Dynamic 4000

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Aclei
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 18 sep 2006, 14:13

Dynamic 4000

Inlägg av Aclei » mån 28 jul 2008, 18:22

Hej alla!
Jag har blivit lite nyfiken på Dynamic 4000, men har inte hittat så mycket information om den. Är det någon här som möjligen har erfarenhet av den, eller har hört något om den?
Aclei

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » mån 28 jul 2008, 19:09

Jo, jag tittade på en sådan för några år sedan. Långsmal, och mycket hög rigg. Nog snabb, dvs jämfört med de många andra.
Inne var den väl inte så dum, naturligtvis begränsad pga den ringa bredden (har för mig att det var en akterkoj, salong och förpik, med diverse skåp här och där).

Konstruerad av Kjaerulf (+ Elvström?) med sikte på att bli först i hamn på Själland Runt.

För min del avskräcktes jag, fanns ingen chans att segla den som familjebåt tyckte jag. För stor för klubbracen, nix inget för mig.

Men snabb är den nog.

Aclei
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 18 sep 2006, 14:13

Inlägg av Aclei » tis 29 jul 2008, 17:53

Tack.
[Quote: För min del avskräcktes jag, fanns ingen chans att segla den som familjebåt tyckte jag.]
Är det svårhanterade segel (mycket yta) och backstag mm som du främst tänker på då? Eller mindre bra planering invändigt? (Det lät iofs som en rätt traditionell inredning på din beskrivning).
Aclei

FredrikW
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: lör 02 dec 2006, 18:29

Inlägg av FredrikW » tis 29 jul 2008, 18:36

Jag hade ju en Dynamic 35 tidigare och var därför intresserad av allt som rörde Dynamic båtarna. Största skillnaden mellan Dynamic 35 och Dynamic 4000 är att i Dynamic 35 har ett försök gjorts att skapa ombonat i en iofs trång båt.

De Dynamic 4000 jag sett på olika nätmäklare verkar var väldigt räjsiga, dvs helt vita inuti, ovalt hål för att komma in i förpik och minimal komfort. Ganska lik Mum 36. Antagligen en helt fantastisk båt att segla, den har ju samma LYS som IMX40, så det lär ju röra på sig rejält. Liksom hennes lillasyster Dynamic 35. :lol:

Men skulle jag komma hemdragandes till frugan med en sån skulle man få sova i garaget i en vecka eller nåt.
Gillar att segla!

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » tis 29 jul 2008, 20:09

Det exemplaret jag tittade på var helt OK inne i, inte alls ren, utan inredning fanns. Lite enkel, men alls icke påvert.
Jag hade nog kunnat segla med familj med den inredningen (då iallafall, men inte nu, då familjen vant sig vid större bekvämlighet).

Det som förskräckte var en mycket hög rigg, dubbla backstag (eller back- och check- stag). Knappast förlåtande om (när!) man gör ett litet fel vid hemtagningen på backstaget .... Mycket segel också.

Nog svårt att segla den med mindre än två aktiva i besättningen. Gärna fler.

Visst är den snabb, men man kan nog råka bli besviken - snabbheten kommer inte av sig själv. Detta är en smalis med mycket segel, det är den kombinationen som gör den snabb.

Jämför gärna med Fredriks kommentar om Omega36:an i tråden bredvid. Smalhet är inte allt!

Skriv svar