Svenskar skämmer ut sig down under

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst » fre 16 jun 2006, 18:18

Quasimodo skrev:I USA (stort land, långt borta) pratar man ibland om något som kallas "20/20 hindsight" eller "Monday Morning Quarterbacks". Låt oss skapa en träffande svensk översättning!

Q.
Ja, gör det!

Ivar

Inlägg av Ivar » mån 19 jun 2006, 15:31

Quasimodo skrev:I USA (stort land, långt borta) pratar man ibland om något som kallas "20/20 hindsight" eller "Monday Morning Quarterbacks". Låt oss skapa en träffande svensk översättning!

Q.
Ett ord för den efterklokhet som innebär att man drar nytta av andras misstag?

Det var inte lätt. Någon?

Gäst

Twenty/twenty hindsight

Inlägg av Gäst » mån 26 jun 2006, 18:08

Quasimodo, har du inget förslag själv?

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 30 jun 2006, 16:31

Utan efterklokhet ingen förklokhet.

ihgl
Guldmedlem
Inlägg: 56
Blev medlem: lör 01 apr 2006, 12:44

Inlägg av ihgl » lör 01 jul 2006, 01:09

Hmmm.... Borde inte besättningen på Movistar stannat kvar ombord?? Svår fråga, även om vi hört de självklara reglerna till leda.

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » lör 01 jul 2006, 08:30

Nej, Movistarbesättningen gjorde \"rätt\". Samtidigt gjorde Savcors besättning \"fel\" - trots att de gjorde samma sak...

Det vet man först efteråt, och efteråt är före med den nästan Georg Orwellska verklighetssyn som vissa skribenter i denna tråd förfäktar. Konceptet är lysande, om det hade kunnat tillämpas fullt ut, t ex på V75 eller aktiemarknaden. Tyvärr är verkligheten, i verkligheten, betydligt mer oförutsägbar före än efteråt. Låt oss gratulera både Savcors som Movistars besättning till kloka beslut och god hjälp i en svår stund, men låt oss också inse att på havet kan man aldrig få garantier.

Q.

Kristina

Inlägg av Kristina » tis 04 jul 2006, 09:43

Quasimodo skrev:Nej, Movistarbesättningen gjorde "rätt". Samtidigt gjorde Savcors besättning "fel" - trots att de gjorde samma sak...

Det vet man först efteråt, och efteråt är före med den nästan Georg Orwellska verklighetssyn som vissa skribenter i denna tråd förfäktar.
Q.
Det viktigaste måste vara att man i efterhand analyserar vad som hänt och drar lärdom av eventuella misstag.

Att movistars professionella besättning gjorde helt rätt står helt klart. För Savcors skeppare måste det däremot ha varit oerhört pinsamt att båten återfanns helt oskadd utan något fel på styrinrättningen. Man får hoppas att han lärde sig av sitt misstag att lämna båten i onödan.

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 04 jul 2006, 19:21

Skäms du fortfarande,Kristina? Eller har lagt sig för dig. Du kanske inte ens är svensk längre?
Bara en stilla undran.//Johan

Kristina

Inlägg av Kristina » ons 05 jul 2006, 17:12

Anonymous skrev:Skäms du fortfarande,Kristina? Eller har lagt sig för dig. Du kanske inte ens är svensk längre?
Bara en stilla undran.//Johan
Lite skämmigt är det väl fortfarande. Men det känns skönt att man numera delar känslan med så många andra svenska seglare.

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 08 jul 2006, 17:27

Capsized yacht's crew land safe and well
The crew of a racing yacht abandoned in Bass Strait this morning has arrived back on land, safe and well.

A police launch from Eden, on the far south coast of New South Wales, rescued the four men and a woman from the Sydney to Hobart race yacht SAVCOR, after it capsized in big seas off Cape Howe last night.

The crew members - from Sweden and Finland - had earlier sailed the SAVCOR into 46th place in the Sydney to Hobart race.

It was on their way back to Sydney yesterday that they ran into heavy weather.

The alarm was raised at 7:00pm AEDT, but it was more than 12 hours later before the police launch from Eden reached them.

Sergeant Jim Hinckley says they were lucky to have survived.

\"Bass Strait is considered one of the most dangerous waterways in the world and it almost claimed some more victims,\" he said.

An ambulance was standing by at the wharf in Eden this afternoon, but it was not needed.

nicben
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 19:26

Re: Äventyra liv!!

Inlägg av nicben » ons 14 okt 2015, 20:07

Kristina skrev:Det är en (skrivbords)
Givetvis är det (det håller jag verkligen med om) en hederssak för en seglare att inte besvära sjöräddningen utan grundad anledning. Det vi vet är en partsutsaga från seglarna samt att sjöräddningen lyckades. Mer är det inte.
Exemplen skulle kunna mångfaldigas.
Ledsen att "väcka en gammal tråd" men jag vart seriöst upprörd när jag läste den och vill framföra till alla något viktigt rörande principen att "en bra karl reder sig själv" i som vissa gärna vill framhäva är rätt beslut i denna tråd. Detta är lika aktuellt nu som när tråden skapade och förtjänar en uppdatering!

Jag har förvisso ingen erfarenhet av sjöräddning men vart involverad i mer landburna sök- och räddningsaktioner och är övertygad om att samma principer gäller även där!

1. Det är helt ORELEVANT hur man har har hamnat i en räddningssituation. Detta oavsett dumdristighet eller oerfarenhet. Om man upplever att man hamnat i en situation man inte längre behärskar så SKALL man kalla på hjälp. All räddningstjänst är mycket bra på att avgöra hur situationer skall hanteras, upplevda eller verkliga.

2. Det VÄRSTA räddningstjänster vet är personer som av prestige, eller annan anledning, in i det sista försöker hantera situationen själv. Ofta skapar det större risker för räddningstjänst än om man tidigt kunde rådgöra eller hjälpa. Ex. bättre att rädda på öppet vatten än när man står på revet eller bättre att rädda orolig stående mitt på glaciären än att behöva bärga nån från en spricka. Det absolut värsta är när man kommer fram och måste bärga avlidna där man vet att utgången skulle vara annan om dom kallat på hjälp i TID.

3. Alla personer såsom "Kristina i denna tråd" som förespråkar att man inte skall kalla på räddning i "onödan" äventyrar LIV. Detta är inte någon lättsam sak att dryfta på ett forum som många verkar tro. Det räcker om EN person läser detta och påverkas av denna tråd och då inte vill SKÄMMA ut sig som faktiskt hamnat i en verklig fara så kan detta kosta ett liv. Detta är inte lätt att avgöra huruvida det är upplevd verklighet eller en faktisk risk, speciellt inte om man är oerfaren. Det är lätt för oss att sitta bakom en dator med fakta på hand att dryfta.

4. Alla argument om att man ÄVENTYRAR räddningstjänsten liv i dylika situationer och av den anledning bör avstå att larma kan släppa detta direkt. Räddningstjänster är mycket bra på riskbedömningar och äventyrar inte sina medarbetare vind för våg, detta är inte den som larmar att avgöra.

Skriv svar