Utombordare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Micke79
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 13:38

Utombordare

Inlägg av Micke79 » lör 26 jan 2008, 19:40

Måste tyvärr köpa ny utomborade till våren då min verkar ha gjort sitt. Har i nuläget en 10hk från 70-talet och är lite fundersam på vad man ska köpa.

Hur stor motor bör man ha till en Birdie 24?

Några tips på vart man köper en vettig motor till bra pris?

Tack på förhand!

Mvh

Micke

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Fundering

Inlägg av Mats Brage » lör 26 jan 2008, 23:34

Hej,

Hade tidigare en 23-fotare som var c:a 300 kg lättare än din båt, och till den hade jag en 4 hk 2-taktare, vilket var i minsta laget, men nog borde en 6hk fungera. Tittade på Tohatsu (som är leverantören till Honda - och dom hade tidigare konkurenskraftigar priser).

Skulle nog vara försiktig med begagant om jag inte köpte i en affär, eller var motorkunnig. Segelbåtssnurror brukar gå tills det kanpt är skrotvärde kvar.

Tyngdskillnaden var ganska stor mellan 2 och 4 takt, och det är väl beroende på om du har den på akterspegeln även när du inte seglar (=stöldrisk).

Tidigare var 4-taktare ansedda som mer miljövänliga är dito 2:or, men det kanske har ändrats.

Bor du i Stockholm finns ett ställe där jag lämnade in min motor på service vid Järva krog som jag var nöjd med.

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Inlägg av MartinM » sön 27 jan 2008, 09:49

På vår express hade vi en 6 hk Yamaha, upplevde att deflesta vi talade med var mer nöjda om de hade yamaha. Vår gick helt utan problem fram till 2005 då vi sålde den. Det var en 2 takt från tidigt 90 tal.
För övrigt så gjorde expressen 6.5 knop för motor och vill man att det skall gå snabbare såär det plana som gäller.

Viktigt att tänka på är kraften vid backning, köper du ny motor så finns det speciella lösningar som gör att propellern inte suger i sig avgaserna vid back. Kompisen köpte det på sin Yamaha.

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Inlägg av MartinM » sön 27 jan 2008, 09:49

På vår express hade vi en 6 hk Yamaha, upplevde att deflesta vi talade med var mer nöjda om de hade yamaha. Vår gick helt utan problem fram till 2005 då vi sålde den. Det var en 2 takt från tidigt 90 tal.
För övrigt så gjorde expressen 6.5 knop för motor och vill man att det skall gå snabbare såär det plana som gäller.

Viktigt att tänka på är kraften vid backning, köper du ny motor så finns det speciella lösningar som gör att propellern inte suger i sig avgaserna vid back. Kompisen köpte det på sin Yamaha.

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Inlägg av Kjelle » sön 27 jan 2008, 10:08

Jag hade en 23-fotare (Vigg) som hade en 4 hk Johnson "segelbåtsmotor". Den var för liten. Den blev sedan utbytt mot en 6 hk Tohatsu 2-takt. Vi kom upp maxfart - ca 6 knop - utan gå på fullgas. Var har även varit ute i 12 m/s motvind och -sjö och motorn räckte mer än väl.

Den enda nackdelen med den större motorn var viktökningen på akterspegeln - från 15 till 30 kg - som påverkade trimläget.

Har ingen erfarenhet av 4-takt.

Gäst #2
Platinamedlem
Inlägg: 103
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 08:25

Inlägg av Gäst #2 » sön 27 jan 2008, 10:18

Jag skrev detta på ett annat forum då jag köpte motor till min Leisure23.
Efter mycket forskning så blev det en Mercury 5hk fyrtakt, årsmodel 2007. Jag lyckades hitta en begagnad.

Det jag i min forskning angående mindre motorer (mindre än 8hk) är följande;
Dom bästa motorerna är enligt mig Yamaha och Tohatsu som tillverkas av Nissan i japan, Tohatsu är marknadens lättaste (25kg) och har mycket bra grejer som standard t ex strömuttag för lanternor. Nackdelen med dessa är att dom är lite ovanliga och reservdelar/service kan vara svår att finna. Tohatsu valdes bort pga bristen på återförsäljare.

Mercurys mindre motorer är Tohatsu. Samma sak gäller för Johnsons små motorer som är Suzuki. Italienska Selva är Yamaha. Det är tydligen mycket samarbete mellan olika tillverkare.

För mig stod valet mellan Suzuki och Mercury. Suzuki har motorn med störst cylindervolym vilket borde vara den motor med störst vridmoment, dock var Suzuki något dyrare än Mercury.

Honda är också en motor som hyllats av många jag talat med, en firma sa bla att det säljs mycket lite reservdelar till dessa vilket skulle tolkas som att dom sällan gick sönder. Honda är tyvärr den tyngre motorn i klassen 5hk (27kg) och kan på vissa ställen vara oskäligt dyr.

Yamaha har ett en lucka i sitt modelprogram, dom har ingen motor i segmentet mellan en liten lätt 4hk och en tung apdyr 6hk. 4hk anser jag vara för lite för dom flesta segelbåtar och ska bara användas på jollar.

DN gjorde ett test av dom flesta småmotorerna år 2003, det skiljer inte så mycket mot dom som tillverkats senare: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 0=1_103995

Vill man ha maximal styrka i förhållande till vikt så ska man leta reda på en Tohatsu 8hk tvåtaktare, en tvåcylindrig motor som bara väger 25kg

En annan sak jag lärt mig är att många tillverkare använder samma motorer i samma serie t ex kan modellerna för 4hk, 5hk och 6hk vara samma motor och det är endast en enkel strypning som skiljer dem åt, finner man denna strypning kan man enkelt förvandla sin 4hk till en 6hk osv.
Sen finns det en kul grej som vi kan tacka USA för, dom har i vissa insjöar regler som säger att motorerna måste vara mindre än 10hk. Detta gör att många tillverkare stryper sina 15hk till 9,9hk. Som exempel kan nämnas Tohatsus 9,9hk som bara är strypt genom att gasspjälet spärras av en plastbit som med lätthet kan pillas bort.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » sön 27 jan 2008, 10:49

Vill du ha en ny motor gäller tydligtvis fyrtaktare.

I vanlig ordning kan den effektiva kraften från motorn lätt skilja på 50 % (eller mer) beroende på vilken propeller man har på snurran. En segelbåt som gör 5 knop kräver en helt annan propeller än en lätt jolle som gör 15 knop. Detta bör betänkas.

Bekanta till mig har köpt Tohatsu och de förefaller vara utmärkta motorer. Jag har egna goda erfarenheter av Yamaha. De flesta jag känner brukar aldrig köpa några dyrare reservdelar till motorerna (oavsett märke) (det händer sällan något allvarligt) och när de är nerslitna är de ändå så gamla att reservdelsförsörjningen kan ha upphört, beroende på märke.

Jag kunde inte få reservdelar till en 15 år gammal Johnson Colt då jag behövde sådana (efter en malör med fästskruven och tillhörande vattendopp). Däremot var det inga problem att få delar till en lika gammal ärvd Yamaha som behövde gasreglagedelar. Orsaken är naturlig och uppenbar - ingen kan gissa vilket motorärke som finns kvar efter 15-2år i denna bransch.

6 hk, rätt propeller, populärt märke - hur fel kan det bli ? :-)
Anders S

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av morg » sön 27 jan 2008, 11:34

Vår RJ 85 har deplacement på 2200 kg om jag inte minns fel. Vi har en 5 hk tvåtaktare som tar oss dit vi skall. Som någon sade innan är vikten viktig, speciellt på en RJ som är lite baktung. Fundera på vikten och om det är viktigt se till att den motor du köper är encylindrig.

För yamaha väger 2.5 hk 17 kg, 4 hk 22 kg och 6 hk 37 kg.
För mercury väger 2.5 hk 17 kg, 4, 5 och 6 hk väger alla 25 kg

På en RJ som inte gillar för många kilon på akterspegeln är detta verkligen något att tänka på. Hur det är med en birdie 24 har jag ingen aning om. Som jämförelse kan jag nämna att "betsy" min tvåtaktare väger ungefär som 2.5 pollarna ovan om inte mindre.

Även om yamaha har ett otroligt renomé vad gäller driftsäkerhet så skulle jag i en viktkäsnlig båt fundera både en och två gånger om jag behövde något starkare än 4 hk. Om det var en 4 hk jag behövde skulle jag köpa yamaha annars en 6 hk mercury. Har aldrig hört någon som varit missnöjd med en yamaha...

Micke79
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 13:38

Inlägg av Micke79 » sön 27 jan 2008, 11:53

Tack för alla svar.

Som jag tolkar era svar så borde en 6hk räcka ganska väl. Det är ju trots allt seglingen man vill åt och motorn ska bara fungera för att komma in till hamn när vinden försvinner.

// Micke

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Inlägg av MartinM » sön 27 jan 2008, 11:59

Skulle nog lägga till att om du går på Yamaha så ta deras 8 hk, då det är samma motor som deras 6 hk. Då får du något för den extra vikten.

RobbanS
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 20:31
Ort: Gnesta

Inlägg av RobbanS » mån 28 jan 2008, 18:39

Hej,

Jag hade en Birdie 24 tidigare, och till den köpte jag en 5hk Honda med en propeller med annan stigning anpassad för tunga båtar. Den fanns med i Hondas listor. Tyckte att denna kombination fungerade alldeles utmärkt.

Vissa utombordare har växelreglage i framkant och det kan bli lite stökigt att få plats på akterspegeln beroende på vad du har för motorfäste. Själv så hade jag ett plastimofäste (Skenor, inte fjäderkompenserad höj/sänkning), och då hamnade motorn ganska nära akterspegeln.

/Robert

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

ta encylindrigt

Inlägg av friseglarn » ons 30 jan 2008, 18:16

Om du väljer encylindrig motor 4-5 hkr får du minimalt med driftstörningar till minimal vikt. Effekten är också helt tillräcklig. De är så enkla att de är lätta att hålla igång. Ta med ett par extra tändstift så klarar du dig. Jag har prövat olika varianter av tohatsu, mariner och mercury i den effektklassen. Har även prövat yamaha 2 hkr (10 kg), yamaha malta 3,3 hkr och mariner 3,3 (3,5?). Också utmärkta motorer allihopa. Av tvåtakt har jag haft honda 2 hkr. Utmärkt motor men lite speciell med centrifugalkoppling. Lite för svag för båt som väger närmare två ton tycker jag. Liten motor kan du lätt flytta över till en dinge om du vill, du kan också lätt lyfta av o på den. Har haft tvåcylindrigt johnsson 8 hkr, mercury 8 hkr yamaha 8 resp 6 hkr. Av de tvåcylindriga hade yamaha minst driftsstörningar. Men alla tvåcylindriga var värre driftsmässigt och hanteringsmässigt än de encylindriga.

Till min helmsman 23 har jag en 3,3 hkr mariner och en 5 hkr yamaha. lilla är reserv o bor i garaget. 5 hkr är mer än tillräckligt på båten men anledningen till att jag har den på är att den kan kopplas till tank, det är bra.

helst skulle jag vilja vara utan motor o ro, men det är knöligt när man har tider o passa!


än Med fräscha tändstift


får du mindre dri

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Inlägg av Kjelle » ons 30 jan 2008, 20:50

Det finns en annan faktor som kan ha intresse - buller. Min 2-cylindriga Johnsson 4 hk satt stumt i klämfästet vilket medförde att vibrationer fortplantade sig in i skrovet. Tohatsun, som också var 2-cylindrig var upphängd i elastiska motorfästen. Det var en stor skillnad i ljudnivå både i sittbrunnen och framför allt nere i ruffen.

Ovan var det någon som kommenterade 1 contra 2 cylindrig motor. En 2-cylindrig motor går väsentligt mycket lugnare (läs mindre vibrationer, lägre ljud) än en 1-cylindrig.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 31 jan 2008, 09:12

Jonsson/evinrudes s-cyl 4 hkr motor är väl lättare än alla andra motorer? Jag tror min väger 12,5 kg. Den går otroligt snällt, krånglar aldrig. Jag har en liten tamp knyten i den och med tampen lyfter jag den enkelt mellan segelbåten och dingen. Som jag ser det är alla andra nyare, även jonsons egna värdelösa i jämförelse. Motortillverkarna måste helt enkelt ha blivit helt dumma i skallen nu för tiden. Dagens små utombordare är som de första motorsågarna, man måste vara två man för att bära dem.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 31 jan 2008, 09:35

Det går inte att klara avgasreglerna med en enkel (billig) tvåtaktare. Det är den största förklaringen till att små utombordare inte är så särskilt små. Vill man ha en ny utombordare blir det fyrtaktare - tyngre och dyrare per hk, men snällare mot miljön, när man kör dem. Fyrtaktare går heller inte lika mjukt som tvåtaktare (per cylinder) - kraftimpulsen kommer ju bara hälften så ofta.

Jag har en gammal 2-hk Yamaha(Mariner) tvåtaktare på jollen, och den får tjäna ut innan den ersätts. Det kan dröja mycket lång tid, om man som i mitt fall kör jollemotorn tre-fyra timmar per år.
Anders S

Skriv svar