Val av säkring

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Val av säkring

Inlägg av marede » lör 14 maj 2016, 18:34

Hur ska man tänka vid val av säkring?

Jag ska koppla in en solpanel (100w) via en PeakPower MPPT 10A. Mellan regulator och batteri kommer jag ha 4kvmm kabel, total längd ungefär en meter. I manualen anges att det ska vara en säkring men inte hur stor. Hur ska man tänka vid val av säkringens ampere och om den ska vara snabb eller långsam?

Skulle jag gissa skulle det bli en 16A snabb hängsäkring av glasrörstyp, ansluten nära en av batteriets poler. Motiverat av att laddströmmen från regulatorn aldrig bör vara högre än 14.8V men att 4kvmm kabel bör tåla upp mot 20A (enligt någon gammal el-tabell jag googlade fram). Snabb säkring för att det inte bör vara några större snabba variationer i strömmen, ingen "tung" förbrukare som plötligt startar, e dyl. Är detta rätt tänkt??
//Martin
Najad 34 HR -77

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Val av säkring

Inlägg av Kjelle » sön 15 maj 2016, 10:41

Normalt säkrar man för skydda kabeln för överbelastning. Om det uppstår en kortslutning så kommer kabelns resistans att vara det begränsar strömmen. Med 4 kvmm kan man säkra med 20 - 25 A. Med en 100W solcell blir max ström något över 8A vilket är den minsta säkring du bör ha. Man kan sedan fundera var säkringen ska sitta. Den bör sitta intill batteriet eftersom det är batteriet som är den starkaste strömkällan. Om säkring sitter vid regulatorn är kabelns hela längd fram till säkringen oskyddad. Regulatorn kommer sannolikt att, om utgången kortsluts, inte leverera någon ström. Om det blir fel på regulatorn så att dess utgång kortsluts skyddar säkringen där den sitter. Du kan använda säkringar av "biltyp" med flata stift.

Skriv svar