Lanternor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Herr Q

Inlägg av Herr Q » tor 22 jun 2006, 10:16

Ljusne, du skall givetvis ha akterlanternan släckt då du använder den runtlysande som kombinerad topp- och akter.

//HQ

PS: Tjafs, tjat och \"kolla reglerna\" - så enastående dumt kommenterat! Det är ju alldeles uppenbart att det är precis vad RR-Johan försökt göra, men inte förstått.

RR-Johan
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 23 maj 2005, 13:18

Inlägg av RR-Johan » tor 22 jun 2006, 10:38

Herr Q skrev:
RR-Johan skrev:Nu blev jag bara mer förvillad. Kan jag ha det som jag har det med trefärgad som kompletteras med vitt ljus framåt vid motor (sitter på halva masten)?
I Robins text & vad Herr Q skriver så är det inte tillåtet med trefärgat + runtlysande ankar/motorlanterna i toppen vilket ju är förståeligt då de vita som sagt skulle dränka det rödgröna ljuset.
Men jag kan inte hitta nåt i texten som motsätter trefärg + vit framåt (på annan nivå)
Du får absolut inte ha topplanternan UNDER sidoljusen. De exakta måtten för hur högt topplanternan skall sitta finns i bilaga 1 till de internationella sjövägsreglerna, men det absolut minsta höjdmåttet man kan tänka sig är 0.5 meter (på båtar utan mast och i svenskt inre vatten).

Länk: http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf ... rifter.pdf

//HQ
Tack för bra länk, det blir till att införskaffa sido och akterlanternor att fästa under det förliga ljuset då. Att ingen tidigare ägare reagerat på detta under de 30 år båten används innan den kom i min ägo :?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 22 jun 2006, 11:28

Shit nu, såg jag att akterlanternan ska vara tänd. :oops:
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Inlägg av toaen » tor 22 jun 2006, 15:03

Anonymous skrev:Vilket tjat!
kan ni inte kolla reglerna?

Motorlanternor versus segellanternor, ankarlanterna, mm. : det finns vinklar, mm. som måste respekteras, det är meningslöst att tjafsa om det här!!!
RR-Johan skrev: Att ingen tidigare ägare reagerat på detta under de 30 år båten används innan den kom i min ägo :?
Hej Allesammans

Ang "tjafset" beträffande lanternor.

Kom sent en kväll i ett trångt sund på väg mot hemmahamnen och mötte en båt.

Den hade en röd lanterna ungefär en meter över vattnet, en vit lanterna ca 7 meter över vattnet och ytterligare en röd lanterna ca 15 m över vattenytan. När vi passerat varandra hade de en vit lanterna en meter över vattenytan och ytterligare ett vitt ljus ca 15 meter upp.

Är det nån som kan tala om för mig vad det var för båt.


tommy

tommy

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 22 jun 2006, 15:27

toaen skrev: Hej Allesammans

Ang "tjafset" beträffande lanternor.

Kom sent en kväll i ett trångt sund på väg mot hemmahamnen och mötte en båt.

Den hade en röd lanterna ungefär en meter över vattnet, en vit lanterna ca 7 meter över vattnet och ytterligare en röd lanterna ca 15 m över vattenytan. När vi passerat varandra hade de en vit lanterna en meter över vattenytan och ytterligare ett vitt ljus ca 15 meter upp.

Är det nån som kan tala om för mig vad det var för båt.


tommy

tommy
en segelbåt med julgransbelysning... :lol:

...eller en seglande motorbåt , en motorbår under segel...

han borde saffa sig en omkopplare så att han inte kan sätta på nav.belysning för motorgång och segling samtidigt.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Inlägg av toaen » tor 22 jun 2006, 16:32

Helt rätt Mini Me

Det var en 35 - 40 fots segelbåt som kom för fulla segel och hade samtliga lanternor tända. Lanternor i däcksnivå för segling, topplanterna för motorgång och masttoppslanterna. Fanns det kanske bara en strömbrytare ombord för lanternor?

Nu spelar det ingen roll för min del vad för lanternor man för, bara jag ser att det är något.

Själv har jag, som de flesta, separata SB, BB och Akterlanterna i däcksnivå för segling samt topplanterna på masten för motorgång. Dessa använder jag vid segling innomskärs och vid motorgång

I masttoppen har jag en trefärgad lanterna som jag använder vid havssegling samt en inbyggd ankarlanterna.

Jag har naturligtvis separata strömbrytare så att jag kan tända de olika lanternkombinationerna var för sig.

Lysdiod alternativet verkar mycket intersant med tanke på strömförbrukningen. Däremot är ju priset väl tilltaget - än så länge.

Jag kommer nog att byta ut till lysdioder efter hand.

tommy

Robin inte inloggad

Inlägg av Robin inte inloggad » tor 22 jun 2006, 20:14

Tyvärr, Tommy, den båten finns nog inte med i listorna:)

Fast när det är mycket konstiga lanternor så kan det vara minröjare eller linfärja, vilket som, håll undan :D

Jag mötte oxå en lustigt belyst båt i sommras, när jag och polarna råkade fastna på fel sida askeröfjorden med \"vår\" katamaran jolle, vinden dog och mörkt blev det. Men vad skulle vi göra? Så vi seglade så sakterliga hemmåt från Stenungsund, och höll ordentlig uppsikt. När vi är nästan precis ute ur hamnen på norra sidan så blir vi ikappseglade av en båt som går för motor, med följande lanternor tända, en trefärgs i toppen, topplanterna för motorgång kanske 6meter från masttoppen, en kombinerad boglanterna(styrbord/babord) samt en vanlig akterlanterna. När han såg oss ligga och segla(driva nästan) så ropade han surt på oss att vi kunde ju inte segla omkring utan lanternor, varpå vi såklart svarade: Varför inte! du har ju tänt åt oss båda! Det svarade han dock inte på...
Visst skall man inte segla utan lanternor, men vad skulle vi gjort? Självklart skulle vi ha haft med oss en ficklampa eller så, men det glömde vi när vi gick ut flera timmar tidigare. Men sen dess har vi alltid ficklampa ombord.
Men frågan är ändå om inte han hade fått samma böter som vi vid en kontroll!:)

Rätt lanternföring är jätteviktigt, allt blir mycket lättare och säkrare då:)

// Robin

nu skall jag snart gå hem från jobbet, har bara varit här sen 8 imorse...

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Trav i stället?

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 26 jun 2006, 08:59

Anonymous skrev:Vilket tjat!
kan ni inte kolla reglerna?

Motorlanternor versus segellanternor, ankarlanterna, mm. : det finns vinklar, mm. som måste respekteras, det är meningslöst att tjafsa om det här!!!
Då kanske herr Gäst kan påtala vad som är värt att ta upp (tjafsa om) på ett forum för segelbåtar? Trav kanske vore lämpligare? Somliga lever ju för travkuponger och program dygnet runt.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Re: Trav i stället?

Inlägg av Rudi » mån 26 jun 2006, 13:55

Guitar Nilsson skrev:
Anonymous skrev:Vilket tjat!
kan ni inte kolla reglerna?

Motorlanternor versus segellanternor, ankarlanterna, mm. : det finns vinklar, mm. som måste respekteras, det är meningslöst att tjafsa om det här!!!
Då kanske herr Gäst kan påtala vad som är värt att ta upp (tjafsa om) på ett forum för segelbåtar? Trav kanske vore lämpligare? Somliga lever ju för travkuponger och program dygnet runt.
Det kan röra sig om ett offer för tvångshandlingar. Vill inte läsa, vill inte
läsa. Kan inte låta bli.

Rudi

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Inlägg av toaen » mån 26 jun 2006, 15:57

Robin inte inloggad skrev:Tyvärr, Tommy, den båten finns nog inte med i listorna:)

Fast när det är mycket konstiga lanternor så kan det vara minröjare eller linfärja, vilket som, håll undan :D

Jag mötte oxå en lustigt belyst båt i sommras, när jag och polarna råkade fastna på fel sida askeröfjorden med "vår" katamaran jolle, vinden dog och mörkt blev det. Men vad skulle vi göra? Så vi seglade så sakterliga hemmåt från Stenungsund, och höll ordentlig uppsikt. När vi är nästan precis ute ur hamnen på norra sidan så blir vi ikappseglade av en båt som går för motor, med följande lanternor tända, en trefärgs i toppen, topplanterna för motorgång kanske 6meter från masttoppen, en kombinerad boglanterna(styrbord/babord) samt en vanlig akterlanterna. När han såg oss ligga och segla(driva nästan) så ropade han surt på oss att vi kunde ju inte segla omkring utan lanternor, varpå vi såklart svarade: Varför inte! du har ju tänt åt oss båda! Det svarade han dock inte på...
Visst skall man inte segla utan lanternor, men vad skulle vi gjort? Självklart skulle vi ha haft med oss en ficklampa eller så, men det glömde vi när vi gick ut flera timmar tidigare. Men sen dess har vi alltid ficklampa ombord.
Men frågan är ändå om inte han hade fått samma böter som vi vid en kontroll!:)

Rätt lanternföring är jätteviktigt, allt blir mycket lättare och säkrare då:)

// Robin

nu skall jag snart gå hem från jobbet, har bara varit här sen 8 imorse...
Av din beskrivning att dömma var det samma båt som vi mötte - eller finns det fler som bara har en strömbrytare för samtliga lanternor?

tommy

Skriv svar