Saildrive 280/Honda BF15 problem: en cylinder

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Captain Erik
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 01 jul 2016, 11:06

Saildrive 280/Honda BF15 problem: en cylinder

Inlägg av Captain Erik » mån 04 jul 2016, 18:49

Jag har en SailDrive 280/Honda BF15 som fungerat bra i många år, men nu har börjat tappa en cylinder under någon minut då och då (medan motorn fortfarande går på lågt varv utan kraft). När den går på en cylinder kommer det bensin i avgasvattnet. Efter någon minut kommer cylindern tillbaka lika plötsligt som den försvann.
Jag vet att den första ägaren initialt hade problem med avgassystemet och till slut tvingades dra en ny kortare slang från vattenlåset. Han noterade också att det undre tändstiftet sotade mycket. Vattenlåset är installerat framför motorn och utsläppet var ursprungligen längst akter över (det är en S30, så det blir ganska långt). Det nya utsläppet flyttades till midskepps vattenlåset och c:a 50 cm högre upp än vattenlåset. Jag tror att fallet från motor till vattenlåset är ungefär i plant.
Jag har testad det mesta: Nya tändstift, bensinfilter, vattenavskiljare, K-sprit i tanken ... utan resultat
Plockade ut motorn och gav till en motormekaniker, men de lyckades inte reproducera felet under 8h drift i sin testrigg. Det får mig att tro att det har med den fast installationen att göra.

Kan problemet vara kopplat till vattenlåset? Förslag till åtgärd att pröva?
1) Försöka sänka vattenlåset?
2) Luta vattenlåset på något sätt?
3) Sänka utblåset från vattenlåset? (kan kanske skapa nya problem genom inflöde när båten kränger under segel…)

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Saildrive 280/Honda BF15 problem: en cylinder

Inlägg av Calle C » mån 04 jul 2016, 18:56

Tror absolut att det rör sig om tändningsproblem.
Hur ser din tändning ut? Är det en elektronisk eller mekanisk tändning?
Calle

Se gla ut

Captain Erik
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 01 jul 2016, 11:06

Re: Saildrive 280/Honda BF15 problem: en cylinder

Inlägg av Captain Erik » mån 04 jul 2016, 20:56

Elektronisk tändning "CDI box".

//E

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Saildrive 280/Honda BF15 problem: en cylinder

Inlägg av Calle C » mån 04 jul 2016, 21:11

Spänningsfall vid låga varv, glapp i tändhatten är ett förslag
Calle

Se gla ut

sorensenjeppe
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 27 apr 2014, 20:39

Re: Saildrive 280/Honda BF15 problem: en cylinder

Inlägg av sorensenjeppe » fre 05 aug 2016, 07:32

Hejsan,

Vi havde samme problem med samme motor og det blev løst da vi skiftede tændrør ("tändstifter"). Mvh. Jeppe

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Saildrive 280/Honda BF15 problem: en cylinder

Inlägg av sangris » lör 06 aug 2016, 09:30

Helt klart ett tändningsproblem. Om du får bensin i avgasvattnet så får den ju bränsle som inte förbränts, så då är det inte mycket kvar att fundera över. Någonstans falerar tändsystemet och det går oförbränt bränsle rakt igenom cylindern.
Min gamle fordonslärare sa till oss att det i princip bara kunde bli två fel på en förbränningsmotor. Förgasare eller tändning.
Detta var före elektroniska styrdon med insprutning och turbomatade muskedunder, men principen är fortfarande densamma.
Antingen ett bränsleproblem, eller ett tändningsproblem.

Skriv svar