Vire 12 - dynastart problem?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Vire 12 - dynastart problem?

Inlägg av richardk » tor 14 jun 2012, 19:21

Var ute en sväng med båten idag för att göra en sista koll inför midsommarhelgen att allt funkar som det ska. Motorn startade snällt och jag gick ut från hamn, hissade på och seglade en sväng, allt ok så långt. När jag vände hemåt tog jag ner seglen och gick sista biten för motor för att ladda batterierna lite. Motorn gick snällt tills det var dags att sakta ner för att ta sig in i hamnen och in till bryggan igen. Då tvärdog den plötsligt och helt död när jag försökte starta igen. Eftersom det var motvind och rätt trångt vände jag om och rullade ut focken och seglade ut igen och la mig i lä av en udde där jag kastade i ankaret för att börja undersöka vad som hänt. Provade att starta igen, dynastarten snurrade på som vanlig men inget liv i motorn. Öppnade bränslekranen ett par varv till och plötsligt gick motorn igen. Om det har samband med att bränslekranen rördes eller om den behagade starta av nån annan anledning har jag ingen aning om, den har ju gått utan problem tidigare med kranen i samma läge så tvivlar på att det haft nån betydelse. Hursomhelst, när jag försökte komma underfund med vad som var fel kände jag på dynastarten, den var varm som sjutton! Har inte haft anledning att känna på den tidigare direkt efter att ha kört motorn så har ingen aning om vad som är normal driftstemperatur. Undrar om någon här vet vad som är normalt, ska den bli så varm att man nästan bränner sig på den efter att ha kört en halvtimme? Laddning verkar funka ok, i alla fall har batterierna laddats men kanske nåt strul med laddningsregulatorn som gör att dynastarten belastas för hårt..? Och kan det finnas nåt samband mellan att motor la av och varm dynastart..?

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Vire 12 - dynastart problem?

Inlägg av jaba » tor 14 jun 2012, 22:26

Kanske blev den varm av startförsöken? Sedan av att ladda det som starten dragit ur?

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Vire 12 - dynastart problem?

Inlägg av jaba » tor 14 jun 2012, 22:27

Just ja ...bensintankar har ju en förmåga att samla skräp i botten, det är ju möjligt attest sätter igen i kranen.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Vire 12 - dynastart problem?

Inlägg av MiniMe » fre 15 jun 2012, 00:02

på min tidigare båt hade jag en vire. Den gick bra i början men var mycket opålitligt efter några år jag hde båten. Jag plockade isär förgasren då jag inte såg problem med gnistan. Var inne hos motorverkstan men de ryckte bara med axlarna. den av en slump kom jag fram att göra rent avgas öret (Vattenlåset eller vad den krokiga gummimojängen nu kallas). Efter det (och en del "bortkastade pengar för diverse onödiga reservdelar) fungerade motorn utan problem.

Kan det vara det?
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vire 12 - dynastart problem?

Inlägg av Peter_K » fre 15 jun 2012, 05:46

Din dynastart startar din Vire, men har ingenting att göra med motorns drift. En Vire har en spole som skapar elektricitet till tändstiftet, du kan alltså ryckstarta motorn med ett snöre kring remskivan på svänghjulet och köra helt utan batteri och dynastart.
Alltså, nej.
Din dynastart har inget att göra med att motorn stannade.
Jag hade en Vire i förra båten, och det hände några gånger att den la av som du beskrev, och varje gång hade jag glömt att öppna luftskruven på tanken. Har man problem med dålig kraft eller ojämn gång är det läge att renovera förgasaren och att göra rent avgaskröken från sot enligt ovan. Jag brukade ringa KA Marin i Myggenäs så skickade de delar till ganska låg peng.
Ha alltid frostpluggar i båten, de är gjorda av zink och tar slut efter några år och behöver då ersättas.
Byt olja i backslaget varje år, skall inte vara en vanlig transmissionsolja utan en tuffare typ. Säljs också av KA Marin.
Alla borde ha skägg

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Vire 12 - dynastart problem?

Inlägg av bosseh » fre 15 jun 2012, 09:37

Ett enkelt sätt att kolla om saker börjar bli för varma är att känna med handens utsida. Känns det så varmt att man snabbt drar bort handen så är temperaturen troligen minst 60-65 grader och då kan det vara för varmt. Detta är en metod som man rutinmässigt brukar använda på maskinell utrustning.

richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Re: Vire 12 - dynastart problem?

Inlägg av richardk » fre 15 jun 2012, 10:13

Jag tackar för alla tips och ideer! Motorn har gått klockrent efter komplett renovering för två år sedan och har servats med ny impeller, frostpluggar, nytt tändstift och ny olja för backslaget inför årets säsong så stoppet och oviljan att starta igen kom som en överraskning. Men, det som bekymrar mig mest är att dynastarten gick så varm, tycker inte att det kändes som en normal drifttemperatur. Hade i och för sig gjort ett par tre startförsök när jag kände på den men det var korta försök så tror inte det var det som skapade värmen. Men verkar ju klarlagt i alla fall att varm dynastart och motor som stannar är två separata problem så får ta ett problem i taget. Ska börja med att byta bensinfilter/vattenavsklijare och se om det kan vara nåt där. Hur felsöka dynastarten har jag ingen koll på dock..

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vire 12 - dynastart problem?

Inlägg av Peter_K » fre 15 jun 2012, 11:15

Kolla först om det ÄR fel att den blir varm.
Du kan ju t ex börja med att ringa KA Marin jag nämnde ovan, de vet - jag lovar.
Alla borde ha skägg

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Vire 12 - dynastart problem?

Inlägg av callisto » fre 15 jun 2012, 17:41

Har en vire 12 med dynastart .
Mycket nöjd med denna enkla "bensin-moppe"-motor - inte bland de tystaste i natthamnen i o f s men jag själv är ju vaken när den ska köras :-)

Hade dock samma problem med glödhet dynastart förra säsongen.
Visade sig att den tredje kabeln räknat från hjulet nästan hade brunnit av (tyvärr glömt vad det stod för bokstäver).
Kolla att den sitter och att isoleringen till godset är ok.

F.ö. KA Marin = kanonservice !

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: Vire 12 - dynastart problem?

Inlägg av naffatS » lör 16 jun 2012, 00:25

Jag undrar vad du har för startbatteri. En dynastart klarar som mest ett 60Ah batteri, helst ett på 45Ah.

/S

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Vire 12 - dynastart problem?

Inlägg av callisto » lör 16 jun 2012, 08:25

Tack för tipset naffatS !
Båten fick ett nytt standardbatteri när det gamla fick pension för något år sedan.
Det nya batteriet var uppåt 70 A.

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Vire 12 - dynastart problem?

Inlägg av Gaidin » mån 18 jun 2012, 08:13

naffatS skrev:Jag undrar vad du har för startbatteri. En dynastart klarar som mest ett 60Ah batteri, helst ett på 45Ah.

/S
Hur kan antalet AH påverka dynastarten?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vire 12 - dynastart problem?

Inlägg av Anders S » mån 18 jun 2012, 10:29

Gaidin skrev:
naffatS skrev:Jag undrar vad du har för startbatteri. En dynastart klarar som mest ett 60Ah batteri, helst ett på 45Ah.

/S
Hur kan antalet AH påverka dynastarten?
Det beror på hur regleringen av laddningen ser ut. Dynatarten är en likströmsmaskin, och om den regleras via mot-emk:en i batteriet (batteriets upplevda resistans, tomt= mycket ström, fullt = mindre ström) kan ett stort, tomt batteri ge för stora strömmar i längden. Regulatorn är en ganska grovt tillyxad variant, och om den inte styr upp laddningen (håller nere den) kan dynamon (alla gamla likströmmare med mekaniska relääer) bli precis så där varm som det talas om här.

Men frågan är alltså om den är varm för att den fått jobba en del med ett tomt batteri, eller om den är varm därför att regulatorn börjar krångla en smula. Kanske denna länk ( http://www.dynamoregulatorconversions.c ... starts.php ) kan vara till nytta, även om jag (också) tror att KA-Marin i Myggenäs har koll.
Anders S

Tullgubben
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 24 aug 2015, 17:16

Re: Vire 12 - dynastart problem?

Inlägg av Tullgubben » mån 24 aug 2015, 18:48

Råkade ut för en liknande händelse med min Vire 7. Hade gått en timme för motor. När jag gick in i hamn lade jag i friväxeln. Motorn började då rusa (ett symptom som vad jag förstår beror på ett utslitet membran i förgasaren). När jag la i växel dog motorn kort därefter. Försökte sedan starta motorn flera gånger. Den gick igång en vid ett tillfälle men dog i stort sett på nytt omgående. Därefter gick den inte att få liv i trots ett antal försök. När jag lyfte upp luckan till motorrummet slogs jag av att generatorn var mycket varm, vilket väl sannolikt beror på startförsöken. Ska prova och se om motorn går igång, nu när den vilat ett tag, men en förgasar-renovering väntar. Jag misstänker att för mycket bränsle gått till pga membranet och att detta orsakade stopp och därpå följande startproblem. Hur löste sig trådskaparens problem?

richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Re: Vire 12 - dynastart problem?

Inlägg av richardk » ons 26 aug 2015, 06:17

Min lösning på problemet var av den mer pragmatiska sorten - låt bli att öppna motorluckan och känna på Dynastarten hur varm den blir !

- Vet inte vad som orsakade mina problem då eller varför motorn la av. Den har funkat ok sen dess, med nåt undantag när tändstiftet tvärdog när jag skulle ut ur hamn en dag. Nytt stift och den har gått klockrent sedan dess! Kanske var stiftet dåligt redan den dagen jag fick problemen beskrivna ovan. (Hade också funderingar om det kunde varit nåt glapp i tändkabeln eftersom jag aldrig tidigare varit med om att ett tändstift gått från att funka helt ok till att plötsligt tvärdö - men inte kunnat härleda felet till nåt annat än just stiftet.)

Skriv svar