Renovering av sjötömning

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Renovering av sjötömning

Inlägg av marede » lör 30 jan 2016, 17:13

Hej,

Jag torrkörde avfallspumpen i somras under ett par minuter då jag trodde att skjutventilen var öppen då den i själva verket var stängd, resulterande i att jag inför höstupptagningen fick handpumpa ut 1/4-tank manuellt via manluckan till några 10-litersdunkar. Sådär kul, men på många sätt en nyttig erfarenhet. Nu ska felet åtgärdas och jag passar på att ersätta befintlig sjötömning av septiktanken (slangar och pump, ventielrna får vara kvar) med nytt, till funktion och systemlösning identiskt, fast med "rätt" material och anslutet på riktigt vis.
20160126_093638.jpg
Befintligt system. Septiktank till vänster, utlopp genom skjutventil med röd ratt, genom maceratorpumpen och ut i sjön via kulventilen med blått handtag.
Jag har monterat bort slangarna och pumpen. Kvar sitter skjutventilen och kulventilen med pågängade sexkantnipplar.
20160129_120457.jpg
Gamla slangar och pump bortrensat.
På ventilerna behöver jag montera anslutning för slangen då jag vill ha mer att trycka på slangen än ett gängat rör på 1 cm. Skjutventilen är orginal från -77, och som jag förstår i brons. Här bör jag kunna montera på en slangsockel i brons och sedan slangen med dubbla klämmor. På kulventilen vill jag göra detsamma, men här är jag osäker på materialet, och hur väljer jag då material för slangsockeln? Någon som kan se direkt vilket material den är gjord av?
20160129_112327.jpg
Skjutventil i brons, vid septiktank.
20160129_112336.jpg
Kulventil vid bordsgenomföringen, men vilket material?
Jag har tänkt ersätta slangar och pump med följande, men tar tacksamt emot erfarenheter, synpunkter, tips eller kommentarer på dessa val:
Tömningspump Jabsco run-dry macerator https://www.marinaman.se/komfort-ombord ... alsearch=1
Sanitetsslang Sanipomp Extra http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/ ... M?id=04883
//Martin
Najad 34 HR -77

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Renovering av sjötömning

Inlägg av Nautihamstern » lör 30 jan 2016, 20:31

Varför inte plocka in en torrtoa istället? Livet blir liksom lite enklare då... :)

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Renovering av sjötömning

Inlägg av marede » lör 30 jan 2016, 20:34

Inget alternativ, men tack för tipset. :wink:
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Renovering av sjötömning

Inlägg av Fredrik » sön 31 jan 2016, 06:48

Den där bordgenomföringen ser inte frisk ut. Passa på att byta genomföring och kulventil nu när du ändå har sakerna isärplockade.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Renovering av sjötömning

Inlägg av marede » sön 31 jan 2016, 09:33

Jag tyckte också den såg lite trött ut, men varvet bedömde inte att den behövde bytas. När jag skrapar på den är den helt gul.
20160129_112445.jpg
Skrapad bordsgenomföring
Några tankar kring kulventilens material?
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: Renovering av sjötömning

Inlägg av hhmcsv » sön 31 jan 2016, 14:03

Min erfaring är, att metalliske ventiler inte räcker til det tämligen agressiva toalettvatten. Jag har bytt till dom nya kompositgenomföringer och -ventiler.

t.ex. http://www.hjertmans.se/produkter/vatte ... it-3-4-tum

http://www.hjertmans.se/produkter/vatte ... it-3-4-tum

Helt fri ifrån korrosion och galvaniska problem!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Renovering av sjötömning

Inlägg av marede » mån 08 feb 2016, 19:52

Uppdatering:
Jag bestämde mig för att byta åtminstone ventilen och då samtidigt få bättre möjlighet att bedöma genomföringens skick. Gick till angrepp med 48cm skiftnyckel men fick rörelse i genomföringen så nu ryker den också. Det får bli ett helt nytt sett i komposit (tack Hans-Henrik).

Jag fick dock inte loss muttern som låser genomföringen så det blir till att ta fram borrmaskinen och slipa bort flänsen endera dagen.

Det blir första bytet för mig. Spännande och roligt att lära sig nytt! :) Tack för alla tips.
//Martin
Najad 34 HR -77

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Renovering av sjötömning

Inlägg av HansH » tis 09 feb 2016, 08:35

Ser ut att vara ganska gott om plats runt genomföringen - tror det är enklare att använda en vinkelslip än en borrmaskin för att kapa sönder muttern.
Behöver inte slipa genom hela utan spräck den med en huggmejsel när det återstår lite material (så slipper du slipa/kapa i laminatet av misstag - lätt hänt)

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Renovering av sjötömning

Inlägg av marede » tis 09 feb 2016, 08:52

Jo, jag har hyfsat gott om svängrum invändigt, men ingen vinkelslip. Borrmaskin och roterande fil har jag dock, så jag tänkte ta den utifrån genom att slipa av flänsen på innerdiametern och sedan trycka in den. Den roterade så fint när jag skulle gänga av ventilen så jag tror inte det blir något problem att få loss den när väl flänsen är av.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Renovering av sjötömning

Inlägg av marede » tor 11 feb 2016, 23:46

Jag vacklar lite då en ventil i komposit skulle innebära en potentiellt ökad risk för stopp i systemet då 1 1/2" ventilen från True-design har en inre diameter av 32 mm. För samma pris (eller billigare) verkar man kunna få en fullflödesventil i brons, alltså utan "strypning".

Någon som känner till Maestrini? De tillverkar bland annat genomföringar, ventiler m m i brons och är certifierade av Lloyd. Jag tycker att deras hemsida inger förtroende. Och de förefaller ha en seriös kvalitetskontroll på sina produkter. http://www.maestrini.it/eng/index.php

Capella Marin i Skogås verkar saluföra delar av deras sortiment till priser som i sammanhanget verkar helt ok beaktande spårbarheten hos leverantören. http://www.capella.se/produkter/vattenf ... l-i-brons/

Är detta vad man skulle kunna kalla "riktig" brons för marint bruk?
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Renovering av sjötömning

Inlägg av Anders S » mån 15 feb 2016, 20:19

Nästa gång det är dags att byta ventiler på min båt kommer det att bli plastventiler (av den riktiga sorten, givetvis). Anledning: För ett par solvarv sedan seglade jag längs kusten och upptäckte i helt fel läge, att utloppsventilen på septiktanken fastnat i stängt läge. Den hade ärgat fast och korroderat så till den milda grad att medbringaren helt enkelt lossnade från kulan, och då kan man inte göra något. Eller, det kan man, men uj, så läbbigt. Den förfärliga stund som sedan följde tänker jag inte beskriva.

Tyvärr fanns inte lämpliga plastventiler att tillgå, men den som trots allt väljer gulmetall-rördelar just för toautloppet (ventilen på tanken) får räkna med att urin och fekalier i oskön förening korroderar svårt. Att motionera ventilen är att rekommendera. Hur man skall göra det när man inte kan tömma i havet vet jag inte.

Min uppfattning är att gulmetall (brons, "brons, amiralitetsmässing" och avzinkningsskyddad mässing, CW602N ) kan fungera bra om de används till havsvatten, men urin&bajsvatten är så korrosivt att de inte räcker där. Framförallt handlar det då om ammoniak. Därför har de nya reglerna för toatömning gjort att en plastventil blivit en rätt bra ide.

Min egen tanklösning har en ventil som stänger tanken, och sedan en ventil som stänger mot havet. I den senare delen av röret finns "alltid" sjövatten, och när toatanken är isolerad kan man förstås motionera sjövattenventilen som man vill. För att tömma med toasug behöver man öppna till tanken, och sedan ansluta sugen till det T-rör som finns "mitt på", mellan toaventil och sjöventil.
Anders S

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: Renovering av sjötömning

Inlägg av hhmcsv » mån 15 feb 2016, 20:38

Ja, exakt!
Jag har prövat det hele: Messing-, brons-, rostfri-ventiler. Inget klarer det mycket korrosive avlopsvatten. Kulan i ventilerne kommer i stängt läge att synas som ytan på en fullmåne. Så efter över 30 års tråkigheter var konklusionen att det enda som klarar uppgiften är kompositventiler. Jag har köpt ventiler mm. i England av amerikansk fabrikat Forespar (tex: http://www.marinemegastore.com/product. ... FX_3_80142), i Danmark och Sverige förhandlas bara det Newsealandska Truedesign.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Renovering av sjötömning

Inlägg av marede » mån 15 feb 2016, 21:27

Tack för kloka tankar och erfarenheter.

Till saken hör att jag ännu inte har någon landtömning då jag inte tänkt helt färdigt än. Jag har haft flera lösningar under de två åren jag haft båten, men nu tror jag mig ha hittat någorlunda rätt. (Det lutar åt att befintlig fast tank får pensioneras och ersättas med en ny rostfri som kommer sitta 30 cm från toaletten istället för 130 cm. Det gör även att jag kommer kunna få plats med en bättre/grövre avluftning än befintlig 16 mm, samt en meter kortare slang till sugtömningen. It's a win-win-win situation... :) ...minst.) Så ventilerna ska väl fungera några år på sin höjd.

Jag har samma konstruktion som du Anders med ventil både vid tank och mot havet. Det sitter en original skjutventil i brons från -77 på utloppet från septiktanken som fungerar oklanderligt efter alla år. Jag vill dock ha en kulventil av praktiska skäl. Men jag vill inte ge mig på att försöka lossa den gamla skjutventilen med risk för att jag då får ge mig på att byta även genomföringen till tanken. Så min plan är att sätta en kulventil direkt på skjutventilen (som då får stå öppen).

Jag var inne på en komposit, men en ventil från Tru-design stryper från 38 mm till 32 mm, och jag vill ogärna bygga in en riskfaktor för stopp om jag kan undvika det. Kanske inte så stor skillnad i diameter, men det blir ändå en klack i röret. Vad tror ni? Är jag onödigt harig här? Efter ventilen kommer det gå en slang ett par dm i böj upp till en maceratorpump och sedan vidare ut nån halvmeter genom 25 mm slang/ventil/hav.

Jag tänkte att en ventil i brons (den riktiga varianten, CC491K) torde hålla hyfsat bra i beaktande av vad den befintliga skjutventilen klarat under 40 års tid. Fast då tänkte jag ju inte på att kulan inte är av brons... klurigt... Jag kanske får fortsätta skruva på skjutventilen tills hela paketet byts. Efter pumpen kan jag ju köra brons, där har jag sjövatten som jag kommer motionera kulan i.
//Martin
Najad 34 HR -77

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Renovering av sjötömning

Inlägg av SYBY » tis 16 feb 2016, 00:27

marede skrev:

Jag var inne på en komposit, men en ventil från Tru-design stryper från 38 mm till 32 mm, och jag vill ogärna bygga in en riskfaktor för stopp om jag kan undvika det. Kanske inte så stor skillnad i diameter, men det blir ändå en klack i röret. Vad tror ni? Är jag onödigt harig här?
Även en vanlig slangsockel i mässing eller brons krymper innerdiametern till ca 32 mm.
Baserad på detta använder jag mässingsventil 1 1/4" för toalettgenomgöringen. Det är inga problem.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Renovering av sjötömning

Inlägg av marede » tis 16 feb 2016, 06:07

SYBY skrev:
marede skrev:

Jag var inne på en komposit, men en ventil från Tru-design stryper från 38 mm till 32 mm, och jag vill ogärna bygga in en riskfaktor för stopp om jag kan undvika det. Kanske inte så stor skillnad i diameter, men det blir ändå en klack i röret. Vad tror ni? Är jag onödigt harig här?
Även en vanlig slangsockel i mässing eller brons krymper innerdiametern till ca 32 mm.
Baserad på detta använder jag mässingsventil 1 1/4" för toalettgenomgöringen. Det är inga problem.
Det har jag inte tänkt på med det är klart att slangsockeln också krymper flödet. Bra synpunkt.
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar