Silikontätning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
KG

Silikontätning

Inlägg av KG » tor 01 apr 2004, 10:15

Håller på med att byta genomföringar i min båt. En del av dessa är antagligen orginal från 70-talet och tätade med något som liknar silikon. Hur får man bort silikonet ifrån skrovet på bästa sätt ? Finns det något lösningsmedel ?

Gosajo
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 31 mar 2004, 00:31
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Gosajo » tor 01 apr 2004, 23:01

Jag tog hårtorken och en kniv å skrapa det fungerade bra för mig.

/Martin

Fribbe

Mekanisk borttagning

Inlägg av Fribbe » fre 02 apr 2004, 19:40

Även jag tror att mekanisk borttagning med skrapa och eventuellt värme funkar bäst.
Dessutom bör du vara noga med att ALL silikon försvinner innan du applicerar ny tätningsmassa därför att det finns nästan ingenting som fäster på silikon. Slipa ytan försiktigt så att du är säker på att få bort alla silikonrester.

Stefan

Silikon NEJ

Inlägg av Stefan » sön 04 apr 2004, 13:08

:!: :!:
Regel 1 är att aldrig aldrig använda silikon i eller på en båt. Om Det nu finns sådant så ska Du omgående ta bort allt sådant och tvätta rent. Det Du ska använda är en tätningsmassa som heter Sikaflex. Finns att köpa i marinbutiker och på Clas Olson.

Peter K

Fler tillverkare än Sika

Inlägg av Peter K » tis 13 apr 2004, 10:13

Vill fylla på Stefans inlägg att det finns andra fabrikat av polyurethanmassa än Sika.


PL

Silicone

Inlägg av PL » ons 14 apr 2004, 11:27

Jag är nyfiken på varför \"regel nummer 1\" gäller? Varför ska man inte använda silicone? :?:

andreas

silikon/sika

Inlägg av andreas » tis 20 apr 2004, 12:57

Är också mycket nyfiken på regel nr 1.
Själv tycker jag att det beror helt på vad som skall tätas.Ex om man vill täta en ventil eller en trädetalj som skall kunna lossas för att lackas om vid ett senare tillfälle är silikon perfekt.

Användarvisningsbild
Gizmo
Guldmedlem
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 01:01
Ort: Oskarshamn

Casco Silstrip

Inlägg av Gizmo » tis 20 apr 2004, 15:54

Jag är också nyfiken på Regel nr 1...
Har dock efter lite lusläsande av Praktiskt Båtägande nr 2-2004 hittat en produkt som ska hjälpa till med att få bort gammal silikon. Har inte sett den i butik ännu, men den ska tydligen heta enligt rubriken... :wink:

Gäst

Regel nummer 1

Inlägg av Gäst » tis 20 apr 2004, 16:47

Regel nummer 1
Använd inte silikon på en båt för att:
- Det är kladdigt att jobba med
- Det sitter inte kvar
- Det är inte åldersbeständigt
- Det går inte att måla, lacka eller fernissa på silikonet. Färgen fäster inte
- Det går inte att måla i närheten av silikonet eller en yta som på något sätt varit i kontakt med silikon.

Andreas

silikon

Inlägg av Andreas » ons 21 apr 2004, 12:45

Om du vill ha en tät fog som går att lossa med lätthet, så är silikon bra. Så regel nr 1 ger jag inte mycket för , man skall använda rätt grejor på rätt ställe ibland passar sika och ibland är det bra med silikon. vad det beträffar kladdet så är dessa massor lika kletiga. / MVH Andreas

Skriv svar