finns det någon som förstår detta
jag har en 2 taktare jonson 9,9 hp hadde den på servise där dom smörjde allt bytte också impellern .så motorn fungerade på första draget fungerade i ca 3 veckor skulle dra igång motorn på neutralt sten död men så provade jag å dra igång den på halv gas och även backen o den startade direkt SÅ VAD ÄR DETTA FÖR FEL motorn ska väl inte starta på gas pådrag utan endast på neutral
någon som vet o vad kan det kosta tacksam för hjälp
fel på motorn
Re: fel på motorn
Den här motorn har du väl på en segelbåt, kan jag tänka.thomas 85 skrev: ↑tis 30 jun 2020, 20:25finns det någon som förstår detta
jag har en 2 taktare jonson 9,9 hp hadde den på servise där dom smörjde allt bytte också impellern .så motorn fungerade på första draget fungerade i ca 3 veckor skulle dra igång motorn på neutralt sten död men så provade jag å dra igång den på halv gas och även backen o den startade direkt SÅ VAD ÄR DETTA FÖR FEL motorn ska väl inte starta på gas pådrag utan endast på neutral
någon som vet o vad kan det kosta tacksam för hjälp
Det är inte så enkelt att gissa på vad som kan vara fel, men det brukar vara så att man inte kan dra i startsnöret om växeln är i. Startapparaten blockeras när växeln ligger back eller fram. Det kan du kanske kolla hur det fungerar.
Att GE GAS kan vara behövligt och det kan man som regel i neutralläge.
Om det är så att du betalt för en service helt nyligen kan du kanske göra en reklamation och be dem dubbelkolla. Har de bytt impeller har de skruvat en del på motorn, och kanske justerat växelstången litet avigt.
Lycka till och välkommen till forumet.
Anders S
Re: fel på motorn
Frågor av typen ”min motor startar inte, va kan va fel och vad kostar det” när det inte ens står om det är en tvåtaktsmotor eller fyrtaktsmotor är alltid mer eller mindre omöjliga att hitta vettiga svar på.
Men om vi börjar gissa lite... hur gammal är bensinen..?
Och är det bensin, eller är det alkylat?
Men om vi börjar gissa lite... hur gammal är bensinen..?
Och är det bensin, eller är det alkylat?
Alla borde ha skägg
Re: fel på motorn
En tvåtaktare ska ha lite gas vid start, inte helt på tomgång. O sen choken utdragen vid kallstart, och snabbt intryckt då motorn går. Helt intryckt vid varmstart. Som Anders S sa, borde det finns en spärr mot start då växeln är i fram- eller backläge (så på min Johnson 15 hk, motsv. 9,9 hk), men på de riktigt gamla motorerna fanns inte den finessen. Är du säker på att du inte "dränkt" motorn genom att dra så många gånger att motorn fått för mycket bensin? Då måste du "dra den torr": koppla bort bränsleslangen o dra 5-6 gånger så bränns det överflödiga bort. Efter det normal start.
Senast redigerad av 1 eriksbo1, redigerad totalt 0 gånger.
Re: fel på motorn
En tvåtaktare ska ha lite gas vid start, inte helt på tomgång. O sen choken utdragen vid kallstart, och snabbt intryckt då motorn går. Helt intryckt vid varmstart. Som Anders S sa, borde det finns en spärr mot start då växeln är i fram- eller backläge (så på min Johnson 15 hk, motsv. 9,9 hk), men på de riktigt gamla motorerna fanns inte den finessen. Är du säker på att du inte "dränkt" motorn genom att dra så många gånger att motorn fått för mycket bensin? Då måste du "dra den torr": koppla bort bränsleslangen o dra 5-6 gånger så bränns det överflödiga bort. Efter det normal start.