Ännu senare nytt om VC17 och bottenfärg

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 384
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Ännu senare nytt om VC17 och bottenfärg

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 01 maj 2024, 17:00

Som tidigare framhållits slipade jag ned ytskiktet med 120 papper. Försökte inledningsvis med rödsprit men det blev bara så kladdigt.
Så efter noggrann högtryckstvätt igen har jag nu målat botten med Primocon. En 2,5 L burk räckte mer än väl. Enl min kontakt på International skulle det egentligen räcka med att rugga ytan men varför göra något enkelt?
Därefter nu lagt på Micron Superior och därvid haft rikliga tillfällen att både förbanna de som har förbjudit VC17 samt sakna densamma. Micron verkade enkelt inledningsvis men tjocknade efterhand (och jag rörde om och rörde om, bytte roller flera gånger) - skall dock enligt bruksanvisning icke förtunnas!!! men det blev rätt jämnt ändå - om än icke den fantastiska yta som VC17 gav. Havet kommer väl att göra ytan jämn med tanke på det självpolerande. Hur mycket läcker inte ut där då jämfört med VC17...

Rätt varierande i hamnen för övrigt. Somliga lagt på VC17 andra försöker matta ner ytan/slipa.
Hade ju varit behändigt att använda de burkar jag hade redan sen i höstas (köpta innan förbudet.....) men dessvärre är jag nu på detta vis.
Men nästa ägare, om någon sådan nu dyker upp, kan ju glädja sig över att det är ordentligt gjort..

Skriv svar