Propeller fäller ej ut vid back

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Båtsman
Diamantmedlem
Inlägg: 219
Blev medlem: tor 29 sep 2005, 13:07

Inlägg av Båtsman » ons 25 apr 2007, 10:22

Fredrik skrev:De flesta tvåbladiga foldingpropellrar som säljs till "vanligt folk" har några modifieringar för att underlätta utfällningen av bladen. För det första så går det aldrig att fälla ihop propellern helt, utan man låter det vara ett litet mellanrum mellan bladen. Om bladen gick ihop helt, skulle de sugas ihop av strömningarna runt propellern vilket gör det svårare att fälla ut bladen. Detta gör givetvis också att det blir lite mer turbulens runt propellern och de inbitna kappseglarna väljer en propeller som fäller ihop sig till ett stycke när man stannar motorn. Denna propeller måste först köras framåt för att fälla ut sig, därefter lägger man in backen medans bladen fortfarande är utfällda.

Många propellrar brukar också ha ett litet jack i det ena av bladet, för att vattnet skall få tag i bladet och fälla ut propellern när man lägger i backen.

Som vanligt handlar det om kompromisser mellan lågt motstånd när man seglar och effekt/användarvänlighet när man använder motorn.

Själv kör jag utan motor, och slipper alla dessa problem.
Nu minns jag inte så här på rak arm hur stort mellanrummet är när den är helt
ihopfälld. Men det fungerade (nästan) alltid förra säsongen men (nästan) aldrig i år.
Kanske är det så att nu när den är nysmord att den går ihop mer men eftersom
det fungerar så bra när man kör framåt så borde det även fungera när man backar.
Tycker jag i alla fall.

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Inlägg av MartinM » ons 25 apr 2007, 19:08

Båtsman, betyder det du skrev att du kan backa om du först kör framåt och sedan lägger i backen?

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Inlägg av MartinM » ons 25 apr 2007, 19:08

Båtsman, betyder det du skrev att du kan backa om du först kör framåt och sedan lägger i backen?

Båtsman
Diamantmedlem
Inlägg: 219
Blev medlem: tor 29 sep 2005, 13:07

Inlägg av Båtsman » tor 26 apr 2007, 06:09

MartinM skrev:Båtsman, betyder det du skrev att du kan backa om du först kör framåt och sedan lägger i backen?
Nja, bara var femte gång.

Var femte är en uppskattning. Ibland gick det två gånger efter varandra, nästa
gång man när man prova 7-8 gånger på raken fungerade det inte alls.

Båtsman
Diamantmedlem
Inlägg: 219
Blev medlem: tor 29 sep 2005, 13:07

Inlägg av Båtsman » fre 27 apr 2007, 06:24

MartinM skrev:Om du först kör framåt lite så att bladen fäller ut sig och sedan lägger i backen så borde de inte kunna kärva i det inre läget.

Har du verkligen kollat att propellern roterar? Är kanske inte det roligaste att göra med tanke på vattentemperaturen.
Propelleraxeln rotterar.
Propellern fäller ut vid fram.

Propellern kärvar inte i det fallet, men det blir väl samma kraft/rörelse vid back?

Båtsman
Diamantmedlem
Inlägg: 219
Blev medlem: tor 29 sep 2005, 13:07

Inlägg av Båtsman » fre 27 apr 2007, 12:30

"Mecken" ringde idag.

Förhoppningsvis var det något så lätt som att vajerns spänning måste vara rätt
hela tiden, fjäderbelastad.

Båten ska i plurret i eftermiddag/kväll.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » fre 27 apr 2007, 22:49

Båtsman
Om axeln snurrar och propellern inte fäller ut sig, så är det inte vajern... :wink:
Calle

Se gla ut

Båtsman
Diamantmedlem
Inlägg: 219
Blev medlem: tor 29 sep 2005, 13:07

Inlägg av Båtsman » lör 28 apr 2007, 06:09

Calle C skrev:Båtsman
Om axeln snurrar och propellern inte fäller ut sig, så är det inte vajern... :wink:
Nä det var inte vajern.

Backstaget ska bort på måndag.

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » lör 28 apr 2007, 06:42

Jag hade själv samma problem pa min förra bat. Det beror nog pa friktion i propellern. Da den snurrar sa kommer den inte att belastas pa samma sätt som da du fäller ut den da den ligger pa land. Antagligen Är nagot slitet pa den sida som belastas da propellern snurrar för back. Däremot behöver du nog en expert för att fixa det.

Detta gäller alltsa ifall propellern faktiskt snurrar när du har i backen, i annat fall far du nog leta felet fran backslaget som du säger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » lör 28 apr 2007, 16:13

Tecknen verkar väl tyda på att backen helt enkelt inte gått i ?
Hoppas nu inte det är dyrt eller tar lång tid.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » lör 28 apr 2007, 16:27

Båtsman skrev:Backstaget ska bort på måndag.
Är propellern kopplad till backstaget? :o Det måste bli bra snurr på seglingen... :lol:

Förlåt; skämt åsido; det blir ju så kul när en felskrivning blir en annan relaterat term..

Hoppas det går bra med propellern!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » lör 28 apr 2007, 17:25

Jag föll också pladask för "wiren" och "backstaget" tillsammans. En kort stund innan jag sansade mig visualiserade jag en luftpropeller, a lá vindgenerator, men med fällbara blad (som på en flygande "motorseglare").

Och så säger de att verkligeheten är underbarare än dikten...
Anders S

Båtsman
Diamantmedlem
Inlägg: 219
Blev medlem: tor 29 sep 2005, 13:07

Inlägg av Båtsman » lör 28 apr 2007, 18:44

Anders S skrev:Tecknen verkar väl tyda på att backen helt enkelt inte gått i ?
Hoppas nu inte det är dyrt eller tar lång tid.
Men varför roterar propelleraxen åt andra hållet

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » lör 28 apr 2007, 20:08

Jämför om den snurrar lika fort bakat som framat pa lika varvtal. I sa fall är det inget fel vare sig backslagsvajer eller backslag utan det är propellern som inte vill veckla ut sig vid back. Detta problem hade jag utan att lyckas lösa det kan jag tillägga.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » sön 29 apr 2007, 07:54

Backslag kan vara litet speciella och inte alltid så enkla att begripa.

Till att börja med är det inte alla som har samma utväxling på fram och back, men skillnaden är sällan stor. En annan egenhet är att det finns "hydrauliska backslag" och "mekaniska backslag". De hydrauliska använder sitt eget oljetryck för att låsa växlarna (klämma på belag i planetväxlar, t ex) och man skulle kunna tänka sig att fel i oljepumpen gör att axeln visserligen roterar, men slirar eller släpper vid belastning. Att propellern inte vecklar ut på back av någon anledning är en tänkbar hypotes, men förklaringen kan lika väl vara att något hänt i backslaget, låg oljenivå, avskjuvade medbringare, slirande axelkopplingar - det KAN vara massor av saker.

Ett backslagsproblem med mycket intermittent drift på backväxeln kan ju förklara att det lyckas emellanåt. Att axeln roterar på land säger inte att backslaget är helt, bara att axeln följer med utan belastning.

Därav: "Tecknen verkar väl tyda på att backen helt enkelt inte gått i ?"
Beklagar återigen oturen, och berätta gärna vad det felet var när det uppdagas!
Anders S

Skriv svar