Senaste nytt om VC17

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 384
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Senaste nytt om VC17

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 10 apr 2024, 14:03

Nu haver jag fått utrett hur alla stackars VC17 användare skall bete sig:

1)VC17 får som sagt inte säljas efter 30/4 samt; inte användas efter 2/11.

2)International kommer inte att producera en "spärrskiktsfärg". Hempel har en dylik produkt men det behövs troligen iaf uppruggning av ytan.

3)Det finns typ 2 sätt att hantera befintlig VC17:
a)rugga upp ytan med 120 sandpapper - obs inte slipa bort utan att se till att ytan blir ytan trög; får inte vara blank.
b)man kan prova med rödsprit/aceton för att lösa upp VC17 men troligen behövs då att man slipar litet lätt.

Så var det med det :roll:

raol
Silvermedlem
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 20:00

Re: Senaste nytt om VC17

Inlägg av raol » lör 13 apr 2024, 17:21

Det skulle vara intressant att få veta vilket ämne i färgen som är det som ställer till det. Jag har ju trott att det i princip bara var lösningsmedel (primärt xylen), ett enkelt bindemedel (inget särskilt speciellt), teflonpulver och (för m-varianten) tillsatt kopparpulver. Eftersom det är koppar i andra färger som får fortsätta säljas, och teflon är ett fullständigt inert och harmlöst ämne, så förstår jag inte vad det är som förbjuds. Är det kanske lösningsmedlet som ställer till det? För det sticker ut jämfört med så gott som alla andra färger. Det är den egenskapen, att färgen inte innehåller ketoner, som gör att jag är hänvisad till den för ekolodsgivaren. Gummiplasten runt tål inte ketonbaserade färger, och VC17 är en av få, kanske den enda, som är ketonfri.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 384
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Senaste nytt om VC17

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 15 apr 2024, 13:20

Ja jag vet inte faktiskt och Internationalkontakten har inte förmedlat något - snarare så att de är bara perplexa över beslutet.
Skovelhjulet till loggen har ju varit enkelt att bestryka med VC17 så.....

Nu har jag medelst användande av s k Slipmus" och 120 papper ruggat upp all bottenfärg. 3 timmar och iklädd mask skyddsglasögon, öronskydd och det hele. Fy f-n! Fast jag tycker det verkar blankt ändå. Men kanske är det teflonet som gör att man inte kan måla ovanpå?? En väldig massa pulver lämnade bottnen iaf. Fick byta filter en gång. Urk. Icke den glamorösa delen av båtlivet nä. :roll:

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Re: Senaste nytt om VC17

Inlägg av typhoon » mån 22 apr 2024, 21:53

raol skrev:
lör 13 apr 2024, 17:21
teflon är ett fullständigt inert och harmlöst ämne
Nej, inte riktigt. Ett citat från Daniel Borg som är forskare vid Institutet för Miljömedicin, Karolinska institutet om Teflon / PTFE (polytetrafluoretylen)
PERFLUORERADE ÄMNEN lagras i levande organismer. De fastnar på lever- och blodserumproteiner eftersom de liknar naturliga fettsyror, förklarar Daniel Borg.

– Därför kan de konkurrera med fettsyror om plats på bindningsproteiner i blodet och i celler.

Det är bara en av många saker som de perfluorerade ämnena kan göra i kroppen. Ännu är det mesta okänt om hur de fungerar, men i studier på djur syns till exempel att de påverkar immunsystemet, levern, fettnedbrytningen, kroppens hormonsystem, och att de kan orsaka låg födelsevikt.

https://www.sverigesnatur.org/arkiv/giftspridare/

raol
Silvermedlem
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 20:00

Re: Senaste nytt om VC17

Inlägg av raol » tor 02 maj 2024, 08:43

typhoon skrev:
mån 22 apr 2024, 21:53
raol skrev:
lör 13 apr 2024, 17:21
teflon är ett fullständigt inert och harmlöst ämne
Nej, inte riktigt. Ett citat från Daniel Borg som är forskare vid Institutet för Miljömedicin, Karolinska institutet om Teflon / PTFE (polytetrafluoretylen)
PERFLUORERADE ÄMNEN lagras i levande organismer. De fastnar på lever- och blodserumproteiner eftersom de liknar naturliga fettsyror, förklarar Daniel Borg.

– Därför kan de konkurrera med fettsyror om plats på bindningsproteiner i blodet och i celler.

Det är bara en av många saker som de perfluorerade ämnena kan göra i kroppen. Ännu är det mesta okänt om hur de fungerar, men i studier på djur syns till exempel att de påverkar immunsystemet, levern, fettnedbrytningen, kroppens hormonsystem, och att de kan orsaka låg födelsevikt.

https://www.sverigesnatur.org/arkiv/giftspridare/
Det där är ingen ärlig diskussionsteknik, att citera en sak som inte handlar om ämnet diskussionen gäller, och påstå att det handlar om det. I artikeln du länkar till kan man se att det handlar om ämnen inom den klassen. PTFE avhandlas separat och associeras inte med det som står tidigare. Faktum kvarstår att PTFE har så starka bindningar att ämnet inte binder till annat i kroppen. Det krävs ganska hög värme, högre än vad som kan förekomma i naturen utan eld, för att ämnet ska brytas ner. Det är alltså otillgängligt för organismer att ta upp. Det kan naturligtvis komma in i kroppen via munnen, men det passerar bara igenom utan att påverka, eller påverkas.

PTFE är verkligen ofarligt. Att andra, besläktade ämnen inom samma klass av ämnen är skadliga innebär inte att alla är det.

Skriv svar