gasol - landströmskontakt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Torsten

gasol - landströmskontakt

Inlägg av Torsten » ons 24 mar 2004, 23:49

Hej. Tack för ett mycket bra forum för båtfolk. Jag håller ständig koll och läser alla intressanta frågor och svar. Inför vårens sjösättning ska jag göra några omändringar i min båt. Jag har tänkt placera gasolen i ankarboxen i fören. Den är ju ventilerad och lämpad för ändamålet. Jag har också tänkt installera en landströmcentral och ska då placera en kontakt för anslutningen någonstans. Den mest praktiska placeringen är ju helt klart i ankarboxen, och i så fall allra högst upp under taket. Är detta dumt med tanke på gnistbildning och gasol? Hur många av er har det på detta viset? Blir det godkänt eller underkänt vid besiktning? Jag vill ju helst inte ha en kabel liggande över hela däcket, utan ansluta i fören som ju oftast ligger mot bryggan. Tack på förhand.

SL

Gasol och el

Inlägg av SL » ons 24 mar 2004, 23:49

Ska du göra en riktig gasolinstalation ska flaskan placeras i ett separat, tätt, utrymme. Det6 finns t.ex. färdiga \"plastburkar\" att köpa för mindre gasflaskor.
I annat fall kan du kanske plasta ett separat utrymme i ankarboxen.
Då bör inte placeringen av elintaget vara något problem ur gassäkerhetssynpunkt.

Skriv svar