Höja bommen?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Höja bommen?

Inlägg av Gaidin » tis 16 sep 2014, 15:06

Jag har en Najad 343 med centercockpit, för att kunna bygga en biminitop med ståhöjd under skulle jag behöva höja upp bommen en smula, kanske 20cm.

Tanken är att helt enkelt korta akterliket så att vinkeln på bommen lutar lite uppåt akterut.
Frågan är hur detta förändrar segelegenskaperna? Är det bättre att korta seglet parallellt med bomliket?

Någon som har andra tankar kring hur man skulle kunna få upp höjden i sittbrunnen?

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Re: Höja bommen?

Inlägg av MartinM » tis 16 sep 2014, 18:31

Bimini top är för mig ett solskydd i hamn.
Behöver verkligen bommen vara ovanför den med segel uppe?

Annars tror jag det är bättre att höja hela bommen, men den kommer antagligen att hamna märkligt högt.

Tredje alternativet är att sätta ett rev bak på seglet så att du kan segla med bommen pekande uppåt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Höja bommen?

Inlägg av Anders S » tis 16 sep 2014, 19:16

På min båt har jag ett sittbrunnstält som kopplas till sprayhooden. Inte en Biminitop, alltså, men en observation var att det finns två OK höjder: Den ena är strax under rorsmans (och andra som styr) ögonhöjd, den andra höjden är ögonhöjd +, dvs "ståhöjd". Skälet är uppenbart, man vill se vart man styr.. Alltså, blir det meningsfullt att tänka "sitt-Bimini" ?

Ett enkelt sätt att höja bommen, (men kanske oacceptabelt fult och inte seglingsoptimalt) är att skruva in förstaget och luta masten mindre bakåt eller t o m en aning framåt. Det är i princip gratis att pröva. På ett crosscut-storsegel är det inte hela världen att lyfta bomhornet (man syr om en eller två våder en smula), på en radialsydd stor är det pyssligare. Jag tror inte du märker någon skillnad i segelegenskaper. En sliten stor med litet för stor buk kan till och med bli bättre, i alla fall ett litet tag.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Höja bommen?

Inlägg av Lasse L » tis 16 sep 2014, 20:17

Hade samma problem med en Adagio fast tvärt om.
Efter masthaveri på land ( pga klantigt hanterande av varvet ) fick jag tag på en rigg som var för en båt, Allegro, med "lägre" ruff, masten för hög.
Sågade av den några centimetern för att vant o stag skulle nå "ner".
I ditt fall höj masten och förläng stag och vant med togles eller schaklar.
http://lasselundell.se/adagio.html

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Höja bommen?

Inlägg av Peter_K » tis 16 sep 2014, 20:26

Att skära i ett gammalt segel kan vara vanskligt. En segelmakare kan svara på ifall det går att göra utan att seglet tappar formen.
Är du däremot inne på ett nytt segel är svaret nej; det spelar ingen roll. Se istället till att lägga ytan på en akterrunda där den gör nytta.
Alla borde ha skägg

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Höja bommen?

Inlägg av Gaidin » ons 17 sep 2014, 09:49

Min tanke är att långsegla med båten, då är en bimini under segling mer eller mindre ett krav på sydligare breddgrader.

Seglet jag har nu är ca tio år gammalt men i stort sett oanvänt. Jag kanske skulle höra med en segelmakare om de kan sy om seglet. Tyvärr är det nog inte crosscut, förra ägarna verkade köpa billigast möjliga. Även sittbrunnskapellet är snålt, supertunt tyg med trådar som spretar åt alla håll, dessutom läcker det... :-/

Att höja masten känns alldeles för omständligt, dessutom är jag inte säker på att jag vill göra sådana förändringar av säkerhetsskäl.

Ståhöjden är viktig, att sitta under biminin fungerar ju en stund men sittbrunnen blir oerhört trång om man inte kan ställa sig upp, den är trång nog även då. För att ta mig förbi ratten behöver jag kliva på toften så det blir instängt om man har en takhöjd på 160cm.

En tanke är ju som någon skrev att testa att ta ett rev i akterliket men låta mastliket vara kvar, för att se vad som händer.

Stort tack för alla svaren!

Skriv svar