Småbåtshamn i förfall

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
andgustav
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 22 sep 2015, 14:05

Småbåtshamn i förfall

Inlägg av andgustav » mån 29 maj 2017, 04:27

Under onsdagen sjösatte vi och mastade på vår segelbåt. Transporten från villan gick mycket bra och båten lades i friktionsfritt. Det tog cirka 30 minuter att ta sig till varvet och småbåtshamnen. När vi skulle masta på upptäckte vi att liften till kranen var låst och vi ringde till hamnkaptenen det var endast en telefonsvarare. Vi kollade en annan kran hos en båtklubb men det var samma sak där. Plötsligt kom vi på en idé att skruva upp bygeln kring låset och när masten satt på plats skruvade vi prydligt på låset. När vi lade oss temporärt vid bryggan låg en segelbåt jämsides med oss som är helt förfallen, flaggan trasig, fören har skador och botten har massor av sjögräs. Det verkar som den legat i hela vintern och inget har reagerat. När jag under torsdagen var där för att bryggsegla var det en trailer vid en av båtklubbarnas parkering där gräset växt över och något hade lämnat den till sitt öde. Om man exempelvis vill besöka en toalett saknas skyltar och man får orientera sig fram. Kommunens flaggor är hissade men vem bär ansvaret. Det pågår ungdomsverksamhet vissa kvällar men det verkar som kommunen helt givit upp att sköta denna småbåtshamn och det är tråkigt. Vi ska förflytta segelbåten ut i skärgården och kommer även att ha vinterförvaring där.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Småbåtshamn i förfall

Inlägg av Fredrik » mån 29 maj 2017, 19:53

Vad är frågan?
Du beskriver en hamn i förfall, men talar inte om vilken hamn... Vad är det för diskussion du vill starta?
X-342 SWE 18 "Kexet"

andgustav
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 22 sep 2015, 14:05

Re: Småbåtshamn i förfall

Inlägg av andgustav » tis 30 maj 2017, 06:00

Av naturliga skäl vill jag inte tala om vilken hamn det är och vill inte hänga ut ansvarig kommun på nätet. Bara lite information hur illa ställt det är när man kallar sig gästhamn och inte har koll på läget. Någon diskussion har jag inte tid med.
Nu ska båten seglas ut i skärgården på lördag. Ha det så bra.

Arkstedt
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 01 nov 2016, 10:42

Re: Småbåtshamn i förfall

Inlägg av Arkstedt » sön 04 jun 2017, 13:21

Ring P1 känns kanske som ett bättre forum för detta..

Vanligen har väl kommunen ett namn, en hemsida eller rentav en epostadress dit du kan framföra åsikter och ställa frågor om du inte vill ha någon mer respons än "åh, vad tråkigt" vilket våra svar blir begränsade här.

Gräs växer ju rätt fort och hamnkapten kanske var upptagen vid tillfället du försökte ringa

andgustav
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 22 sep 2015, 14:05

Re: Småbåtshamn i förfall

Inlägg av andgustav » sön 04 jun 2017, 17:24

RingP1 håller jag mig ifrån. Hamnkaptens verksamhet verkar nerlagd sedan år 2011. Nu är båten på trygg plats i skärgården vi seglade ner den igår trots regnväder och lätt vind.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Småbåtshamn i förfall

Inlägg av oceansailor » sön 04 jun 2017, 20:51

andgustav skrev:Av naturliga skäl vill jag inte tala om vilken hamn det är och vill inte hänga ut ansvarig kommun på nätet. Bara lite information hur illa ställt det är när man kallar sig gästhamn och inte har koll på läget. Någon diskussion har jag inte tid med.
Nu ska båten seglas ut i skärgården på lördag. Ha det så bra.
Om det nu är så dåligt som Du beskriver så förstår jag inte varför kommunen inte förtjänas att omnämnas i tråden?

andgustav
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 22 sep 2015, 14:05

Re: Småbåtshamn i förfall

Inlägg av andgustav » mån 05 jun 2017, 04:46

Om du är intresserad kan du skicka ett p m till mig?

Skriv svar