt att det från början är fulladdat och i gott skick, i princip klarar sig utan laddning under en säsong. Och förstås, förutsatt att man inte har motorstart som nån slags suspekt hobby, utan nöjer sig med att starta motorn kanske två gånger om dan. Om man har ett ointelligent relä lär ju startbatteriet ändå få laddning när motorn går.
Om Biltemareläet är sådant att det är slutet när spänningen överstiger ett visst antal volt, skulle jag välja bort det och satsa på ett relä som bara är slutet när generatorn laddar. Solcells- och annan extraladdning, bortsett från landströms-d:o, gör störst nytta i förbrukningsbanken.

:o
/T

Skriv svar