Peke för gennaker

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Peke för gennaker

Inlägg av sangris » ons 20 aug 2014, 21:23

I en annan tråd jag skapade om att segla med gennaker, så höjdes ett litet varningens finger för att använda hopp-i-land-peket att halsa gennakern i, pga de uppåtriktade krafterna. Jag har hela tiden utgått från att jag ska använda peket för gennakern, men är nu lite tveksam om jag törs det.
Är det någon här på forumet som använder sitt peke för detta ändamål, eller som varit med om att peket inte klarat de uppåtriktade krafterna?
Hur stora krafter kan det röra sig om?

Polypen
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 20:21

Re: Peke för gennaker

Inlägg av Polypen » ons 20 aug 2014, 22:23

Jag var själv lite orolig för de uppåtriktade krafterna, men jag satte dit ett kraftigt plattjärn på insidan i ankarboxen där fästet för 'pekestaget' sitter för att fördela krafterna. Där sitter ju normalt två små fjösiga brickor för att hålla emot. Sedan ersatte jag öglebulten på peket med en softschackel i vilken jag fäste blocket för halshornet.
Inga problem med denna förstärkning (än så länge). Gennakern är på ca 100 kvm.

/P

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Peke för gennaker

Inlägg av toaen » ons 20 aug 2014, 22:43

Jag har inget "hoppilandpeke" men väl en fast monterad stege som går att vinkla upp i 90 grader, med vaterstag och allt. Fungerar perfekt som stege och genakerpeke.
Bilagor
389973.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Jebban
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:32

Re: Peke för gennaker

Inlägg av Jebban » tor 21 aug 2014, 08:54

För att kunna svara på den frågan krävs nog lite mer info.

Vad har du för peke - Båtsystems?
Hur stor är båten?
Hur stor gennaker?

Vi seglar en 32-fotare med Båtsystems peke (typ 60 - 70 cm) där vi halsar både gennaker (70 kvm) och Code 0 i utan problem. Har inte testat Code 0:n i högre vindstyrkor än runt 6-7 m/s men peket klarar sig bra. Öglebulten blir dock lite deformerad av laddet i fallet (vi spänner upp rätt hårt när vi går brant) så byte till soft schackle som föreslogs är nog ett bra tips.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Peke för gennaker

Inlägg av sangris » tor 21 aug 2014, 21:50

Peket är ett Multimarine, inköpt hos Hjertmans. Samma peke som Båtsystem HP 65. Finns inte vad jag kan se någon skillnad mellan dessa peken.
Båten är en Tur 84, 28 fot.
Gennakern är en omsydd spinnaker på 50 m2, så den ligger väl på ca 45 m2 nu.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Peke för gennaker

Inlägg av sangris » tis 26 aug 2014, 17:42

Fick svar från Hjertmans häromdagen att det peket jag köpt kallar de för hopp-i-land-peke, och är inte testat för att användas som gennakerpeke. Båtsystem uppger att deras peke ska klara en gennaker upp till 50 m2.

Är det någon som seglat gennaker med ett hopp-i-land-peke från Multi marine och som kan bekräfta att det håller?

Vilka krafter pratar vi om när det gäller de uppåtriktade krafterna i ett gennakerpeke?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Peke för gennaker

Inlägg av Anders S » tis 26 aug 2014, 21:09

sangris skrev:Fick svar från Hjertmans häromdagen att det peket jag köpt kallar de för hopp-i-land-peke, och är inte testat för att användas som gennakerpeke. Båtsystem uppger att deras peke ska klara en gennaker upp till 50 m2.

Är det någon som seglat gennaker med ett hopp-i-land-peke från Multi marine och som kan bekräfta att det håller?

Vilka krafter pratar vi om när det gäller de uppåtriktade krafterna i ett gennakerpeke?

Man kan väl räkna med att brottslasten för fallkroken eller halshornskroken är dimensionerande. En Wichardhake (Hjertmans) anges hålla för 1600 kg, det måste ju peket då klara med marginal, om man inte har något annat som brister eller går sönder innan skothaken.

Ett stödrör som är infäst med M8 (ögonskruven, skruvarna i fästet och mot skrovet) bör hålla bra även för drag, även om vi tar med i beräkningen att kraften i staget är större än i fallet (vinkeln, värre ju längre peket är). Så genomgående skruvar med stora brickor på stödröret är att rekommendera. I sidled kan det också bli belastningar, men där stöttar träplattan och plattorna som de är fästa i. Eftersom peket skall stå kvar då du går på det kan du inte ha ett wire- eller Dyneemastag, men du kan ha ett Dyneemastag som tillägg om du är orolig för dragkrafterna eller har en flack vinkel på stödet. Du trycker ju med (kanske) 120 pannor (tjockis, eller med all semesterpackningen eller en tung motordel i famnen) medan en gennaker kan dra mycket mer.

Båtsystem har ett förstärkt stag i katalogen (code Zero kit), det kan du ju kolla in för bedömning av vad som behövs.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Peke för gennaker

Inlägg av stangen » ons 27 aug 2014, 10:17

För att beräkna krafter (laster?) har Harken lagt up olika formler där man kan peta in sina siffror som kan vara till hjälp.

http://www.harken.com/Calculators/

Tex formeln för att beräkna laster för genuasystem. Det som man kan behöva ta höjd för i den formeln är möjligen den vinkel gennakerns tackline gissningsvis har. Större vinkel ger högre last.

Edit: http://www.harken.com/article.aspx?id=12857
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Peke för gennaker

Inlägg av sangris » ons 27 aug 2014, 23:01

Inte så dumt, men jag hittar inget om gennaker på Harkens sida.....

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Peke för gennaker

Inlägg av stangen » tor 28 aug 2014, 08:26

Du kan säkerligen utgå från de formler som finns för genua eller storskot för att få en rimlig uppskattning. Knappa in segelyta och vindstyrka och justera för vinkel.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Peke för gennaker

Inlägg av Anders S » tor 28 aug 2014, 11:19

Jag har redan föreslagit en "ingen kedja-är-starkare-..."-filosofi, men det kan vara rätt så olämpligt att dimensionera peket efter någon marginell beräknad last. Ta till, rejält.

Men om max-skotlasten på ett 50 m2 segel är ca 412 kg (hur ca det nu är kalkylerat), så kan man med ett visst fog resonera att då kan lasten i halshornet respektive fallhornet knappast vara mindre och troligen är den avsevärt större, i synnerhet om man sträcker upp förliket.
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Peke för gennaker

Inlägg av sangris » lör 30 aug 2014, 02:35

En segelmakare borde väl kunna svara på hur stora krafter det rör sig om, på ett ungefär i alla fall. Men "min" segelmakare svarade bara att det inte går att säga exakt hur mkt det blir pga att det är så många olika variabler som spelar in.....
Men man borde väl ha ett humm om det! Eller?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Peke för gennaker

Inlägg av Anders S » lör 30 aug 2014, 02:50

Jomenvisst. Ett hum får du genom att pessimistiskt räkna med en säkerhetsfaktor på en normalbelastning. Om skotkraften i en 50 kvm gennaker ligger runt 500 kg, så kan en rimlig skattning vara att det kan handla om samma laster i alla tre hörnen. Då kan du ju räkna med en säkerhetsmarginal om 3 ggr (det handlar ju inte om att båten sjunker eller människoliv, som i hissar) och då får du 1500 kg. Sedan är det lämpligt att dimensionera vant- och staginfästningar till det dubbla av detta (man kan kanske acceptera att gennakern går sönder, man kan kanske tåla att skothaken går sönder, men man vill helst inte att en vital del, som masttoppen(fallet och blocket) eller peket(halshornsfäste och linan) skall brista.
Anders S

Skriv svar