Vilken plast?
Vilken plast?
Har någon lite krackelering i plasten utanpå järnkölen, och där blir det ju lite rostränder och fult av rostvatten som rinner ut när båten står på land.
Hur gör man för att täta den krackeleringen och vad ska man avända för plast (topcoat, expoxy, plastic padding?) som passar där?
Likaså vill jag fräscha upp i kölsvinet eftersom vi brukar förvara lite varor som behöver ligga svalt och mörkt. Är ute efter någon typ plastfärg som täcker skrovliga ytor bra och jämar ut, blir hyfsat blank så man kan lätt kan hålla den ren och fräsch från smuts. Som det är nu så är det ju någon form av skrovlig glasfiber där med ingrodd smuts som inte är så värst fräsch att lägga ätbara saker på.
Tacksam för tips!
/Ernest
Hur gör man för att täta den krackeleringen och vad ska man avända för plast (topcoat, expoxy, plastic padding?) som passar där?
Likaså vill jag fräscha upp i kölsvinet eftersom vi brukar förvara lite varor som behöver ligga svalt och mörkt. Är ute efter någon typ plastfärg som täcker skrovliga ytor bra och jämar ut, blir hyfsat blank så man kan lätt kan hålla den ren och fräsch från smuts. Som det är nu så är det ju någon form av skrovlig glasfiber där med ingrodd smuts som inte är så värst fräsch att lägga ätbara saker på.
Tacksam för tips!
/Ernest
krackeleringen bör du nog ta bort. Vidare skulle jag ta bort all plast som inte sitter fast då det antagligen ha kommit vatten bakom och kölen ha börjat rosta. En rostbehandling skulle vara bra. Sedan är det att bygger upp kölformen med epoxispackel.
I kölsvinet får du också spackla upp med Epoxi först om du vill ha det slät. sedan kan två-komp. lackfärg vara bra. det kommer dock vara svårt kring kölbulterna. Kölsvinet samla även vatten på sig som kan vara rätt smutsig (värst om det läcker från inombordaren). Därför skulle inte jag förvara annat än t.ex. flaskor eller dylikt där och inga ätbara saker.
I kölsvinet får du också spackla upp med Epoxi först om du vill ha det slät. sedan kan två-komp. lackfärg vara bra. det kommer dock vara svårt kring kölbulterna. Kölsvinet samla även vatten på sig som kan vara rätt smutsig (värst om det läcker från inombordaren). Därför skulle inte jag förvara annat än t.ex. flaskor eller dylikt där och inga ätbara saker.
topcoat på bultarna...
plasta för allt i världen INTE in bultarna! De kan man behöva dra någon gång och då är det ett helvete om de ligger inplastade.
Det är inte någon uppenbar fördel att rostskyddsmåla innan man epoximålar. Epoxin sitter bättre än rostskyddsfärgen, medan färgen får mikroporer när dess lösningsmedel avdunstar som släpper fram fukt.
Detta innebär att vid minsta skada i epoxiskiktet kommer skadan att sprida sig fortare i rostskyddskfärgskiktet än vad det skulle gjort om epoxin satt direkt mot metallen.
Detta innebär att vid minsta skada i epoxiskiktet kommer skadan att sprida sig fortare i rostskyddskfärgskiktet än vad det skulle gjort om epoxin satt direkt mot metallen.
När man målar järn är det viktigt att man täcker nyblästrade eller stålborstade ytor GENAST.
Om därvid använder en epoxyfärg, ren epoxy eller vanlig rostskyddsfärg spelar mindre roll. Det finns för övrigt utmärkta rostskyddsfärger på epoxybas, om man så vill.
En viktig skillnad mellan rostskyddsfärg och ren epoxy är att det ingår rosthämmande ingredienser i färgen, medan ren epoxy är just ren. I idealfallet skall båda principerna fungera, men i praktiken krävs alltid flera skikt av både färg och epoxy - det är sant att lösningsmedlet öppnar mikroporer, men liknande porer eller \"mistor\" kan uppstå i epoxyskiktet om man lägger på för tunt eller oskickligt. Så det är inte kritiskt vilken princip man använder, bara man gör \"rätt\".
Ett färgprogram avsett för stålbåtar är lämpligt också på en järnköl. På min förra båt behandlades kölen med Internationals epoxygrundfärg 1987, och med litet bättring här och där (mest i kölens fram- och underkant av någon anledning) höll detta åtminstone till 2004.
//HQ
Om därvid använder en epoxyfärg, ren epoxy eller vanlig rostskyddsfärg spelar mindre roll. Det finns för övrigt utmärkta rostskyddsfärger på epoxybas, om man så vill.
En viktig skillnad mellan rostskyddsfärg och ren epoxy är att det ingår rosthämmande ingredienser i färgen, medan ren epoxy är just ren. I idealfallet skall båda principerna fungera, men i praktiken krävs alltid flera skikt av både färg och epoxy - det är sant att lösningsmedlet öppnar mikroporer, men liknande porer eller \"mistor\" kan uppstå i epoxyskiktet om man lägger på för tunt eller oskickligt. Så det är inte kritiskt vilken princip man använder, bara man gör \"rätt\".
Ett färgprogram avsett för stålbåtar är lämpligt också på en järnköl. På min förra båt behandlades kölen med Internationals epoxygrundfärg 1987, och med litet bättring här och där (mest i kölens fram- och underkant av någon anledning) höll detta åtminstone till 2004.
//HQ
Har själv ställt den frågan här på forumet tänkte först ha järnmönja men blev övertalad av andra båtägare att man ska göra precis det som seawolf skrev.Seawolf skrev:Det är inte någon uppenbar fördel att rostskyddsmåla innan man epoximålar. Epoxin sitter bättre än rostskyddsfärgen, medan färgen får mikroporer när dess lösningsmedel avdunstar som släpper fram fukt.
Detta innebär att vid minsta skada i epoxiskiktet kommer skadan att sprida sig fortare i rostskyddskfärgskiktet än vad det skulle gjort om epoxin satt direkt mot metallen.
Tack seawolf!
Ett ytterliggare tips hur det hela kan utföras!
När kölen är blästrad eller renslipad tar man och målar på primern på en ca. 0,5 kvm med 100-120-slippapper och slipar in epoxin i järnkölen.
Med detta förfarande får man in epoxi på rent järn.
Tack för svaren!
Kan man använda Plastic Paddings Marin Epoxy på tub till krackeleringen då? Är det sedan bara att slipa snyggt och sedan måla på bottenfärg direkt på epoxyn?
Är plasten ytligt krackelerad , slipa till rent laminat, bryt loss lösa bitar och reparera efter behov. Har du rost innanför laminatet måste du antagligen slipa bort mer än du tror av laminatet, tyvärr. Det tveksamt om spackel duger för detta - här krävs nog också armering.
Men det här skall du nog helst be att få hjälp att bedöma av någon kunnig person som kan titta på skadan. Här är det viktigt att ta bort tillräckligt (så rosten inte åtekommer) och att inte ta bort mer än vad som behövs (för att inte försvaga i onödan).
//HQ
Men det här skall du nog helst be att få hjälp att bedöma av någon kunnig person som kan titta på skadan. Här är det viktigt att ta bort tillräckligt (så rosten inte åtekommer) och att inte ta bort mer än vad som behövs (för att inte försvaga i onödan).
//HQ
Härdare...
Har nu köpt Topcoat från Hjertmans men insåg att jag glömt att beställa härdare.....
Däremot såg jag att Biltema har härdare att sälja, så frågan är om det skiljer på härdare och härdare till Topcoat eller om man kan använda vilket märke på härdare som helst bara den är till för Topcoat (polyesterplast)?
Däremot såg jag att Biltema har härdare att sälja, så frågan är om det skiljer på härdare och härdare till Topcoat eller om man kan använda vilket märke på härdare som helst bara den är till för Topcoat (polyesterplast)?
Så länge det är på kölytan, dvs. inga skarv behövs antagligen ingen armering om man använder epoxispackel. Epoxi fäster bättre än Polyester och behåller en viss elastisitet. det uppstår inga större krafter som skulle kräver en armering. I skarvet mellan järn/bly och skrovet skulle jag dock använda elastisk tätningsmassa då vid rörelse även armerad plast kommer att brytas sönder och vatten tränger in bakom armeringen. Det blir svårare att upptäcka felet i tidig stadium.Herr Q skrev:Är plasten ytligt krackelerad , slipa till rent laminat, bryt loss lösa bitar och reparera efter behov. Har du rost innanför laminatet måste du antagligen slipa bort mer än du tror av laminatet, tyvärr. Det tveksamt om spackel duger för detta - här krävs nog också armering.
Men det här skall du nog helst be att få hjälp att bedöma av någon kunnig person som kan titta på skadan. Här är det viktigt att ta bort tillräckligt (så rosten inte åtekommer) och att inte ta bort mer än vad som behövs (för att inte försvaga i onödan).
//HQ
Viktig är att få bort all rost och som det sades i andra inlägg att få snabb på ett skyddande skikt. Grundfärg som VC-tar eller High Protect kan läggas på direkt på järn om det är en järnköl. Är det Blyköl bör det användas en primer under grundfärgen.
Gör man en reparation skall man försöka uppnå samma materialstruktur som tidigare. Är grundlaminatet av glas och polyester kan man använda epoxy i stället, även om det inte är alldeles nödvändigt för vidhäftningen kan bli helt OK även med polyester. Men att ersätta eventuell bortslipat armering med epoxy utan armeringsmedel är verkligen inte att rekommendera.
//HQ
//HQ
Jga har svårt att se nödvändigheten med amering på järn eller blyköl. Styrkan i strukturen kommer från kölen. Polyester- eller epoxilager finns endast för att skapa rätt profil och gömma tillverkningsfel från gjutningen. Vidhäftningen är här av större betydelse likaså att vatten får det svårt att tränga mellan järnet/blyet och plasten. Armeringen se ut så att den håller även en eventuell grundstötning eller dylikt men då kan det väldig lätt uppstå mikrosprickor med följd att vatten tränger mellan polasten och järnet och kölen börja rosta utan man se det. Jag tycker att det är bättre att man se det tydligt om det uppstår en skada.
Vidhäftning är enligt min erfarenhet viktigare än styrkan i plasten som har lagt på av optiskt och hydrodynamiskt skäl.
Jag gjorde på min ifjol. 80% av armerad plast satt löst med rost under. Övergången mellan kölen ochskrovet hade en överlappning på <1-2cm som kan anses som för liten för att kunna klara större krafter. Armeringen hade även där släppt. Jag tog bort all armering och byggde upp formen med epoxi igen. när det nu uppstår en skada kommer jag se det i ett mycket tidigt stadium och kan göra lagningar på en mycket begränsad yta, dvs. går jag på blir det lite spackling även året därpå men jag behöver inte byta hela armenring igen. Mycket mer än sin egen vikt behöver plasten på kölen inte klara av.
Gäller det dock lagningar på skrovet håller jag helt och hållet med om att samma materialstrukturen ska uppnås efter reparation som tidigare.
Vidhäftning är enligt min erfarenhet viktigare än styrkan i plasten som har lagt på av optiskt och hydrodynamiskt skäl.
Jag gjorde på min ifjol. 80% av armerad plast satt löst med rost under. Övergången mellan kölen ochskrovet hade en överlappning på <1-2cm som kan anses som för liten för att kunna klara större krafter. Armeringen hade även där släppt. Jag tog bort all armering och byggde upp formen med epoxi igen. när det nu uppstår en skada kommer jag se det i ett mycket tidigt stadium och kan göra lagningar på en mycket begränsad yta, dvs. går jag på blir det lite spackling även året därpå men jag behöver inte byta hela armenring igen. Mycket mer än sin egen vikt behöver plasten på kölen inte klara av.
Gäller det dock lagningar på skrovet håller jag helt och hållet med om att samma materialstrukturen ska uppnås efter reparation som tidigare.