Sea cat som långfärdsbåt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
asloke
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 22 mar 2007, 17:55

Sea cat som långfärdsbåt

Inlägg av asloke » tor 22 mar 2007, 18:30

Om man tänkt ha en sea cat som långfärdsbåt, är det kanske en del detaljer man ska ändra på, om det finns någon info om detta, eller nått som har med rubriken att göra. så uppskattas det högt.. Även en diskussion i ämnet skulle vara till stor nytta, som vad är bra och vad är mindre bra tex, till det som är bra kan läggas att den ska tåla hård vind och hög sjö, vilket den första tanken säger är tillräckligt för en långfärdsbåt..

Bull
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 09:43

Inlägg av Bull » tor 22 mar 2007, 20:43

Intressant tanke. Jag har själv en seacat. Jag utgår ifrån att du menar marieholm sea cat på 6,35m.

Jag hade inte kunnat tänka mig att långsegla med den. Den är ju så trång.
Inget riktigt pentry, sitthöjd i ruffen osv...

Min spontana 1:a punkt är att konstruera och montera maststötta(gjort på min).
Sen måste fönstren monteras på annat sätt, ruffluckan bör konstrueras om.

Berätta gärna lite mer om vad du tänkt hitta på. Jag blev nyfiken!

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tor 22 mar 2007, 21:46

Vänta någon timma så svarar Matsa. han vet..
Calle

Se gla ut

asloke
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 22 mar 2007, 17:55

Inlägg av asloke » tor 22 mar 2007, 22:20

Bull:

Japp, ja menar marieholms sea cat.
Hade tänkt om det hade varit möjligt att segla till medelhavet på ett eller annat sätt i den.. Har nyss köpt den, hur i så fall konstruerar man och monterar maststöttor, och hur ska man ändra ruffluckan, bilder skulle underlätta, för jag har aldrig sett maststöttor :lol:


Calle C:

Väntar på att höra vad Matsa vet då :?:

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Inlägg av matsa » fre 23 mar 2007, 16:58

du kan sätta en tjock rundstav eller ett rör mellan kojen och balken i taket under masten. sen är det inte fel att sätta motsvarande mellan kojen och botten på båten. det blir lättare att sträcka upp riggen då. taket sjunker lite annars men inte jättemkt. om du har en senare modell med luckgarage så är det kanon för då får du dit en sprayhood på ett enkelt sätt. det behövs när det är ett jävla väder. annars går båten torrt och fint och med bra segel med revmöjligheter och gärna en liten stormfock så tål den MYCKET!!! kök kan du fixa ett enlågigt kardanupphängt under trappstegen nedanför luckan. det går jättabra att fixa käk under segling då. eller ha ett löst så slipper du hålla till i ruffen. kolla att kranar och slangar till självlänsarna är fräscha. väldigt många båtar har urgamla grejor kvar och det känns ju inte helt okej. roderglapp får du nog stå ut med men man vänjer sej. har du bara sprayhood så är det säkert inga problem att ta sej till medelhavet med en sea cat. bra segel och sprayhood är viktigast. det är en kanonbåt som tål mycket när det gäller väder och vind, om man seglar den vettigt och har bra grejor som inte går sånder när det brallar i. jag tycker att det låter som en kul ide. om du kommer iväg och inte orkar segla hem sen igen så har jag förhoppningsvis min regade trailer till min sea cat klar. då är det bara att ta landvägen hem. jävligt kul ide, lycka till!/m

asloke
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 22 mar 2007, 17:55

Inlägg av asloke » lör 24 mar 2007, 19:07

matsa:

Tackar för svaret, ska först lära känna båten nån månad tänkte jag. Det jag kan säga redan nu är att ett nytt storsegel behövs, det som finns nu är lagat, och tål enligt gammel gubben (80 års åldern minst) inte några vindar på 20 m/s. Just som den står nu är all färg bortspolad med högtryck, lite slipning och målning behövs, köket som finns är ett spritkök orginalmodellen till sea cat, gubben har aldrig testat det, men säger att det fungerar :roll: Nu på måndag ska jag börja granska detaljerna lite närmare, men bilder på hur tex ett kardanupphängt kök ser ut skulle va bra, lika med mastförstärkningen, ventiler, och rufflucka och sådana grejor. Finns det någon som har en sån sea cat då? Det där med roderglappet verkar främst vara mellan fästet på själva trä armen och infästningen, skulle gå att lösa med tex gummibussningar eller brickor om man vill ha det så stumt som möjligt..

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Inlägg av matsa » sön 25 mar 2007, 12:02

var har du båten nånstans?
upphängt kök kan du fixa om du har ett enlågigt gasol typ kula med köksdelen skruvad direkt på. sen gör du en träram att lägga på listerna under trappan. några små fästen att hänga köket på på ramen och ett par skruvar som sticker ut från den där ringen man ställer kastrullen på. sen kan du stuka till en ring och sätta dit så inte kastrullen halkar av. då kan du fixa käk i dom flesta lägen. sen vet jag inte om det är supersmart att ha sån gasol om man ska segla iväg långt och behöver byta/fylla på.
roderglappet beror mkt på själva beslaget, ja. om det knäpper i rodret så kan dom pinnarna som går vinkelrätt ut från hjärtstocken i rodret ha lossat. det är inte helt ovanligt på dom tidigare båtarna. om alla går av så börjar hjärtstocken snurra i rodret och det går inte att styra. det går att borra i en lång bult framifrån ifall det knäpper lite och bara den översta är loss. har du en båt som inte är bland dom tidigare så borde inte det vara nåt problem. med bra segel så blir båten väldigt välbalanserad så rodret håller säkert. maststöttan ger sej självt nästan om du bara kolla inuti båten. då borde du haja hur du ska sätta den. det är inplastat trä i förstärkningen under masten så den håller. det räcker att skåla överdelen på stöttan så sitter den kvar i överkant. undertill kan du dra en skruv från undersidan av kojen bara. om du gör stöttan av trä alltså. det är ju tänkt att det ska hålla som det är så det är ju bara fråga om att göra det hela lite starkare. ja förresten roderbeslaget kan du trycka ihop lite, men det kommer att vidga sej igen. ja såg en som hade gjort ett nytt av en fyrkantig aluminiumprofil. eller be nån göra ett rostfritt. dom tidiga båtarnas roder kan gå att lyfta uppåt så att det nedre roderbeslaget hakar ur. men det kan man sätta nåt sopp bara mellan roder och skrov så är det lätt fixat. har du motorbrunn bak så får du plasta igen den, eller gär rent och sätt dit "locket" men sikaflex. det funkar åxå.
hoppas du kommer iväg. folk har väl seglat långt med bra mycket sämre båtar än sea cat så det är lugnt tror jag. köp segel i rejäl duk. inget tunnt skit. gärna 2 rev + stormfock. jag köpte en liten liten stormfock från Kabat och den har varit fantastiskt bra att ha. den kostade bara ca 1500 spänn. sydd i hemskt ful lysorange segelduk. men man syns alla fall.
lycka till /m

rbj
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 12:57

Inlägg av rbj » tis 27 mar 2007, 14:59

Hej
Kan man inte ha kvar motorn under luckan ?

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Inlägg av matsa » ons 28 mar 2007, 12:16

nej! det blir inte tätt, så då blir stuvutrymmet ett badkar istället. så glöm det med att ha motorn kvar där bak. den bromsar utav bara helvete åxå. på Avanti som åxå har motorbrunn så är det ett "lock" som fälls ner i nivå med botten så det blir slätt. men det blir ändå vatten i själva mtorbrunnen och det skvalpar över kanten om man seglar när det går lite vågor. inte bra.

rbj
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 12:57

Inlägg av rbj » tor 29 mar 2007, 15:42

tack Matsa
Då har man något att göra i helgen då ..

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Inlägg av matsa » tor 29 mar 2007, 20:51

men om du BARA seglar i fint väder och lite vind och väldigt små vågor så behöver du inte sätta igen motorbrunnen.
annars kan du väl göra en nödlösning genom att lägga tunn skiva plywood eller masonit i botten och sen trycker du ner en hink i motorbrunnen och fyller med fogskum runt hinken. det fixar du på en kvart :lol: . det kan säkert fungera ifall du inte vill plasta å greja redan i år. sen kan du bara fila till undersidan med en rasp så den ser skaplig ut och ev dra på ett lager spackel och lite bottenfärg. huvudsaken är ju att inte vattnet kommer upp i motorbrunnen. jag hade ett glasfiberlock som var gjort för att sitta i botten på motorbrunnen och det hade förre ägaren eller nån annan tidigare ägare bara satt fast med spackel. givetvis utan att ta bort gammal bottenfärg innan, så det läckte in. sen när man seglade i busväder så skvalpade vattnet omkring i motorbrunnen och över kanterna. det va inte så himla kul. jag lyckades få bort locket i ett stycke och sen tog jag vinkelslipen å gjorde rent kanterna på lock och motorbrunn. sen tryckte jag dit det med sikaflex istället. det vara bara att jämna till på utsidan och sen bottenfärg uppepå. det har hållt tätt och fungerat utmärkt, trots den minimala arbetsinsatsen. det är kanon att lägga ankaret i motorbrunnen, så ligger det still i alla väder. jag misstänker att vissa inte tycker att det är så man ska gå tillväga när man fixar motorbrunnen, men jag tycker huvudsaken är att det blir tätt. även om det är lite "folkrace-mek" över det hela. varför krångla till saker? jag hade en båt som skulle va i spat över vintern för några år sen. slangen till diskhon vid pentryt såg inte så vidare ut. det kändes väl nästan som det var bäst att göra nåt åt den för annrs skulle den nog frysa sönder under vintern. då hade ju båtskrället sjunkit. naturligtvis glömde jag bort det hela till det var dags för sjösättningen i december, så nu gällde det att fixa en smart och snabb nödlösning. så strax innan sjösättningen så tryckte jag i en kork med sika på in i genomföringen utifrån. helt perfekt! det var bara att trycka in den så den inte stack ut alls och sen lite mer sika på utsidan. inte en droppe vatten i slangen på hela vintern och båten flöt (som en kork :D ). sen kunde man bara ta en korkskruv å dra ut korken, va tanken, men jag sålde båten på våren och köpte nåt annat istället. nåt som inte va så mycket jobb med.
det är det enkla som är det fina, så varför inte sätta igen motorbrunnen med en hink och fogskum? :wink: jag tror det blir helt okej /m

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 29 mar 2007, 21:11

matsa skrev: det är det enkla som är det fina, så varför inte sätta igen motorbrunnen med en hink och fogskum? :wink: jag tror det blir helt okej /m
Varför kasta bort pengar på en hink. Pula ner en gammal spinnakker i hålet vetja. Spinnakker är det ändå ingen som vill ha idag :twisted:

Sorry, kunde inte låta bli :roll:

Annars håller jag med matsa, det låter som en allt för smidig lösning för att inte testa. Men säg till om du skulle behöva en spinnare...
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Inlägg av matsa » tor 29 mar 2007, 22:48

hinken är betydligt billigare än en spinnaker.
spinnakern kan man ha betydligt roligare med.
det är bara att du inte riktigt har hajat hur den används, tror jag? :lol:

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » sön 01 apr 2007, 14:31

Bild

Bilden kommer från: http://www.blocket.se/vi/11394501.htm?ca=12_s

Det är inte utan att man blir lite sugen själv. 13000 för en komplett båt, det är billigt. Undrar om man kan hyra ut en sån.... men det tar väl några år att få igen pengarna. (funderar bara på en ursäkt att köpa :D ) Gillar "stuket" på Sea Cat, för stuk kan man säga och det kan man inte säga om många båtar. Det är lite 50/60-talsbil över utseendet som jag gillar. Den ligger tydligen på min hemmaklubbs slip. Ska försöka att inte åka ned och titta på den :wink:
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Inlägg av matsa » mån 02 apr 2007, 21:37

köp den + ett kevlarställ.
det är INTE fel. 8) 8) 8)

Skriv svar