Yanmar 4jh-hte startar ej...

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Yanmar 4jh-hte startar ej...

Inlägg av Anders S » sön 17 maj 2015, 19:07

Vi kan ju inte veta säkert, men 4JH är den första serien av snarlika motorer, som kom runt 1980-kallt. Runt 1989-90 kom 4 JH2- - så stämmer typangivelsen, så saknas reläet som standard.
Anders S

Calvados
Platinamedlem
Inlägg: 153
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:50

Re: Yanmar 4jh-hte startar ej...

Inlägg av Calvados » sön 17 maj 2015, 20:10

Jo det e en 80-talare 4jh-hte=)
/Calvados

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Yanmar 4jh-hte startar ej...

Inlägg av Jaramaz » sön 17 maj 2015, 21:07

Det är en baggis att göra en manuell koppling (// till startnycklen) vid startmotorn för att se om det är för svag ström som går igenom startnycklen. Brukar räcka med en skruvmejsel ...

Tidiare i tråden angavs att tändningslåset skulle vara komplicerat. Det är inte det Yanmar-lås jag har, två stor kopparplattor varav den ena rör sig med nycklen. Enkelt att plocka isär, enkelt att plocka ihop. Fast ... saknas relä så köp ett för 35:- på Kjell eller Clas i Sjön.

/J

Calvados
Platinamedlem
Inlägg: 153
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:50

Re: Yanmar 4jh-hte startar ej...

Inlägg av Calvados » ons 27 maj 2015, 23:11

Hej, fick lämnat in startmotorn till kunnig firma o det var som jag misstänkte dvs den var trasig åt alla möjliga håll... Har kommit vatten i den tidigare, antagligen vid sjösättning förra året. Valde att köpa en bättre beg och nu startar maskin igen=)
Tack för tipsen!
Calvados

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Yanmar 4jh-hte startar ej...

Inlägg av Anders S » tor 28 maj 2015, 06:45

Calvados skrev:Hej, fick lämnat in startmotorn till kunnig firma o det var som jag misstänkte dvs den var trasig åt alla möjliga håll... Har kommit vatten i den tidigare, antagligen vid sjösättning förra året. Valde att köpa en bättre beg och nu startar maskin igen=)
Tack för tipsen!
Calvados
Det är ju inte helt ointressant att veta det markerade vid nät-felsökning. :mrgreen: Tänk vad man klarar av att förtränga så länge allt snurrar och går...

Grattis till att ha hittat en begagnad i bra skick. Kanske din gamla blir en sådan en dag när gubbarna har tid mellan akutuppdragen...

För framtida behov: I hemmamekanikerns förlovade land, England, finns det litet fler firmor som jobbar med utbytesstartmotorer (och generatorer): http://www.startermotor-alternator-stor ... 4677-p.asp

Själv hittade jag en bilfirma i Kungshamn för några år sedan som tog hem en "piratstartmotor" för (betydligt) rimligare pris än Yanmar Original - men då var läget akut (förstörd solenoid). (Yanmar köper ju startmotorer någonstans, och har säkerligen flera leverantörer).
Anders S

Calvados
Platinamedlem
Inlägg: 153
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:50

Re: Yanmar 4jh-hte startar ej...

Inlägg av Calvados » tor 28 maj 2015, 09:18

Absolut men jag visste inte detta när problemen uppstod, dock lade jag ihop två o två efter diagnos.
Den gamla kommer säkerligen snurra vidare i ngn annan maskin så småningom...
Nu e det bara "resten" av skutan kvar=)
/Calvados

Skriv svar