Däckställning PEM-slang

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Däckställning PEM-slang

Inlägg av Calle C » sön 28 okt 2012, 14:51

Tänkte prova på detta i år, har köpt 40 x 3,7
Har ni några tips och erfarenheter av detta att delge?
Calle

Se gla ut

LiBah
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 13:00
Ort: Listerby

Re: Däckställning PEM-slang

Inlägg av LiBah » mån 29 okt 2012, 08:54

Hej Calle

Jag har provat på min förra båt. Till den nya så fick jag med en annan ställning som är bättre.

Den störta fördelen med pemslang är att man får bågar som ger ett utmärkt utrymme när man är i båten. Nackdelen med detta är att man har en stor yta som är i det närmsta flat och samlar mycket snö. Det gör att det sackar ihop lite och samlar lite mer snö, och så fortgår det tills allt kollapsar. Har man som jag mycket nära till båten, så var det inga problem att gå ner och skaka av snön efter varje snöfall.

Hade jag behövt göra om det så hade jag sågat av bågarna och satt ihop dem med 90 graders ryggås. Det blir lite högre men snön rasar av bättre.

Stöd från för och akter pulpit samt ett eller två stöd midskepps behövs. Jag hade en lätt men styv ryggåsribba.

//LiBah

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Däckställning PEM-slang

Inlägg av Calle C » mån 29 okt 2012, 11:11

vilken maxbredd hade du på din förra båt?
Hur stort var avståndet mellan varje slang?
Calle

Se gla ut

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Däckställning PEM-slang

Inlägg av Nautihamstern » tis 30 okt 2012, 09:09

Jsag har samma system. Jag tycker det funkar bra. Jag plockar loss mantågsstöttorna och ersätter dem med rundstav i trä (skulle vara ett provisorium, men...) och trär sedan rören över dessa. Sedan knyter jag ihop rören med en ryggåsbräda som stöds framme, bak, ungefär vid mastgenomföringen och vid geriatribågen. Pressenningen håller ett par-tre år eftersom jag kör med näst-tunnaste varianten av lättpressenning.

Det är ganska lyxigt att kunna promenera raklång på däck när man har betäckt båten :roll:

Visst börjar det hänga efter ordentliga snöfall, men än har det inte rasat in och jag går ändå till båten ett par gånger per månad och tröstar oss. Jag har lekt med tanken att fylla rören med polyuretanskum för att öka styvheten, men då borde jag göra det när de sitter på båten för att få rätt krökning, och jag har sett hur otroligt mycket polyuretanskum skitar ner och missfärgar allt det kommer i närheten av...

Tidigare hade jag lite problem med att det läckte in snö vid masten, men eftersom styrelsen i vår klubb, efter att en stor Bavaria (utan mast) vreds på sin alldeles för smala vagga under förra årets vinterstorm och en annan båt (också utan mast) knäckte en sönderrostad stötta, i sin stora vishet nu har beslutit att jag, med min overkillvagga inte får ha masten uppe på vintrarna, är det problemet ur världen. Every cloud has a silver lining... :)

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Däckställning PEM-slang

Inlägg av Fredrik » tis 30 okt 2012, 10:58

Nautihamstern skrev: Det är ganska lyxigt att kunna promenera raklång på däck när man har betäckt båten :roll:
Själv skulle jag inte använda ordet "betäckt", kanske snarare "dragit över"... :oops:

(Kunde inte låta bli...)
X-342 SWE 18 "Kexet"

LiBah
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 13:00
Ort: Listerby

Re: Däckställning PEM-slang

Inlägg av LiBah » tis 30 okt 2012, 12:59

Hej Calle

Bredden var 2,46 och det var ca 2m nellan bågarna.

//LiBah

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Däckställning PEM-slang

Inlägg av Seagull » tis 30 okt 2012, 13:42

Jag är kanske lite överkänslig men det här med att använda fästena för mantågstöttorna för att montera täckställningen på -är det så bra egentligen? Det innebär att en stor del av täckningens tyngd (inklusive snötyngd) hamnar just på dessa stöttfästen som egentligen är gjorda för att ta upp lägre laster. Min nuvarande båt har ett eget hus runtomkring sig där filosofin är att huset aldrig ska röra vid båten, huset får alltså leva sitt eget liv i blåst och snöbelastning. På en segelbåt som jag hade under 90-talet användes just metoden att låta mantågstöttornas fästen bära täckningen och om man tittade noga kunde man se att det vid samtliga stöttfästen fanns tydliga sprickor i gelcoaten, vet inte om det just var den båtmodellen som hade svaga punkter just på de ställena? Men rimligen borde det vara så att när båten ligger på konstruktionsbordet och man räknar på laster och krafter så funderar man på vilken primär funktion mantåget har (stå emot tyngden från en fallande person) och sedan lägger på någon säkerhetsfaktor så det verkligen klarar sin uppgift. Jag kan tänka mig att krafterna blir större då det handlar om några 100 kg blöt snö och stormbyar.
Som tur är har nog många av våra svenska konstruktioner sluppit ifrån konstruktörens beräkningar -i brist på tid/vetande har man säkert överdimensionerat fästena, jag är dock inte lika säker på att de smarta konstruktörerna av bl.a de tyska moderna båtarna skulle förbise en sådan beräkning.

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Däckställning PEM-slang

Inlägg av matz » tis 30 okt 2012, 17:53

den här båten är 4 mtr bred och 32 mm:s pemslangarna är 6 mtr, det visade sig att det hade varit bättre med 40 mm:s pemslang då det varit lättare att trä på stöttorna, Dessutom visade det sig att snö samlades aldrig på pressenningen då vinden skakade lite i konstruktionen
Bilagor
vinterkapell.jpg

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Däckställning PEM-slang

Inlägg av Nautihamstern » sön 04 nov 2012, 10:45

Seagull skrev:Jag är kanske lite överkänslig men det här med att använda fästena för mantågstöttorna för att montera täckställningen på -är det så bra egentligen? Det innebär att en stor del av täckningens tyngd (inklusive snötyngd) hamnar just på dessa stöttfästen som egentligen är gjorda för att ta upp lägre laster. Min nuvarande båt har ett eget hus runtomkring sig där filosofin är att huset aldrig ska röra vid båten, huset får alltså leva sitt eget liv i blåst och snöbelastning. På en segelbåt som jag hade under 90-talet användes just metoden att låta mantågstöttornas fästen bära täckningen och om man tittade noga kunde man se att det vid samtliga stöttfästen fanns tydliga sprickor i gelcoaten, vet inte om det just var den båtmodellen som hade svaga punkter just på de ställena? Men rimligen borde det vara så att när båten ligger på konstruktionsbordet och man räknar på laster och krafter så funderar man på vilken primär funktion mantåget har (stå emot tyngden från en fallande person) och sedan lägger på någon säkerhetsfaktor så det verkligen klarar sin uppgift. Jag kan tänka mig att krafterna blir större då det handlar om några 100 kg blöt snö och stormbyar.
Som tur är har nog många av våra svenska konstruktioner sluppit ifrån konstruktörens beräkningar -i brist på tid/vetande har man säkert överdimensionerat fästena, jag är dock inte lika säker på att de smarta konstruktörerna av bl.a de tyska moderna båtarna skulle förbise en sådan beräkning.
Krafterna blir ju riktade mer eller mindre rakt neråt, och eftersom jag har träkäppar istället för mantågsstöttor som hållare för rören, går nog käpparna av långt innan mantågsfötterna tar stryk. En gjorde det i vintras. Bara at pilla ut resterna och sticka ner pinnen igen :)

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Däckställning PEM-slang

Inlägg av Calle C » ons 28 nov 2012, 13:09

Nu är båten uppe, motorn konserverad och hela båten täckt med den nykonstruerade PEMslangställning, det tog endast en timma att sätta upp ställningen och täcka båten på en person.
Vi får se om det håller för stormarna. Totalkostnad för ställning och presenning ca 1000 kr
315749_10151264911489824_1844071008_n[1].jpg
485091_10151264911584824_211668275_n[1].jpg
pressen är inte åtdragen här
Bilagor
531130_10151264911724824_1485503337_n[1].jpg
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Däckställning PEM-slang

Inlägg av Seglaren » ons 28 nov 2012, 20:05

Intressant. Fick själv hem 30m 40mm-slang idag, fick upp båten i helgen och väntar på uppehåll igen så hoppas jag också snart ha ett bågväxthus på min båt.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Däckställning PEM-slang

Inlägg av Nautihamstern » tor 29 nov 2012, 11:36

Fredrik skrev:
Nautihamstern skrev: Det är ganska lyxigt att kunna promenera raklång på däck när man har betäckt båten :roll:
Själv skulle jag inte använda ordet "betäckt", kanske snarare "dragit över"... :oops:

(Kunde inte låta bli...)
Usch, så får man väl inte säga... hursomhelst så hjälpte min kära hustru mej när jag skulle sätta på presenningen så det gick ganska fort... 8)

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Däckställning PEM-slang

Inlägg av Seglaren » fre 24 okt 2014, 21:28

Ett par år senare kan jag rapportera att jag också kört med PEM-slang två vintrar och i år blir det tredje och det funkar rätt bra tycker jag. Trär slangen över mantågsstöttor där det passar. Stöd på mitten och ett rep som "nock" som fixerar läget i längsled, surras i pulpit och pushpit. Lätt pressenning som rör sig i vinden lite lagom och snön rasar av ganska bra. Riktigt bra skulle det bli om man kompletterade med lite "läkt". Men det får gå utan så länge det fungerar utan.
PEM01.jpg
PEM02.jpg
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Däckställning PEM-slang

Inlägg av Besqua » lör 25 okt 2014, 09:12

Skoj med återkoppling, när jag ser bilden innan täckning undrar jag om det skulle bli ännu bättre med en nockplanka som sedan får ta del av stöttningen mot däck, möjligen något kryss på för att motverka rörelser längsled, eller är det just rörelser som räddar det hela, (snön "skakas" av)?

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Däckställning PEM-slang

Inlägg av sangris » lör 25 okt 2014, 13:31

Hur går det med ventilationen i båten under vintern när ni paketerar in den med pressening som ett paket?
Jag har alltid fått lära mig att det ska vara öppet så luften kan cirkulera....

Skriv svar