Yanmar 4jh-hte startar ej...

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Calvados
Platinamedlem
Inlägg: 153
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:50

Yanmar 4jh-hte startar ej...

Inlägg av Calvados » ons 13 maj 2015, 18:41

Hej, har en yanmar 4jh-hte som ej vill starta...
Det hela började med att den ej startade men gick runt. Försökte starta ett par ggr i följd och tillslut gick den ej runt alls. Trodde batteriet var slut och att ev bränslet var dåligt. Laddade batterierna, bytte bränsle, filter, luftade mm och försökte på nytt. Nu hände ingenting... försökte ett par ggr någon gång gick motorn runt och vid ett tillfälle startade den nästan. Nu klickar den endast, går ej runt.
Läste i ett gammalt inlägg att det kunde bero på dåligt med ström från tändningslåset??
Eller låter det troligare att det är startmotorn som gett sig? Väldigt krånglig att skruva av därav söker jag alternativa lösningar först :roll:

Mvh
Calvados

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Yanmar 4jh-hte startar ej...

Inlägg av Fredrik » ons 13 maj 2015, 20:24

4jh-hte... Är det en förkortning för "förjävla-helvete"? :-) Det var ett h där bara som jag inte riktigt kunde placera...
X-342 SWE 18 "Kexet"

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Yanmar 4jh-hte startar ej...

Inlägg av oceansailor » tor 14 maj 2015, 06:32

Om den gick runt någorlunda snabbt och inte ville starta så är det troligt att det är ett bränslerelaterat problem. Kan vara insprutningspumpen.

Att den nu inte går runt kan i värsta fall bero på vatten i cylindrar. Upprepade misslyckade startförsök kan leda till att Du fyller avgassystemet och därmed får in vatten i motorn bakvägen.

Det var värsta scenariot.

Har Du tur så är det bara dålig kontakt och startmotorn får dåligt med ström. Huvudströmbrytaren är en trolig felkälla. Kolla.

Nästa är +/- kontakter på startmotorn. Mät spänningen där när Du försöker starta för att mäta spänningsfall.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Yanmar 4jh-hte startar ej...

Inlägg av Anders S » tor 14 maj 2015, 07:24

Om det är så att startmotorn snurrar sporadiskt eller inte alls kan det vara Yanmarfelet, ds att kontakterna i startlåset har skadats (bränts).
Men risken för "vattenlås" skall du ta på allvar. Dra ut stoppknappen (desarmera motorn så den inte KAN starta) och prova med ett spärrskaft och lämplig hylsa att motorn verkligen snurrar. Mellan kompressionslägena skall den gå lätt (relativt). (Spärrskaft och hylsa minskar risken avsevärt för skador om motorn, mot precis all förmodan, tänder till)

Verkar allt väl är krigsreparationen att sluta startmotorkretsen via kabelskorna. Den mer permanta reparationen är att sätta det relä som borde varit med från början mellan nyckelbrytaren och startmotorsolenoiden. Denna kan du motionera några gånger också, det skadar inte. Den både drar startmotorn i läge OCH sluter startmotorkretsen, så den skall gå mekaniskt lätt OCH bryta/sluta elektricitet.

Kolla stoppreglaget en gång till, och bortse inte från att stoppet också kan ha en dragmagnet som kan kärva, om det inte bara är en pianotråd och ett reglagehandtag (så har jag det, men det finns en elektrisk variant på nyare versioner).
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Yanmar 4jh-hte startar ej...

Inlägg av Anders S » tor 14 maj 2015, 07:26

Fredrik skrev:4jh-hte... Är det en förkortning för "förjävla-helvete"? :-) Det var ett h där bara som jag inte riktigt kunde placera...

Fint värre: High (performance, output), Turbo, Export. 4 är cylinderantalet, JH är modellen. Kan du inte japanska? :D
Anders S

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Yanmar 4jh-hte startar ej...

Inlägg av Besqua » tor 14 maj 2015, 07:54

Ett fel som jag tror har strulat till starten för mej på en Volvo penta och också på en Peugeot diesel , (gräsklippare), är att
kontaktytorna i huvudbrytaren ärgat, (tror jag) eller av ngn annan anledning tappat kontaktytorna,
för då jag överdrivit ruckat och vridit på den så kommer strömmen fram och motorerna puffar igång.

Calvados
Platinamedlem
Inlägg: 153
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:50

Re: Yanmar 4jh-hte startar ej...

Inlägg av Calvados » tor 14 maj 2015, 19:51

Hej o tack för synpunkter. Motorn går runt med hjälp av spärrskaft så långt allt bra=)
Ang tändningslåset, kan man fysiskt se om kontakterna blivit brända?
Någon huvudbrytare mellan motor o batteri finns ej borde jag ha det?

Mvh
Calvados

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Yanmar 4jh-hte startar ej...

Inlägg av Besqua » tor 14 maj 2015, 20:25

Du bör ha en huvudströmbrytare, om det börjar
likna elbrand är det bra att snabbt kunna bryta strömmen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Yanmar 4jh-hte startar ej...

Inlägg av Anders S » tor 14 maj 2015, 22:21

Calvados skrev:Hej o tack för synpunkter. Motorn går runt med hjälp av spärrskaft så långt allt bra=)
Ang tändningslåset, kan man fysiskt se om kontakterna blivit brända?
Någon huvudbrytare mellan motor o batteri finns ej borde jag ha det?

Mvh
Calvados
Ja, om man öppnar startlåset. Men det är ingalunda säkert (eller ens troligt) att du får ihop det igen.

Yanmar-el-iten brukar sätta in ett relä i kretsen, så orkar även svaga kontakter med. Det reläet borde Yanmar satt dit, men det gjorde de inte på den här modellen.

Angående batteribrytare för startmotorn, så kan man förstås ha det, men oftast har man det inte, eftersom generatorn helst inte skall brytas från batterikretsen och dessa två brukar sitta samman med startmotorn, brutna av solenoiden.
Anders S

Calvados
Platinamedlem
Inlägg: 153
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:50

Re: Yanmar 4jh-hte startar ej...

Inlägg av Calvados » fre 15 maj 2015, 08:38

Ok, tändningslåset får vara så länge...
Tror jag lämnar in startmotorn (om jag får loss den=) kan ju vara bra att få den kollad hur som helst.
Ang relä, vilken typ rekommenderas, hur koppla och vad menar du med att motionera densamma?
Mvh
Calvados

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Yanmar 4jh-hte startar ej...

Inlägg av sangris » fre 15 maj 2015, 09:25

Hur friskt är ditt batteri? Det tog ju slut vid de första startförsöken....
Sedan laddade du upp det, men om batteriet är gammalt eller ofräscht så kanske den djupa urladdningen tog knäcken på det stackars batteriet.
Gör en belastningskoll med en batterimätare för att säkerställa att batteriet är ok.

Calvados
Platinamedlem
Inlägg: 153
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:50

Re: Yanmar 4jh-hte startar ej...

Inlägg av Calvados » fre 15 maj 2015, 21:46

Batteriet ok, jag trodde jag laddade ur det men det gjorde jag ej.
Batteriet är ett 100ah smf-batteri från biltema, inget startbatteri kanske men det skall väl göra jobbet?
/Calvados

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Yanmar 4jh-hte startar ej...

Inlägg av Anders S » lör 16 maj 2015, 21:41

Calvados skrev:Ok, tändningslåset får vara så länge...
Tror jag lämnar in startmotorn (om jag får loss den=) kan ju vara bra att få den kollad hur som helst.
Ang relä, vilken typ rekommenderas, hur koppla och vad menar du med att motionera densamma?
Mvh
Calvados
Reläet är ett vanligt 12V standardrelä ( typ: http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... 30a-p36108 ) som man kopplar in mellan dragmagneten och startlåset. Då lastas startlåset bara med reläets manöverström, inte hela strömmen för dragmagneten. Detta problem är inte ovanligt på Yanmar, i synnerhet inte då startlåset använts några år.

Har du en huvudbrytare i systemet skall denna vridas om då och då, för att skava kontaktytan och förhindra oxidbildning. Det är troligen inte guldkontakter i Watskis standardbrytare... :P
Anders S

Calvados
Platinamedlem
Inlägg: 153
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:50

Re: Yanmar 4jh-hte startar ej...

Inlägg av Calvados » lör 16 maj 2015, 22:30

Ok, tack för svar. Återkommer med upplösningen av det hela...
/Calvados

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Yanmar 4jh-hte startar ej...

Inlägg av oceansailor » sön 17 maj 2015, 14:54

Om Du nu har en 4JH4-HTE så har Du elektrisk stopp (Inte manuell) samt det omtalade start reläet som standard om jag förstått det hela rätt.

Det elektriska stoppet är aktiv när Du aktiverar stopp knappen. Betyder att bränsle ventilen är öppen i strömlöst läge.

Men kanske har Du en 4JH3 ??

Det är trots allt ganska ovanligt med fel på själva starmotorn. Mycket troligare att det är fel i strömförsörjningen till startmotorn så som Anders beskriver. Det är inte så svårt att felsöka detta innan Du börjar plocka ner startmotorn. Inte så kul om Du lyckas pilla bort den och så är det inte den som är problemet.

Skriv svar