Saildrive 280/Honda BF15 problem: en cylinder
-
- Rookie
- Inlägg: 3
- Blev medlem: fre 01 jul 2016, 11:06
Saildrive 280/Honda BF15 problem: en cylinder
Jag har en SailDrive 280/Honda BF15 som fungerat bra i många år, men nu har börjat tappa en cylinder under någon minut då och då (medan motorn fortfarande går på lågt varv utan kraft). När den går på en cylinder kommer det bensin i avgasvattnet. Efter någon minut kommer cylindern tillbaka lika plötsligt som den försvann.
Jag vet att den första ägaren initialt hade problem med avgassystemet och till slut tvingades dra en ny kortare slang från vattenlåset. Han noterade också att det undre tändstiftet sotade mycket. Vattenlåset är installerat framför motorn och utsläppet var ursprungligen längst akter över (det är en S30, så det blir ganska långt). Det nya utsläppet flyttades till midskepps vattenlåset och c:a 50 cm högre upp än vattenlåset. Jag tror att fallet från motor till vattenlåset är ungefär i plant.
Jag har testad det mesta: Nya tändstift, bensinfilter, vattenavskiljare, K-sprit i tanken ... utan resultat
Plockade ut motorn och gav till en motormekaniker, men de lyckades inte reproducera felet under 8h drift i sin testrigg. Det får mig att tro att det har med den fast installationen att göra.
Kan problemet vara kopplat till vattenlåset? Förslag till åtgärd att pröva?
1) Försöka sänka vattenlåset?
2) Luta vattenlåset på något sätt?
3) Sänka utblåset från vattenlåset? (kan kanske skapa nya problem genom inflöde när båten kränger under segel…)
Jag vet att den första ägaren initialt hade problem med avgassystemet och till slut tvingades dra en ny kortare slang från vattenlåset. Han noterade också att det undre tändstiftet sotade mycket. Vattenlåset är installerat framför motorn och utsläppet var ursprungligen längst akter över (det är en S30, så det blir ganska långt). Det nya utsläppet flyttades till midskepps vattenlåset och c:a 50 cm högre upp än vattenlåset. Jag tror att fallet från motor till vattenlåset är ungefär i plant.
Jag har testad det mesta: Nya tändstift, bensinfilter, vattenavskiljare, K-sprit i tanken ... utan resultat
Plockade ut motorn och gav till en motormekaniker, men de lyckades inte reproducera felet under 8h drift i sin testrigg. Det får mig att tro att det har med den fast installationen att göra.
Kan problemet vara kopplat till vattenlåset? Förslag till åtgärd att pröva?
1) Försöka sänka vattenlåset?
2) Luta vattenlåset på något sätt?
3) Sänka utblåset från vattenlåset? (kan kanske skapa nya problem genom inflöde när båten kränger under segel…)
Re: Saildrive 280/Honda BF15 problem: en cylinder
Tror absolut att det rör sig om tändningsproblem.
Hur ser din tändning ut? Är det en elektronisk eller mekanisk tändning?
Hur ser din tändning ut? Är det en elektronisk eller mekanisk tändning?
Calle
Se gla ut
Se gla ut
-
- Rookie
- Inlägg: 3
- Blev medlem: fre 01 jul 2016, 11:06
Re: Saildrive 280/Honda BF15 problem: en cylinder
Elektronisk tändning "CDI box".
//E
//E
Re: Saildrive 280/Honda BF15 problem: en cylinder
Spänningsfall vid låga varv, glapp i tändhatten är ett förslag
Calle
Se gla ut
Se gla ut
-
- Rookie
- Inlägg: 4
- Blev medlem: sön 27 apr 2014, 20:39
Re: Saildrive 280/Honda BF15 problem: en cylinder
Hejsan,
Vi havde samme problem med samme motor og det blev løst da vi skiftede tændrør ("tändstifter"). Mvh. Jeppe
Vi havde samme problem med samme motor og det blev løst da vi skiftede tændrør ("tändstifter"). Mvh. Jeppe
Re: Saildrive 280/Honda BF15 problem: en cylinder
Helt klart ett tändningsproblem. Om du får bensin i avgasvattnet så får den ju bränsle som inte förbränts, så då är det inte mycket kvar att fundera över. Någonstans falerar tändsystemet och det går oförbränt bränsle rakt igenom cylindern.
Min gamle fordonslärare sa till oss att det i princip bara kunde bli två fel på en förbränningsmotor. Förgasare eller tändning.
Detta var före elektroniska styrdon med insprutning och turbomatade muskedunder, men principen är fortfarande densamma.
Antingen ett bränsleproblem, eller ett tändningsproblem.
Min gamle fordonslärare sa till oss att det i princip bara kunde bli två fel på en förbränningsmotor. Förgasare eller tändning.
Detta var före elektroniska styrdon med insprutning och turbomatade muskedunder, men principen är fortfarande densamma.
Antingen ett bränsleproblem, eller ett tändningsproblem.