Däckställning PEM-slang

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Däckställning PEM-slang

Inlägg av Lasse L » lör 25 okt 2014, 14:44

AdagioVaggan.jpg
Med nockbräda.
Ventilationen är viktigt.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Däckställning PEM-slang

Inlägg av sangris » sön 26 okt 2014, 11:35

Jo, nockbräda är självklart, men om man ser på bilderna som Calle C och Seglaren lagt upp så är deras båtar inslagna som paket. Ingen öppning vare sig i för eller akter och inte runt sidorna heller.... Då blir det ju ingen luftgenomströmning. Funderar bara på om det är överreklamerat att det ska vara luftigt?

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Däckställning PEM-slang

Inlägg av Seglaren » sön 26 okt 2014, 12:58

Nockbräda är naturligtvis bra, men jag skulle helst göra en av en längre slangbit för att bara få slang i konstruktionen. De flexar lite lagom och är glatta och skaver minimalt på pressen. Min täckning är nog lite bättre ventilerad än vad som framgick av bilderna, kanske syns det lite bättre på dessa bilder. I fören vill jag inte ha så stor öppning pga vindfång och snö då det oftast blåser från det hållet. Akterut är det mer öppet. Vidare är båda ruffluckorna delvis öppna. Har inte haft fuktproblem ännu i alla fall.
01.jpg
Öppningen är i höjd med pulpiten, bäst vore högst upp men för att få till det bra skulle det behövas en nockbräda som sticker ut....
02.jpg
I aktern är det mer öppet och lite löst hängande då det är mer vindskyddat från det hållet och så blir det enkelt att klättra ombord och kika då och då. Ventilation kan man aldrig får för mycket av men det här har fungerat och med öppet i båda ändar blir det nog lite drag som hjälper till att ventilera.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Däckställning PEM-slang

Inlägg av sangris » sön 26 okt 2014, 18:50

Då har du ju ventilation, Seglaren! Men vad jag tänker på är att man ser många båtar som står uppställda där det inte ser ut att vara någon öppning för ventilation över huvud taget i täckningen. Det vore intressant att veta hur de som paketerar in sina båtar på det sättet har det med fuktighet.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Däckställning PEM-slang

Inlägg av Calle C » fre 14 nov 2014, 16:48

sangris skrev:Hur går det med ventilationen i båten under vintern när ni paketerar in den med pressening som ett paket?
Jag har alltid fått lära mig att det ska vara öppet så luften kan cirkulera....
Jag har alltid en öppning vid fören och en i aktern.
Jo, det är viktigt med luft
PEMslangsvarianterna gör oftast att det blir bra med luft mellan däck och nock.
I sommras försvann mina PEMslangar, så jag gjorde nya och ökade dimensionen till 50/60mm
Detta blev betydligt styvare och bättre, som ryggås har jag satt ihop 6st 2m avloppsrör 75mm och fäst det med buntband.
Jag har inga stöttor under men det borde jag nog ha.
Calle

Se gla ut

Skriv svar