Vad tror du hade ökat intresset för kappseglingen ?
undvika kollision
Reglerna har blivit mycket hårdare när det gäller kollision. Förr var det lättare för de tidigare nämnda \"regelführers\" att med berått mod sätta fören i en babordsbåt som inte hann undan med reglementet på sin sida.
Nu skall man ALLTID undvika kollision, även om man har rätt till plats. Om inte så bestraffas även den som kört på.
Jag har bla kappseglat ganska mycket Express - som ju är en \"hetsig\" klass med många unga (duktiga) grabbar som ibland blir lite ivriga. Och visst, det har blivit några incidenter som krävt lite plastning
Men om man är lite osäker och/eller rädd om båten så behöver man ju inte slänga sig in i värsta getingbona direkt (läs Express, Racer och liknande klasser) utan kanske mjukstarta lite med klubbkappseglingar och LYS-race. I lite längre race är det ju inte heller lika vitalt att vara med o kivas längst fram på startlinjen. Det är ju ofta i starten och vid första rundningen som det finns risk för lite närkontakt
Nu skall man ALLTID undvika kollision, även om man har rätt till plats. Om inte så bestraffas även den som kört på.
Jag har bla kappseglat ganska mycket Express - som ju är en \"hetsig\" klass med många unga (duktiga) grabbar som ibland blir lite ivriga. Och visst, det har blivit några incidenter som krävt lite plastning
Men om man är lite osäker och/eller rädd om båten så behöver man ju inte slänga sig in i värsta getingbona direkt (läs Express, Racer och liknande klasser) utan kanske mjukstarta lite med klubbkappseglingar och LYS-race. I lite längre race är det ju inte heller lika vitalt att vara med o kivas längst fram på startlinjen. Det är ju ofta i starten och vid första rundningen som det finns risk för lite närkontakt
Att man inte längre har lov att kollidera (i princip) ger ju en säkerhetsmarginal för de osäkra seglarna - de kan ju gärna få höra det här så vågar de kanske vara med. Att seglingen (om de gör fel) då inte räknas borde inte vara ett problem, om man överhuvud taget accepterar att det finns regler att följa.
Sedan finns det två bottnar (minst) i problemet med osäkerhet. Den ena är att man själv är rädd om sig, men också att man inte vill \"ställa till det\" för de som kan och seglar på allvar. Här tror jag att de flesta vana kappseglare inser att bara om man är generös och accepterar \"dumma misstag\" från nybörjare, bara då kan man få nya kappseglare i klubbseglingar och litet enklare sammanhang.
Men alla går inte att locka med: En båtgranne var sugen på att testa sin nya båt och då menade jag att det gör man enklast på torsdagskvällarna. Jag vet att två söner är duktiga jolleseglare och med dem i båten behöver man inte vara nervös för regler, taktik etc (tyckte jag). Men nej, det gick inte, för \"det fanns så många av de som kappseglade som inte kunde segla ordentligt\". Mot den attityden hjälper naturligtvis ingenting.
Sign: \"En båt utan märken är en oanvänd båt\"
//HQ
Sedan finns det två bottnar (minst) i problemet med osäkerhet. Den ena är att man själv är rädd om sig, men också att man inte vill \"ställa till det\" för de som kan och seglar på allvar. Här tror jag att de flesta vana kappseglare inser att bara om man är generös och accepterar \"dumma misstag\" från nybörjare, bara då kan man få nya kappseglare i klubbseglingar och litet enklare sammanhang.
Men alla går inte att locka med: En båtgranne var sugen på att testa sin nya båt och då menade jag att det gör man enklast på torsdagskvällarna. Jag vet att två söner är duktiga jolleseglare och med dem i båten behöver man inte vara nervös för regler, taktik etc (tyckte jag). Men nej, det gick inte, för \"det fanns så många av de som kappseglade som inte kunde segla ordentligt\". Mot den attityden hjälper naturligtvis ingenting.
Sign: \"En båt utan märken är en oanvänd båt\"
//HQ
Jag fick fler märken på min båt utanför kappseglingsbanan. Ska man sluta att använda båten för det???Herr Q skrev:Att man inte längre har lov att kollidera (i princip) ger ju en säkerhetsmarginal för de osäkra seglarna - de kan ju gärna få höra det här så vågar de kanske vara med. Att seglingen (om de gör fel) då inte räknas borde inte vara ett problem, om man överhuvud taget accepterar att det finns regler att följa.
Sedan finns det två bottnar (minst) i problemet med osäkerhet. Den ena är att man själv är rädd om sig, men också att man inte vill "ställa till det" för de som kan och seglar på allvar. Här tror jag att de flesta vana kappseglare inser att bara om man är generös och accepterar "dumma misstag" från nybörjare, bara då kan man få nya kappseglare i klubbseglingar och litet enklare sammanhang.
Men alla går inte att locka med: En båtgranne var sugen på att testa sin nya båt och då menade jag att det gör man enklast på torsdagskvällarna. Jag vet att två söner är duktiga jolleseglare och med dem i båten behöver man inte vara nervös för regler, taktik etc (tyckte jag). Men nej, det gick inte, för "det fanns så många av de som kappseglade som inte kunde segla ordentligt". Mot den attityden hjälper naturligtvis ingenting.
Sign: "En båt utan märken är en oanvänd båt"
//HQ
Åt andra sidan kan det löna sig att starta t.ex. från andra raden med max fart och fri vind.
Hur ser det ut med omvänd LYS i era område? Hur är erfarenheter? Är denna form omtyckt bland seglarna? Det borde väl bidra till mindre stress och kollisioner vid starten?
Nä, man skall inte sluta använda sin båt. Var fick du det ifrån? Men om man TROR att det går hårt till på alla kappseglingar vill man ju än mindre vara med, om man har en båt man är rädd om.
Omvänd Lys är kul för de som seglar, men inte är det enklare att vare sig förklara eller starta på det sättet, egentligen.
//HQ
Omvänd Lys är kul för de som seglar, men inte är det enklare att vare sig förklara eller starta på det sättet, egentligen.
//HQ
Det var en retorisk fråga men om man är såååå rädd att repa sin båt så ....Herr Q skrev:Nä, man skall inte sluta använda sin båt. Var fick du det ifrån?
//HQ
Omvänd LYS: starten är väl inte svårare än t.ex. jaktstart i biathlon (skidskytte). men jag tror nog att de flesta tycker att målet är mycket intressantare, utom kanske F1 där det blir intressant pga många krockar. Tyvärr finns denna tävlingsformen inte i närheten av Västerås men jag skulle gärna vilja prova på.
Omvänd Lys ökar (tyvärr) kraven på seglingsledningen vid starten i stället för vid målgången. Sedan krävs det en invecklad briefing med alla seglarna, och alla måste veta (på sekunden) hur länge de har på sig (eller, måste vänta) innan det är deras tur. Så de osäkra, nya får ändå inte helt lätt. Men de får chansen till en ostörd start, om det nu är där skon klämmer.
Däremot blir det inte (som man kanske skulle tro) inte mer trängsel vid mållinjen än i vanliga entypsseglingar - och där är det inte så mycket trängsel... Jag har provat det här, och det roligaste är att veta vem som vunnit, direkt.
Däremot blir det inte (som man kanske skulle tro) inte mer trängsel vid mållinjen än i vanliga entypsseglingar - och där är det inte så mycket trängsel... Jag har provat det här, och det roligaste är att veta vem som vunnit, direkt.
Visst kan det bli tajt
Vi hade i somras några täta slutfajter mellan Varianty, Rival 22 och Facil 355XO. Rätt kul att se den lilla båten hålla undan bra länge för de stora.
Hemsidan är inte uppdaterad med alla resultat, men sist på den länkade sidan finns tabellen som vi startar efter.
http://www.oskarshamnssegelsallskap.se/ ... &pageID=93
Håller med HQ om att det är roligare att få kvittot direkt än efter fikat. Detta gäller inte minst de som är ute på vågbrytaren och promenerar, de kan få en riktig show ibland när det trots allt blir tajt. Dessutom blir det ju tävling genom hela rejset, om man inte blir avhängd...
Hemsidan är inte uppdaterad med alla resultat, men sist på den länkade sidan finns tabellen som vi startar efter.
http://www.oskarshamnssegelsallskap.se/ ... &pageID=93
Håller med HQ om att det är roligare att få kvittot direkt än efter fikat. Detta gäller inte minst de som är ute på vågbrytaren och promenerar, de kan få en riktig show ibland när det trots allt blir tajt. Dessutom blir det ju tävling genom hela rejset, om man inte blir avhängd...
Knäckfrågan: Hänger alla de nya med på detta eller har seglingsledningen \"suddig syn\" när de ovana startar, så att det inte blir för mycket \"tjuvstarter\".
Eller, är tjuvstart ett oproblem?
Såg också att ni ger 0.03 i nådegåva (så det blir kul att vara helt ny) och sedan bli glad en gång till när man blir av med det (så man får bevis på att man hängt med hyfsat)!!
//HQ
Eller, är tjuvstart ett oproblem?
Såg också att ni ger 0.03 i nådegåva (så det blir kul att vara helt ny) och sedan bli glad en gång till när man blir av med det (så man får bevis på att man hängt med hyfsat)!!
//HQ
Jag tror nog inte att starttiden bör vara ett problem. Man får sina referenssignaler. Mina erfarenheter är att vid lokala kvällsseglingar går de flesta långt efter startsignalen över linjen. Här gäller det dock att ha koll när det blir dags för en själv.
Jag undrar också hur det går för båtar med extremt lågt LYS hos Oskarshamns SS. Dessa båtar borde enligt tabellen starta före första signalen. Vilken klocka gäller då??? Men annars tror jag på konceptet.
Jag undrar också hur det går för båtar med extremt lågt LYS hos Oskarshamns SS. Dessa båtar borde enligt tabellen starta före första signalen. Vilken klocka gäller då??? Men annars tror jag på konceptet.
det ligger något i men det är också moment 22. Förr fanns det större startfält (åtminstone här i trakten) och vi hade haft 4 LYS-klasser där skillnaden inte var allt för stor. Nu har vi bara 2 klasser med mycket större spridning. I klassen med lägre LYS tycker jag att se en viss trend där båtar med låg LYS har försvunnit.asdsj skrev:Jag tror en stor orsak till minskat intresse är den stora variationen på LYS talen. Förr hade nästan alla ett LYS mellan 0,99 - 1,09. Det gjorde hela seglingen mer interesant.
Det ger inte alls samma känsla att möta segelbåtar med LYS på 1,3 om ,am själv har ett LYS på 1,0.
Visst är det roligare att segla mot båtar som har liknade prestanda men då finns det inte så många tävlingar kvar där man kan uppleva det.
Lyckligtvis kan jag trailar min båt snart...
Jag pröver
Segling är inte mere kun en sport. Numera är det en fritidssyssel for dom fleste och en sport for dom få sportive.
Kappsegling finns dock ochså i en familjform i dom fleste specialklubbar som t ex. Hanseklubban, Bavariaklubban etc. Summa summarum. Kappsegling finns i bäste form, dock på annat niveau. Dom nya seglara har inte präferens til en segelklub som vi \"gamla\" hade, men til en hamn och en specialklubb. Denne utveckling skal arrangörerne forstå att använda.
Segling är inte mere kun en sport. Numera är det en fritidssyssel for dom fleste och en sport for dom få sportive.
Kappsegling finns dock ochså i en familjform i dom fleste specialklubbar som t ex. Hanseklubban, Bavariaklubban etc. Summa summarum. Kappsegling finns i bäste form, dock på annat niveau. Dom nya seglara har inte präferens til en segelklub som vi \"gamla\" hade, men til en hamn och en specialklubb. Denne utveckling skal arrangörerne forstå att använda.
Steen
Danmark
Danmark
Kappsegling
Det är en social gemenskap under ett gemensamt intresse.
Tyvärr är tidspressen idag så stor på de nya generationer seglare att de inte hinner med det där trevliga eftersnacket över en fika.
Det är denna gemenskap som är så viktig, inte seglingen.
Din bil kan gå sönder, din fru lämnar dig, men dina kamrater har du OM du vårdar dem och inte bara tar allt för givet.
Bjud till mer än du förväntar dig att få tillbaks.
Sen fungerar kappseglingen...
Det är en social gemenskap under ett gemensamt intresse.
Tyvärr är tidspressen idag så stor på de nya generationer seglare att de inte hinner med det där trevliga eftersnacket över en fika.
Det är denna gemenskap som är så viktig, inte seglingen.
Din bil kan gå sönder, din fru lämnar dig, men dina kamrater har du OM du vårdar dem och inte bara tar allt för givet.
Bjud till mer än du förväntar dig att få tillbaks.
Sen fungerar kappseglingen...
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Eftersom jag startade upp tråden vore det inte mer än rätt att också vara med på att avsluta den...
Tror Calle har rätt i att de yngre generationerna lever under en sådan tidspress att de ( vi .. ) inte tar sig tid att njuta och delta i den sociala gemenskapen som är så viktig för kappseglingen. Eftersnacket kan vara mer lärorikt än själva kappseglingen. Tror inte vi kommer att få stora startfält förrän vi ändrat vårt sätt att leva och prioritera.
Idag har man dåligt samvete såfort man inte är på jobb eller gör något pedagogiskt med barnen. Att göra något bara för sig själv känns \"förbjudet\" fast det på lång sikt gynnat hela familjen eftersom man hade varit en mer harmonisk människa med möjlighet att berika sin omgivning istället för att gå omkring och vara sliten, trött och nedstämd. Varför de yngre generationerna har så tunnsått med fritid kan bero på den allmänt ökade arbetshetsen eller att vi yngre tappat greppet om vad som är viktigt i livet !?
/Dan
Tror Calle har rätt i att de yngre generationerna lever under en sådan tidspress att de ( vi .. ) inte tar sig tid att njuta och delta i den sociala gemenskapen som är så viktig för kappseglingen. Eftersnacket kan vara mer lärorikt än själva kappseglingen. Tror inte vi kommer att få stora startfält förrän vi ändrat vårt sätt att leva och prioritera.
Idag har man dåligt samvete såfort man inte är på jobb eller gör något pedagogiskt med barnen. Att göra något bara för sig själv känns \"förbjudet\" fast det på lång sikt gynnat hela familjen eftersom man hade varit en mer harmonisk människa med möjlighet att berika sin omgivning istället för att gå omkring och vara sliten, trött och nedstämd. Varför de yngre generationerna har så tunnsått med fritid kan bero på den allmänt ökade arbetshetsen eller att vi yngre tappat greppet om vad som är viktigt i livet !?
/Dan