Däckställning PEM-slang
Däckställning PEM-slang
Tänkte prova på detta i år, har köpt 40 x 3,7
Har ni några tips och erfarenheter av detta att delge?
Har ni några tips och erfarenheter av detta att delge?
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Re: Däckställning PEM-slang
Hej Calle
Jag har provat på min förra båt. Till den nya så fick jag med en annan ställning som är bättre.
Den störta fördelen med pemslang är att man får bågar som ger ett utmärkt utrymme när man är i båten. Nackdelen med detta är att man har en stor yta som är i det närmsta flat och samlar mycket snö. Det gör att det sackar ihop lite och samlar lite mer snö, och så fortgår det tills allt kollapsar. Har man som jag mycket nära till båten, så var det inga problem att gå ner och skaka av snön efter varje snöfall.
Hade jag behövt göra om det så hade jag sågat av bågarna och satt ihop dem med 90 graders ryggås. Det blir lite högre men snön rasar av bättre.
Stöd från för och akter pulpit samt ett eller två stöd midskepps behövs. Jag hade en lätt men styv ryggåsribba.
//LiBah
Jag har provat på min förra båt. Till den nya så fick jag med en annan ställning som är bättre.
Den störta fördelen med pemslang är att man får bågar som ger ett utmärkt utrymme när man är i båten. Nackdelen med detta är att man har en stor yta som är i det närmsta flat och samlar mycket snö. Det gör att det sackar ihop lite och samlar lite mer snö, och så fortgår det tills allt kollapsar. Har man som jag mycket nära till båten, så var det inga problem att gå ner och skaka av snön efter varje snöfall.
Hade jag behövt göra om det så hade jag sågat av bågarna och satt ihop dem med 90 graders ryggås. Det blir lite högre men snön rasar av bättre.
Stöd från för och akter pulpit samt ett eller två stöd midskepps behövs. Jag hade en lätt men styv ryggåsribba.
//LiBah
Re: Däckställning PEM-slang
vilken maxbredd hade du på din förra båt?
Hur stort var avståndet mellan varje slang?
Hur stort var avståndet mellan varje slang?
Calle
Se gla ut
Se gla ut
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 452
- Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17
Re: Däckställning PEM-slang
Jsag har samma system. Jag tycker det funkar bra. Jag plockar loss mantågsstöttorna och ersätter dem med rundstav i trä (skulle vara ett provisorium, men...) och trär sedan rören över dessa. Sedan knyter jag ihop rören med en ryggåsbräda som stöds framme, bak, ungefär vid mastgenomföringen och vid geriatribågen. Pressenningen håller ett par-tre år eftersom jag kör med näst-tunnaste varianten av lättpressenning.
Det är ganska lyxigt att kunna promenera raklång på däck när man har betäckt båten
Visst börjar det hänga efter ordentliga snöfall, men än har det inte rasat in och jag går ändå till båten ett par gånger per månad och tröstar oss. Jag har lekt med tanken att fylla rören med polyuretanskum för att öka styvheten, men då borde jag göra det när de sitter på båten för att få rätt krökning, och jag har sett hur otroligt mycket polyuretanskum skitar ner och missfärgar allt det kommer i närheten av...
Tidigare hade jag lite problem med att det läckte in snö vid masten, men eftersom styrelsen i vår klubb, efter att en stor Bavaria (utan mast) vreds på sin alldeles för smala vagga under förra årets vinterstorm och en annan båt (också utan mast) knäckte en sönderrostad stötta, i sin stora vishet nu har beslutit att jag, med min overkillvagga inte får ha masten uppe på vintrarna, är det problemet ur världen. Every cloud has a silver lining...
Det är ganska lyxigt att kunna promenera raklång på däck när man har betäckt båten
Visst börjar det hänga efter ordentliga snöfall, men än har det inte rasat in och jag går ändå till båten ett par gånger per månad och tröstar oss. Jag har lekt med tanken att fylla rören med polyuretanskum för att öka styvheten, men då borde jag göra det när de sitter på båten för att få rätt krökning, och jag har sett hur otroligt mycket polyuretanskum skitar ner och missfärgar allt det kommer i närheten av...
Tidigare hade jag lite problem med att det läckte in snö vid masten, men eftersom styrelsen i vår klubb, efter att en stor Bavaria (utan mast) vreds på sin alldeles för smala vagga under förra årets vinterstorm och en annan båt (också utan mast) knäckte en sönderrostad stötta, i sin stora vishet nu har beslutit att jag, med min overkillvagga inte får ha masten uppe på vintrarna, är det problemet ur världen. Every cloud has a silver lining...
Re: Däckställning PEM-slang
Själv skulle jag inte använda ordet "betäckt", kanske snarare "dragit över"...Nautihamstern skrev: Det är ganska lyxigt att kunna promenera raklång på däck när man har betäckt båten
(Kunde inte låta bli...)
X-342 SWE 18 "Kexet"
Re: Däckställning PEM-slang
Hej Calle
Bredden var 2,46 och det var ca 2m nellan bågarna.
//LiBah
Bredden var 2,46 och det var ca 2m nellan bågarna.
//LiBah
Re: Däckställning PEM-slang
Jag är kanske lite överkänslig men det här med att använda fästena för mantågstöttorna för att montera täckställningen på -är det så bra egentligen? Det innebär att en stor del av täckningens tyngd (inklusive snötyngd) hamnar just på dessa stöttfästen som egentligen är gjorda för att ta upp lägre laster. Min nuvarande båt har ett eget hus runtomkring sig där filosofin är att huset aldrig ska röra vid båten, huset får alltså leva sitt eget liv i blåst och snöbelastning. På en segelbåt som jag hade under 90-talet användes just metoden att låta mantågstöttornas fästen bära täckningen och om man tittade noga kunde man se att det vid samtliga stöttfästen fanns tydliga sprickor i gelcoaten, vet inte om det just var den båtmodellen som hade svaga punkter just på de ställena? Men rimligen borde det vara så att när båten ligger på konstruktionsbordet och man räknar på laster och krafter så funderar man på vilken primär funktion mantåget har (stå emot tyngden från en fallande person) och sedan lägger på någon säkerhetsfaktor så det verkligen klarar sin uppgift. Jag kan tänka mig att krafterna blir större då det handlar om några 100 kg blöt snö och stormbyar.
Som tur är har nog många av våra svenska konstruktioner sluppit ifrån konstruktörens beräkningar -i brist på tid/vetande har man säkert överdimensionerat fästena, jag är dock inte lika säker på att de smarta konstruktörerna av bl.a de tyska moderna båtarna skulle förbise en sådan beräkning.
Som tur är har nog många av våra svenska konstruktioner sluppit ifrån konstruktörens beräkningar -i brist på tid/vetande har man säkert överdimensionerat fästena, jag är dock inte lika säker på att de smarta konstruktörerna av bl.a de tyska moderna båtarna skulle förbise en sådan beräkning.
Re: Däckställning PEM-slang
den här båten är 4 mtr bred och 32 mm:s pemslangarna är 6 mtr, det visade sig att det hade varit bättre med 40 mm:s pemslang då det varit lättare att trä på stöttorna, Dessutom visade det sig att snö samlades aldrig på pressenningen då vinden skakade lite i konstruktionen
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 452
- Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17
Re: Däckställning PEM-slang
Krafterna blir ju riktade mer eller mindre rakt neråt, och eftersom jag har träkäppar istället för mantågsstöttor som hållare för rören, går nog käpparna av långt innan mantågsfötterna tar stryk. En gjorde det i vintras. Bara at pilla ut resterna och sticka ner pinnen igenSeagull skrev:Jag är kanske lite överkänslig men det här med att använda fästena för mantågstöttorna för att montera täckställningen på -är det så bra egentligen? Det innebär att en stor del av täckningens tyngd (inklusive snötyngd) hamnar just på dessa stöttfästen som egentligen är gjorda för att ta upp lägre laster. Min nuvarande båt har ett eget hus runtomkring sig där filosofin är att huset aldrig ska röra vid båten, huset får alltså leva sitt eget liv i blåst och snöbelastning. På en segelbåt som jag hade under 90-talet användes just metoden att låta mantågstöttornas fästen bära täckningen och om man tittade noga kunde man se att det vid samtliga stöttfästen fanns tydliga sprickor i gelcoaten, vet inte om det just var den båtmodellen som hade svaga punkter just på de ställena? Men rimligen borde det vara så att när båten ligger på konstruktionsbordet och man räknar på laster och krafter så funderar man på vilken primär funktion mantåget har (stå emot tyngden från en fallande person) och sedan lägger på någon säkerhetsfaktor så det verkligen klarar sin uppgift. Jag kan tänka mig att krafterna blir större då det handlar om några 100 kg blöt snö och stormbyar.
Som tur är har nog många av våra svenska konstruktioner sluppit ifrån konstruktörens beräkningar -i brist på tid/vetande har man säkert överdimensionerat fästena, jag är dock inte lika säker på att de smarta konstruktörerna av bl.a de tyska moderna båtarna skulle förbise en sådan beräkning.
Re: Däckställning PEM-slang
Nu är båten uppe, motorn konserverad och hela båten täckt med den nykonstruerade PEMslangställning, det tog endast en timma att sätta upp ställningen och täcka båten på en person.
Vi får se om det håller för stormarna. Totalkostnad för ställning och presenning ca 1000 kr
Vi får se om det håller för stormarna. Totalkostnad för ställning och presenning ca 1000 kr
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Re: Däckställning PEM-slang
Intressant. Fick själv hem 30m 40mm-slang idag, fick upp båten i helgen och väntar på uppehåll igen så hoppas jag också snart ha ett bågväxthus på min båt.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 452
- Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17
Re: Däckställning PEM-slang
Usch, så får man väl inte säga... hursomhelst så hjälpte min kära hustru mej när jag skulle sätta på presenningen så det gick ganska fort...Fredrik skrev:Själv skulle jag inte använda ordet "betäckt", kanske snarare "dragit över"...Nautihamstern skrev: Det är ganska lyxigt att kunna promenera raklång på däck när man har betäckt båten
(Kunde inte låta bli...)
Re: Däckställning PEM-slang
Ett par år senare kan jag rapportera att jag också kört med PEM-slang två vintrar och i år blir det tredje och det funkar rätt bra tycker jag. Trär slangen över mantågsstöttor där det passar. Stöd på mitten och ett rep som "nock" som fixerar läget i längsled, surras i pulpit och pushpit. Lätt pressenning som rör sig i vinden lite lagom och snön rasar av ganska bra. Riktigt bra skulle det bli om man kompletterade med lite "läkt". Men det får gå utan så länge det fungerar utan.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Re: Däckställning PEM-slang
Skoj med återkoppling, när jag ser bilden innan täckning undrar jag om det skulle bli ännu bättre med en nockplanka som sedan får ta del av stöttningen mot däck, möjligen något kryss på för att motverka rörelser längsled, eller är det just rörelser som räddar det hela, (snön "skakas" av)?
Re: Däckställning PEM-slang
Hur går det med ventilationen i båten under vintern när ni paketerar in den med pressening som ett paket?
Jag har alltid fått lära mig att det ska vara öppet så luften kan cirkulera....
Jag har alltid fått lära mig att det ska vara öppet så luften kan cirkulera....