Elmotor till Olsson 22

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
an222sw
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 12 maj 2016, 17:52

Elmotor till Olsson 22

Inlägg av an222sw » tor 12 maj 2016, 18:01

Hej,

Nybörjare på segling å har köpt en Olsson 22.

Sitter en gammal 90-tals yamaha som visserligen fungerar bra just nu.
Men jag vill ha en säkrare transportmetod tillbaka till hamnen. Kommer inte använda
båten speciellt långt från hemmahamn denna sommar och lämnar vi håller vi oss nära kust
eller andra hamnar.

Skulle det räcka att sätta dit en Elmotor? Maritime E-power har en motor som har specifikation för båtar upp till 6,5m.
Olsson är 6,5 meter. Kommer denna motor räcka för att ta oss ut och in i hamnen samt i nödfall ta oss till säkrare plats 3-4 sjömil från hamn?
Båten väger ju ändå ett par ton trots sin storlek...

Motorn ja pratar om:

http://www.byggplast-batprylar.se/UserF ... html#/206/

Mvh
Alexander

DanneL
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 10:11

Re: Elmotor till Olsson 22

Inlägg av DanneL » fre 13 maj 2016, 07:53

Jag har kört en segelbåt, Scanper 22 med elmotor, MinnKota 30. Det gick alldeles utmärkt men jag körde bara med motorn när det inte blåste.

Hälsningar

Dan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Elmotor till Olsson 22

Inlägg av Anders S » fre 13 maj 2016, 08:07

an222sw skrev:Hej,

Nybörjare på segling å har köpt en Olsson 22.

Sitter en gammal 90-tals yamaha som visserligen fungerar bra just nu.
Men jag vill ha en säkrare transportmetod tillbaka till hamnen. Kommer inte använda
båten speciellt långt från hemmahamn denna sommar och lämnar vi håller vi oss nära kust
eller andra hamnar.

Skulle det räcka att sätta dit en Elmotor? Maritime E-power har en motor som har specifikation för båtar upp till 6,5m.
Olsson är 6,5 meter. Kommer denna motor räcka för att ta oss ut och in i hamnen samt i nödfall ta oss till säkrare plats 3-4 sjömil från hamn?
Båten väger ju ändå ett par ton trots sin storlek...

Motorn ja pratar om:

http://www.byggplast-batprylar.se/UserF ... html#/206/

Mvh
Alexander
Välkommen till forumet och som båtägare.

Jag skulle tveka att beskriva en mindre elmotor som "säkrare" jämfört med en fungerande "vanlig" motor.

Att den är renare, lättare , tystare och man slipper en del serviceutgifter, javisst, men bränsletanken (batteriet) är bra tung, trög att fylla på och räcker inte hur länge som helst. För att den skall räcka över huvud taget (mer än en kvart) innebär också att elmotorer inte är särskilt starka.

Sedan är det alldeles rätt att segelbåtar är löjligt lättdrivna i vindstilla, och är det (bara) då man behöver motorn kan det fungera, i alla fall en stund. Men skall du manövrera båten mot vind och kanske vågor brukar man behöva mer kraft än de här maskinerna är mäktiga.

Om din fungerande 90-talsmotor känns osäker, kosta på den en service och använd den med förstånd (för gamla tvåtaktare är inte snälla mot miljön). Du kan köpa dyr-bensin (alkylatbensin) och på det sättet minska miljöbelastningen en del.
Anders S

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Elmotor till Olsson 22

Inlägg av Kjelle » sön 15 maj 2016, 10:52

Håller med Anders-

Om du är ovan att segla blir motorn "säkerheten" när det blåser på eller mot. Man känner sig lite säkrare med motor men då behövs kraft för att kunna gå mot sjö och vind. När man fått vana att segla blir det tvärtom, Man kan oftast segla i starkare vind än vad en motor på akterspegeln klarar av - den tenderar till att hamna över vattenytan ibland och tappar då drivet.

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Elmotor till Olsson 22

Inlägg av barry » sön 15 maj 2016, 17:27

Håller helt med om din grundtanke. Köp elmotor, det räcker mkt väl för dina behov. Den kommer inte att klara att driva båten i 10 m/s och motsjö. Kanske får du tom lov att kryssa för motor i 6 m/s. Men varför skulle du köra motor i sådan vind?

Blåser det 6 seglar du, blåser det 10 stannar du i hamn eller samlar mod, hissar focken och tar ett rev i storen. ohlsson 22an är extremt enkel att lära sig segla i. Utmärkt första båt. Du behärskar den snabbt för segel upp till kuling!

Parantetiskt. Har du kvar instruktionsboken till ditt ex? Båten såldes som standard utan allt vad motor hette. Finns en hel sida tillägnad de som trots allt vill efterinstallera en maskin.

an222sw
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 12 maj 2016, 17:52

Re: Elmotor till Olsson 22

Inlägg av an222sw » mån 16 maj 2016, 11:19

Tack för välkomnandet och tack för alla svar! :-)

Har övervägt för och nackdelar. Eftersom det är en liten läroperiod med såväl att segla och lära sig alla regler där ute i lugn och ro
så sätter jag gärna säkerheten först så blev det en ny motor på 4hk. Sen anar jag att det säkert hade räckt med en liten elsnurra.
För det är väl egentligen just vinden man är ute efter när man seglar, men som ny känns de gött att ha vetskapen att även om det blåser lite
kunna köra för motor.

Ja, Olsson 22 verkar vara en alldeles utmärkt liten båt. Extremt lite pengar för ganska så mycket båt.

Skriv svar