Ericsson kört sönder kölen...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Hans H

Ericsson kört sönder kölen...

Inlägg av Hans H » ons 04 jan 2006, 10:18

Då var det team Ericssons tur att köra sönder svingkölen på sin VO70.
De har vänt o är på väg tillbaka till Kapstaden - hur fasen kan man ge sig på att kappsegla i Södra Oceanen med båtar som är lika ömtåliga som AC-racers... :?:
Det här torde väl vara ytterligare en spik i kistan på Ocean Race som tävlingsform.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ericsson kört sönder kölen...

Inlägg av MiniMe » ons 04 jan 2006, 10:54

Hans H skrev:Då var det team Ericssons tur att köra sönder svingkölen på sin VO70.
De har vänt o är på väg tillbaka till Kapstaden - hur fasen kan man ge sig på att kappsegla i Södra Oceanen med båtar som är lika ömtåliga som AC-racers... :?:
Det här torde väl vara ytterligare en spik i kistan på Ocean Race som tävlingsform.
... eller tvärtom??? Konstigt nog har Open 60 -båtar (BOC och Vandee Globe) använd sig av svingkölar långt innan VO-båtarna. Inget nytt men inom VOC kanske håller de på att lära sig. Inget ovanligt när ny teknik kommer med i bilden.

Hans H

hydralik kontra taljor

Inlägg av Hans H » ons 04 jan 2006, 11:19

Jo, men Open 60 har väl oftast använt sig av taljor för att justera svingkölen?
Det är inte kölen som sådan utan hydrauliken som havererat.
Sen så kör Vendee Globe båtarna lite mer defensivt - de skall ju hålla HELA varvet runt. VO70 båtarna körs hårt hela tiden - på gränsen, som \"sprint-båtar\". En Open 60 släng-gippas ju inte direkt utan manövrarna planeras i förväg då de skall göras av en person - VO70 verkar man (försöka) manövrera som en match-racer....

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » ons 04 jan 2006, 11:36

Inte kun Ericsson. Brasil 1 är ochså på retur till Cape Town.
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
NO-TOOL
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 22 dec 2005, 10:08
Ort: Son, Oslofjorden
Kontakt:

Inlägg av NO-TOOL » ons 04 jan 2006, 13:11

Ut fra Virtual Spectator programmet så det ut som om Brasil oppdaget sine problemer omkring kl. 07:00 i morges. Da gjorde de 9 knops fart med 10 knops vind. I følge Frostad hadde de vel hatt vindstyrker opp mot 25 knop.
Det går selvsagt ikke an å sitte så langt vekk fra hendelsene og samtidig ha sterke meninger om årsakssammenhengen, men visst er det veldig betenkelig at flere av båtene har fått alvorlige strukturelle skader under de forhold som de til nå har hatt. De har ikke hatt kraftige vinder og hastighetene har heller ikke vært så høye at skroget på Brasil skulle få strukturelle skader. Når vi vet hvilke forhold de andre båtene har foran seg burde mannskapet på Brasil være takknemmelige for at de slapp med skrekken. Men det er de nok neppe. Og Frostad er sikkert megafrustrert. Det var nå han skulle utgjøre en forskjell.

For egen del logger jeg ut fra VOR. Begge etappene så langt har endt i et antiklimaks, før selve racet skulle starte. Det hjelper lite hva teamledelse og regattaledelse mener om lengden på racet, og at det er langt igjen og fortsatt spennende. Men det er det ikke, fordi det ikke lengre handler om seiling.
Vi er nok alle skuffet på vegne av den vi eventuelt måtte ha som favoritt, men for egen del er jeg mest skuffet over at disse båtene faller fra hverandre under forhold som vi ofte opplever som normale i våre hjemmelige farvann.

Larsa

Inlägg av Larsa » ons 04 jan 2006, 13:11

Hela seglingen börjar få ett löjets skimmer över sig. Först är det få båtar anmälda. Sen blir det ännu färre under seglingarna pga dålig kvalité på båtarna. Synd om seglarna som får utsätta sig för den ökade faran pga dåliga konstruktörer/byggare.
De kan lika gärna skicka runt båtarna på ett lastfartyg och lotta ut priserna i varje hamn. Gissar nog att Volvo inte är särskilt nöjda över nuvarande utveckling. Fast dålig reklam är ju också reklam.

Användarvisningsbild
Gizmo
Guldmedlem
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 01:01
Ort: Oskarshamn

Jooo..

Inlägg av Gizmo » ons 04 jan 2006, 14:18

...men att kalla Bruce Farr \"dålig konstruktör\" är kanske lite mycket sagt. Visst går båtarna sönder, men det gör Formel 1-bilar också. Det kanske är grundkonceptet som behöver en översyn, som påpekats i tidigare trådar.

Hans H

ev även ABN Amro

Inlägg av Hans H » ons 04 jan 2006, 16:05

Eventuellt så har även ABN Amro 1 problem, följande står att läsa i GP:
\"Dessutom ryktas det att en av Amro-båtarna också har vänt, vad som har gått fel på den holländska båten är just nu oklart\".

N.N

Re: Jooo..

Inlägg av N.N » ons 04 jan 2006, 16:35

Gizmo skrev:...men att kalla Bruce Farr "dålig konstruktör" är kanske lite mycket sagt. Visst går båtarna sönder, men det gör Formel 1-bilar också. Det kanske är grundkonceptet som behöver en översyn, som påpekats i tidigare trådar.
Kassa konstruktioner har han tydligen lyckats skapa i alla fall eftersom de inte pallar vad de ritats för att klara. Iofs kan felet vara byggarens men det torde vara utan tvivel vid det här laget att fel begåtts.

N.N

Användarvisningsbild
Gizmo
Guldmedlem
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 01:01
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Gizmo » ons 04 jan 2006, 19:06

Det är inte första gången nya saker går sönder. När saker byggs för racing så blir det gärna på gränsen.
- I Oryx Quest fullföljde två av fyra startande. En sprack i en av balkarna mellan skroven (trimaran) och en mastade av i Sydatlanten.
- Pia l´Obrys båt gick sönder vid fästet för bogsprötet under Transat 6.50, fler hade problem.
- The Drum tappade kölen under Fastnet Race.
- Flera båtar under Whitbread-eran och förra omgången VOR fick uppsöka hamn för reparationer efter diverse olyckor och överbelastningar (Illbruck bl.a).

Nu är jag inte kunnig nog att säga exakt vad som gått sönder, vad det berodde på eller hur de skulle gjort för att det inte skulle hända. Det jag däremot förutsätter är att om det byggs fler båtar efter regeln så kommer anpassningar att ske med alla de mätdata som nu ramlar in i datorerna. Betänk att det är en ny regel, kort förberedelsetid och tämligen stora krafter som ska hanteras.

Gillar man inte racing kan man undvika att titta på det.
Personligen tycker jag att det är ganska fräckt att man kan åka närmare 40 knop med en enskrovs segelbåt!

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Inlägg av MartinM » ons 04 jan 2006, 20:05

Man får nog säga att Farr har gjort bort sig lite, då Farr båtarna verkar gå sönder lättare och framför all att de blir ifrån åkta då det blåser lite mer.
Vidare kan man ju notera att alla Farr båtarna har fått uppsöka hamn under racet, nu när Ericsson och Brasil 1 är påväg tillbaks.

Men det är ju inte slut ännu, så det är intressant att se vad som händer.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » ons 04 jan 2006, 20:17

Steen skrev:Inte kun Ericsson. Brasil 1 är ochså på retur till Cape Town.
Som jag ser det så fortsätter Brasil 1.
Calle

Se gla ut

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » ons 04 jan 2006, 23:16

Calle C skrev:
Steen skrev:Inte kun Ericsson. Brasil 1 är ochså på retur till Cape Town.
Som jag ser det så fortsätter Brasil 1.
Titta igjen Calle.
Brasil är på retur til Cape Town med strukturskada i cockpit.
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » ons 04 jan 2006, 23:27

Hej Steen

Jag har läst om skadan, men de rapporter som jag ser så ligger dom fortfarande 2a.
Var ser du att de seglar tillbaks?
Calle

Se gla ut

Larsarc
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: fre 29 okt 2004, 07:15

Inlägg av Larsarc » ons 04 jan 2006, 23:35

Syns tydligt i Virtual Spectator. Brasil 1 är på väg mot en annan hamn än Kapstaden i Sydafrika. Kursen tar dem mer österut än de flesta övriga båtarna kvar i racet. Formellt ligger de då närmre målet i Australien, men i realiteten hopplöst för långt norrut.

/Lars

Skriv svar