Skötselråd för utombordare
-
- Silvermedlem
- Inlägg: 33
- Blev medlem: fre 20 jan 2006, 17:02
Offeranod
Glöm inte att kolla och vid behov sätta fast en ny offeranod.
Oljebyte varje år och kontroll av offeranod är de två viktigaste punkterna.
Sen kommer kontroll av kylvatten vid varje användning. Om det inte kommer något kylvatten så lär det vara impellen som lagt av. Stanna i så fall motorn genast.
Oljebyte varje år och kontroll av offeranod är de två viktigaste punkterna.
Sen kommer kontroll av kylvatten vid varje användning. Om det inte kommer något kylvatten så lär det vara impellen som lagt av. Stanna i så fall motorn genast.
Jag lyckades med att värmenypa kolven till en gammal tvåtaktare en gång genom att den inte fick något kylvatten.
Paradoxalt nog var det impellern jag inspekterat för att säkerställa att den inte var sliten och skulle kyla dåligt. När jag satt ihop riggen efteråt lyckades jag inte riktigt passa in röret för kylvattnet som sedan fick till följd att motorn skar.
Många utombordare är utformade på detta sätt: man sätter ihop nedre delen av riggen och då är det viktigt att drivaxeln till växelhuset OCH kylvattenröret (som brukar vara av koppar) passar in i varandra.
Man vet att motorn kyler genom att den sprutar kylvatten samt att man ska kunna lägga handen på motorblocket/cylindern utan att man bränner sig.
/Tomas
Paradoxalt nog var det impellern jag inspekterat för att säkerställa att den inte var sliten och skulle kyla dåligt. När jag satt ihop riggen efteråt lyckades jag inte riktigt passa in röret för kylvattnet som sedan fick till följd att motorn skar.
Många utombordare är utformade på detta sätt: man sätter ihop nedre delen av riggen och då är det viktigt att drivaxeln till växelhuset OCH kylvattenröret (som brukar vara av koppar) passar in i varandra.
Man vet att motorn kyler genom att den sprutar kylvatten samt att man ska kunna lägga handen på motorblocket/cylindern utan att man bränner sig.
/Tomas
Har köpt en ny impeller till min Suzuki DT4 (1988), men har ingen aning hur jag kommer åt den gamla impellern för att byta den. Har en sprängskiss (se nedan), men vet fortfarande inte vilka skruvar jag ska skruva bort och vilka delar som måste demonteras för att komma åt den gamla impellern. Någon som vet och kan ge några tips?
Ta bort alla fyra muttrar (7).
Ta bort alla fyra brickor (8).
Lyft på impellerhuset (11).
Ta bort impellern (13).
Var uppmärksam på den lilla låsningen (12) som förmodligen sitter i en liten avfasning i drivaxeln till impellern. Den är lätt att tappa bort och lätt att missa sätta dit. Gör du inte det så driver inte impellern.
Kopparröret (2), är det rör jag nämnde tidigare. Det är viktigt att det kommer tillbaka ordentligt, annars kyls inte motorn. Jag gissar att det på din motor är längst ned på detta rör som riggen delar sig. Du drar alltså bara ut röret ur impellerhuset när du demonterar riggen.
Röret hänger alltså kvar i övre delen av riggen och du kommer ha delarna från vänstra delen av skissen i din hand när du plockat isär den.
Hur olika märken är konstruerad kan skilja sig lite åt men detta är i alla fall principen, vilket borde stämma även på din motor.
/Tomas
Ta bort alla fyra brickor (8).
Lyft på impellerhuset (11).
Ta bort impellern (13).
Var uppmärksam på den lilla låsningen (12) som förmodligen sitter i en liten avfasning i drivaxeln till impellern. Den är lätt att tappa bort och lätt att missa sätta dit. Gör du inte det så driver inte impellern.
Kopparröret (2), är det rör jag nämnde tidigare. Det är viktigt att det kommer tillbaka ordentligt, annars kyls inte motorn. Jag gissar att det på din motor är längst ned på detta rör som riggen delar sig. Du drar alltså bara ut röret ur impellerhuset när du demonterar riggen.
Röret hänger alltså kvar i övre delen av riggen och du kommer ha delarna från vänstra delen av skissen i din hand när du plockat isär den.
Hur olika märken är konstruerad kan skilja sig lite åt men detta är i alla fall principen, vilket borde stämma även på din motor.
/Tomas
Riggen brukar lossas med två-tre bultar eller muttrar. De sitter troligtvis vertikalt, ett par dm ovanför lägsta punkten på riggen. De kan ibland sitta lite klurigt till vilket gör att man inte kommer åt med en vanlig skiftnyckel, utan man måste använda med en fast nyckel eller hylsa då det kan vara lite trångt.
Lossa på dessa, sedan ska du kunna dra undre delen av riggen rakt ned. Drivaxeln till propellerhuset brukar vara en lång pinne som går direkt in i motorblocket/vevhuset, längre upp i riggen.
På toppen av pinnen sitter splines (räfflor).
Sedan har möjligen vattenpumpen en egen lite mindre axel som också skall passas in. Det är inte så svårt som det låter, riggen är ju gjort för att relativt enkelt kunna tas isär, så det ska nog gå bra. Var bara noggrann med kylvattenröret.
Om du har en annan sprängskiss än den bifogade så är det lättare att visa på den.
/Tomas
Lossa på dessa, sedan ska du kunna dra undre delen av riggen rakt ned. Drivaxeln till propellerhuset brukar vara en lång pinne som går direkt in i motorblocket/vevhuset, längre upp i riggen.
På toppen av pinnen sitter splines (räfflor).
Sedan har möjligen vattenpumpen en egen lite mindre axel som också skall passas in. Det är inte så svårt som det låter, riggen är ju gjort för att relativt enkelt kunna tas isär, så det ska nog gå bra. Var bara noggrann med kylvattenröret.
Om du har en annan sprängskiss än den bifogade så är det lättare att visa på den.
/Tomas
Ja, det är sannolikt så att det är under vid \"View D\" som det sitter några muttrar/bultar.
Det är inte svårare än att du lossar dessa och drar undre delen rakt ned. Ibland får man ta i lite då kylvattenröret sitter fast i gummibussningen längst ned vid vattenpumpen. Har den inte varit isärtagen på länge kan det också har kärvat ihop lite.
Sedan skall du alltså ha hela undre delen, det vill säga växelhuset och vattenpumpen i din hand. En lång axel sitter kanske in upp genom hela riggen. Gör den inte det så sitter axeln precis i höjd med där du just klyvt riggen (lite olika på motorer).
I alla fall, när du sedan demonterar i omvänd ordning, då kan det vara lite trixigt att passa in två axlar med splines samt kylvattenröret men med lite pill så går det.
Har du motorn på en hög ställning är det bara att krypa under och pilla i allting.
Du kan också lägga ned motorn, det är normalt sett ingen fara med tvåtaktsmotorer (vilket jag antar att det är).
Gammalt kylvatten kan rinna in i cylindrar om man har otur men se till att ha huvuddelen av motorn aningen högre än själva propellerhuset (lägg den på en liten kartong eller låda) så är det inga problem.
För att sedan verifiera att du passat in allting rätt så kan du lägga i en växel, då ska propellern låsas/gå tungt. Lägger du i friläge ska den gå att snurra fritt med handen.
/Tomas
Det är inte svårare än att du lossar dessa och drar undre delen rakt ned. Ibland får man ta i lite då kylvattenröret sitter fast i gummibussningen längst ned vid vattenpumpen. Har den inte varit isärtagen på länge kan det också har kärvat ihop lite.
Sedan skall du alltså ha hela undre delen, det vill säga växelhuset och vattenpumpen i din hand. En lång axel sitter kanske in upp genom hela riggen. Gör den inte det så sitter axeln precis i höjd med där du just klyvt riggen (lite olika på motorer).
I alla fall, när du sedan demonterar i omvänd ordning, då kan det vara lite trixigt att passa in två axlar med splines samt kylvattenröret men med lite pill så går det.
Har du motorn på en hög ställning är det bara att krypa under och pilla i allting.
Du kan också lägga ned motorn, det är normalt sett ingen fara med tvåtaktsmotorer (vilket jag antar att det är).
Gammalt kylvatten kan rinna in i cylindrar om man har otur men se till att ha huvuddelen av motorn aningen högre än själva propellerhuset (lägg den på en liten kartong eller låda) så är det inga problem.
För att sedan verifiera att du passat in allting rätt så kan du lägga i en växel, då ska propellern låsas/gå tungt. Lägger du i friläge ska den gå att snurra fritt med handen.
/Tomas
Har kan ta en bild av motorn och posta här är det förstås allra bäst.
Men annars, vänd på huvudet och kika strax ovan propellern, på den platta delen. Där borde muttrarna sitta. Om det är en japansk motor är det mm-verktyg som gäller. Evinrude/OMC, Mercury, m fl = tum-verktyg.
Du kan sannolikt även se ett litet galler där. Det är kylvattenintaget till impellerhuset.
/Tomas
Men annars, vänd på huvudet och kika strax ovan propellern, på den platta delen. Där borde muttrarna sitta. Om det är en japansk motor är det mm-verktyg som gäller. Evinrude/OMC, Mercury, m fl = tum-verktyg.
Du kan sannolikt även se ett litet galler där. Det är kylvattenintaget till impellerhuset.
/Tomas
-
- Silvermedlem
- Inlägg: 33
- Blev medlem: fre 20 jan 2006, 17:02
Vad är du bra på?
Det är viktigt att inse att man är bra på somliga saker och dålig på andra. Man skall syssla med det som man är bra på. Det man är dålig på skall man överlåta till andra.
Finns det ingen båtmotorverkstad i närheten som kan hjälpa dig?
Försök skaffa manualen till motorn. Om man vänder sig generalagenten eller till nämaste båtmotorverksad så borde de kunna skaffa fram manualen. Jag lyckades i alla fall för några år sedan att skaffa manualen till en 6 hk Suzuki.
Om det inte finns någon båtmotorverkstad så fråga hos någon moped och /eller motorcykelverkstad. Det är ju i stort sett samma motorteknik så det borde gå att kombinera.
Finns det ingen båtmotorverkstad i närheten som kan hjälpa dig?
Försök skaffa manualen till motorn. Om man vänder sig generalagenten eller till nämaste båtmotorverksad så borde de kunna skaffa fram manualen. Jag lyckades i alla fall för några år sedan att skaffa manualen till en 6 hk Suzuki.
Om det inte finns någon båtmotorverkstad så fråga hos någon moped och /eller motorcykelverkstad. Det är ju i stort sett samma motorteknik så det borde gå att kombinera.
Re: Vad är du bra på?
Jag håller inte riktigt med. Bara för att man aldrig skruvat i en båtmotor behöver det inte betyda att man är dålig på det. Första gången jag skruvade i en motor hade jag heller aldrig gjort det. Men jag lärde mig genom att försöka.Sten_Ljungkvist skrev:Det är viktigt att inse att man är bra på somliga saker och dålig på andra. Man skall syssla med det som man är bra på. Det man är dålig på skall man överlåta till andra.
Finns det ingen båtmotorverkstad i närheten som kan hjälpa dig?
Försök skaffa manualen till motorn. Om man vänder sig generalagenten eller till nämaste båtmotorverksad så borde de kunna skaffa fram manualen. Jag lyckades i alla fall för några år sedan att skaffa manualen till en 6 hk Suzuki.
Om det inte finns någon båtmotorverkstad så fråga hos någon moped och /eller motorcykelverkstad. Det är ju i stort sett samma motorteknik så det borde gå att kombinera.
Det finns ingen anledning att slösa bort en tusenlapp på att lämna in motorn på en serviceverkstad om man tror att man kan klara av det själv, likväl som man inte behöver lämna in bilen på verkstad för att byta fläktrem.
Om jag resonerade på samma sätt så skulle jag aldrig ha blivit segelbåtsägare. Innan jag köpte min första båt kan jag inte påstå att jag var speciellt bra på att segla. Det betytte inte att jag valde att fortsätta pyssla bara med saker jag var bra på.
Om du bara gör jobbet lugnt och metodiskt så ska du se att du får ihop din båtmotor.
Men en servicebok är förstås bra att ha, oavsett om man är amatör eller expert.
Lycka till!
/Tomas