Proppfulla hamnar; inga små båtar?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Proppfulla hamnar; inga små båtar?

Inlägg av kajlahtinen » tis 29 jul 2008, 22:33

Vi han alltså aldrig till Gävle eller ens över Ålands hav på grund av väntan på den nya vattenpumpen (som ändå kom relativt kvickt från Holland på fem dagar). Det blåste iofs kanske för mycket för den resan (Daniels lutskräck) ändå. På hemvägen fick vi dock segla på riktigt när barnen hade hämtats från Mariehamn av mommo/moffa. Jätte trvelig segling hem till Åbo i en stadig 10 meters vind. Gepsen visade 9,6 i en brant slör, nytt rekord (om man nu kan lita på apparaten).

Vi förundrades över att vi överallt, i stora marinor och mindre bryggor, var den minsta båten. Det måste finnas enormt mycket mindre segelbåtar i trafik både i Sverige och Finland. Var har dem tagit vägen?

Vi förundrades även över att hamnarna vas så fulla redan tidigt på eftermiddagen. Har det alltid varit så? Eller vågade dem kanske inte ut för att det blåste litet? Detta leder till ett underligt massbeteende: upp tidigt och ut till havet för att hinna till en plats vid nästa brygga. Kan man kalla det för semester? Jag tror nog att jag tar min nästa semester i augusti.

MVH
Kaj

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » tis 29 jul 2008, 22:53

Håller me till fullo! Vi i vår 30-fotare lever absolut inget campingliv, utan det känns stort, fräscht och rymligt. Speciellt inte med nybyggda pentryt och toan. Dessutom är man väl utomhus mest hela tiden på semestern?
Just nu är vi 3 vuxna och 2 barn, och det är hur bekvämt som helst (för mig som är van att bo i en ganska stor villa, vill ha en semester som verkligen är ett miljöbyte).

Ändå förundras man över alla jättebåtar, 35-40 fot och uppemot 4 meter breda. Senaste natten låg vi vid Svartsö, vi och en Princess 55 motorbåt samt en Oceanis 47 på svaj. Vi är som en jolle i sammanhanget.
På Svenska Högarna förra fredagen styrde vi snyggt in och fick en plats längst in och mest skyddat. Därefter fick vi bevittna hur en ny 36-fotare med 2 unga par ombord hade världens bök att ens kunna lägga till (i stiltje). Grundstötning och krock in i klippan med den fina båten. Flera andra stora båtar hade liknande problem.

Vill inte låta som någon bakåtsträvande gammal gubbe, men det känns ibland som folk sitter med för stora båtar för deras eget välbefinnande.
Många av dessa jättebåtar syns konstant tuffa för motor, även i 5-7 m/s fin vind snett in från aktern...
Och varifrån kommer pengarna? Om man lägger 2 MSEK eller mer (?) på en båt som man använder 1 månad om året, så är väl prioriteringen lite konstig? Inget ont alls om man är riktigt seglingsintresserad och kanske ligger ute varje ledig helg. Men om man bara har båten för att "styla" längst in i grädd-bryggan vid Sandhamn så kan man ju undra....

Hälsningar från Husarö (där vi just nu är största segelbåt av 3 st :wink: )
Tommy

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 22 jun 2004, 17:09
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av August » ons 30 jul 2008, 03:45

Jag ligger i princip alltid med den minsta båten i hamnen, en fördel med det är väl att den är lätt att hitta om man blir lite småfull. Bara att söka efter kortaste masten i hamnen.

I nynäs låg jag inklämd mellan en Bavaria samt en Sweden yatch, båda +40 fot. Det var verkligen absurt, jag hade noll sikt runtom utan såg endast skrovsidor.

Jag fattar inte att folk har råd att köpa så stora båtar, det kryllar verkligen av +35 fot båtar, undet 30 finns knappt kvar. :)
Bär av, bär av, BÄR AV

fjollberg
Silvermedlem
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 18:34
Ort: Stockholm

Inlägg av fjollberg » ons 30 jul 2008, 07:41

I naturhamnarna hittar man fler mindre båtar, folk som har dem är nog mer vana vid campingliv och mindre ute efter att hänga på hamnkrogen på semestern. Att glida in med en 18-fotare som min i gästhamnar betyder garanterat mycket uppmärksamhet. Inte minst ifrån barn, min båt ser väl mest ut som en leksak i jämförelse.

Jag har inte varit ute mer än några dagar i år, men kommer att sticka ut en vecka i augusti. Fördelen med att det är så många stora båtar är som tidigare noterats att platserna längre in, där det inte är garanterat tre-fyra meter vid bryggan, ofta är lediga.

Gäst #2
Platinamedlem
Inlägg: 103
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 08:25

Inlägg av Gäst #2 » ons 30 jul 2008, 07:49

Det är väl bra om fler skaffar sig större och mer djupgående båtar. Då får man vara ifred i grundare naturhamnar. :)

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » ons 30 jul 2008, 08:07

Lite rötmånadsdiskussion måste vi väl ha på Sailguide:
- för stora båtar
- som går för motor hela tiden
- när de inte trängs i hamnen
- eller ligger oanvända i hemmahamn
- om de nu oförmodandes verkligen är ute och seglar så gör de fel, både vid segling och hamnmanövrar
- och så är det dålig kvalitet / fel tillverkare på båtarna
- och båtarna seglar som hyttefat


Men visst är det så också, det går inte att motsäga. Och vi har nog alla en bra hum om varför det är så: människans fåfänglighet parat med strävan efter bekvämlighet och lyx.

Annat var det förr!
I min barndom (ack, så längesedan nu) stod P-28 för nästan ouppnåelig lyx, Balladen -som inte ens var påtänkt- skulle ha framstått som en omöjlighet. Toa där man kan stänga dörren om sig? När det finns pytsar och skynken? Eller varför inte hänga sig i lä sidovant under segling? (den mer diskreta badmetoden behöver vi inte orda om).
Man seglade med hela familjen i en träfolka, hade bomtält (någon som kommer ihåg hur det var när det regnat?), och ett evigt ompackande av alla grunkor och attiraljer. Enkelt var det, men billigt? Nix.

Tack och lov för den tekniska utvecklingen med billigare och bättre båtar!

Hamnar förresten! De skall man bara besöka helt kort, för att bunkra upp och avlasta. Sedan snabbt till naturhamnar.
Trängslen och otrivsamheten i de kommersiella hamnarna ökar hela tiden. I områden utan naturhamnar, som i Danmark, har det i flera decennier varit så att man skall vara inne i den nya hamnen senast kl 15:00, annars är risken stor att man får segla till nästa, och nästa och nästa (klockslaget är ingen garanti ... det finns hamnar som är fulla hela dagen!). Och väl i hamn så är det trångt, ofta överfullt, en massa störigt liv (alla hamnar skall ha minst en hamnfest per säsong) och dyrt! (250:- för en natt är inte helt ovanligt). Skitigt är det ofta också - både i vatten och på land, som en följd av alla besökare.
- hade det inte funnits naturhamnar hade jag gett upp segling för länge sedan.

fjollberg
Silvermedlem
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 18:34
Ort: Stockholm

Inlägg av fjollberg » ons 30 jul 2008, 09:21

Du glömde Biltema, vi måste ha lite diskussioner om Biltema också. :lol:

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » ons 30 jul 2008, 10:11

fjollberg skrev:Du glömde Biltema, vi måste ha lite diskussioner om Biltema också. :lol:
Riktigt, men det får bli en egen tråd. Precis som Bavaria, ankare, förtöjningar ...

Förresten, ankare! Många skaffade ju Delta-ankare från H-mans i vintras/våras. Någon som draggat med dessa? Jag har använt mitt flitigt, inte en tillskymmelse till draggning. Dessutom åker bottengeggan av det direkt, rengöring behövs knappt.

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Inlägg av kajlahtinen » ons 30 jul 2008, 12:02

Speciellt fåfång tycker jag inte att jag är av mig (vem skulle tycka det) men bekvämlighet vill jag dock ha till en viss mån. Därför har jag bytt från folkan till H-båt till Lillscampi till P-28 till First 28 (och ett otal andra båtar också under vägen). Lyx bryr jag mig dock inte om. Och har inte någon vettig tillgång till heller borde jag kanske tillägga. Men jag skulle ändå vilja ha akterruff, ståhöjd, fungerande kylsystem och rejäl sittbrunn. De lyxbåtar son presenteras i segeltidningarna förstår jag mig inte riktigt på. Att punga ut över 50000 euro för en tingest som man använder kanske 30-50 dagar per år verkar föga rationellt. Det här gäller alltså för vanliga hederliga skattebetalare. De som har pengar i överflöd kan förstås göra vad dem faller i. Och gör också, syns det. Men, som Tommy var in på, en 26-30-fotare räcker ganska långt i våra skyddade farvatten och är bekväma nog för en liten familj. Visst kan det vara litet trångt och asketiskt ibland men är det inte just vitsen att komma ut (från staden) och hade det litet enkelt i världens vackraste skärgård(ar). Skumbad och tv i en båt tycker jag är absurt. Vi skall ju uppfostra våra barn att se och njuta av den naturliga skönheten omkring oss.

MVH
Kaj

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » ons 30 jul 2008, 19:00

Naturligtvis är den tekniska utvecklingen bra, och det är på bra att det går att producera billigare och större båtar hela tiden genom rationella byggmetoder.

Men man undrar var det tar stopp? "Stor båt", för 50 år sedan var det kanske en träfolka. För 25-30 år sedan var det en 30-fotare, halvtonnare. Idag är det en 40-46 fotare man ska ha om den ska kallas rejält stor. Djupgående och bredd ökar på samma sätt. Kan det vara så att år 2030-2035 så ska det vara en 55-fotare för att kallas stor? Med 5 meters bredd och 2.5 djupgående. Det tycks ju som det ökar med ca 30% vart 25:e år.

Vad tror forumet? Kommer ökningen att bestå, accelerera eller planar kurvan ut? Det hänger naturligtvis mycket ihop med sveriges ekonomi och inte minst ränteläge och ökning av belåningsbara fastighetsvärden.

Hälsningar
Tommy

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » ons 30 jul 2008, 19:51

Själv tror jag att segelbåtarnas storlek begränsas av några olika huvudfaktorer, som (kanske inte fullständig lista):
- tillgängliga ekonomiska resurser
- tillverkningskostnader
- hanterbarhet, på få (= två) händer
- parkeringsplatsers tillgänglighet och kostnader

De stora ökningar som varit i båtlivit har huvuddsakligen styrts av ökade ekonomiska resurser men framförallt minskade tillverkningskostnader - kombinationen är stark!
Övergången från trä till plast gav många rationalitetsmöjligheter, volymproduktion som tex Bav har dragit igång har eploaterat detta ytterligare.

För 10-15 år sedan var ~35 ft en naturlig gräns för vad som var hanterbart i hamn osv., efter det blev det för tungt och besvärligt. Med rullstor, bogpropellrar osv har möjligheterna utsträckts till 40 - 45 ft.
Framtida möjligheter i detta avseende ligger kanske ökad användning av elektronik, elmotorer / elwinschar, fjärrkontroller ...
Var går gränserna? Ökad storlek leder också till ökade krafter, pga ökad tyngd och ökat vindfång.

Förvaring / parkering / hamnplatser finns det begränsat av! Det har vi sett på senare år på västkusten - visst kan en del byggas ut, men det är svårt att att få tillstånd av olika slag, kostnaderna ökar på flera håll.

Det är omöjligt att sia om när båtstorlekarna inte fortsätetr att öka, men en del av de storleksökande faktorerna har nog nått sitt maximum snart.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Inlägg av Schvidja » ons 30 jul 2008, 21:50

Folk får ha de flytetyg som uppfyller deras behov stor eller liten båt spelar ingen roll för mig, huvudsaken är att de trivs och att de är trevliga människor. Jag har som norrlänning seglat runt i Stockholms skärgård i en månad och visst är det mycket båtar och människor både i marinor och naturhamnar men det är väl trevligt när folk tar sig ut och har det bra. Det finns plats för många i skärgården.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » ons 30 jul 2008, 22:54

Jaramaz skrev:
fjollberg skrev:Du glömde Biltema, vi måste ha lite diskussioner om Biltema också. :lol:
Riktigt, men det får bli en egen tråd. Precis som Bavaria, ankare, förtöjningar ...

Förresten, ankare! Många skaffade ju Delta-ankare från H-mans i vintras/våras. Någon som draggat med dessa? Jag har använt mitt flitigt, inte en tillskymmelse till draggning. Dessutom åker bottengeggan av det direkt, rengöring behövs knappt.
Jo jag har draggat med mitt, men det är å andra sidan på ett ställe med hopplös ankarbotten, stenhäll med någon cm grus på. Inte ens deltat funkar. I övrigt har det funkat väldigt bra.

Jaha, och precis när man sitter här och skriver så kommer det en motor båt som inte direkt har koll och dundrar in i aktern. Hoppas det inte blev något! Så går man såklart ut och inte ens en ursäkt får man. Bedrövligt att man ska få vatten på sin kvarn om och om igen.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » tor 31 jul 2008, 07:59

Schvidja skrev:Det finns plats för många i skärgården.
Förvisso gör det det. Speciellt om man undviker naturhamnarna som omnämns i "Arholma - Landsort". Väljer man de hamnarna, så får man vid vackert väder räkna med fenderavstånd redan vid 15-tiden på eftermiddagen.
Men det finns många andra "oupptäckta" vikar som Granath av någon anledning missat.. Vi ligger just nu i en, tänker inte avslöja var :wink:

Konstigast tycker jag är detta användande av bogpropeller i tid och otid. Det är väl något som man tar till då det verkligen behövs, i ett kritiskt läge. Titta på Waxholmsbåtarna. De har bogpropeller, men de skickliga kaptenerna använder den ganska sällan och bara som en reserv då det blåser allderles extra. Men många segelbåtar och motorbåtar som är utrustade med d.o. verkar ta ut alla reserver redan i stiljte, och har inte en chans att hantera sin båt så snart det kommer en vindfläkt. Det är iallafall mitt observerande. Där hade det kunna hjälpa om vederbörande gått via mindre båtar först, och lärt sig basala manöverkunskaper?

Hälsningar
Tommy

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » tor 31 jul 2008, 08:28

Tommy skrev:
.....
Konstigast tycker jag är detta användande av bogpropeller i tid och otid. Det är väl något som man tar till då det verkligen behövs, i ett kritiskt läge. Titta på Waxholmsbåtarna. De har bogpropeller, men de skickliga kaptenerna använder den ganska sällan och bara som en reserv då det blåser allderles extra. Men många segelbåtar och motorbåtar som är utrustade med d.o. verkar ta ut alla reserver redan i stiljte, och har inte en chans att hantera sin båt så snart det kommer en vindfläkt. Det är iallafall mitt observerande. Där hade det kunna hjälpa om vederbörande gått via mindre båtar först, och lärt sig basala manöverkunskaper?

Hälsningar
Tommy

Det är inte alls så konstigt, lång båt med kort köl, och höga fribord är svårmanövrerade i låga farter. Är båten sedan också relativt lätt (relativt sin volym / yta) så blir det ännu svårare. Jag kan ju inte vet vad du grundar dina observationer på, så de kan jag inte kommentera.
Visst finns det sådana som är ovana, något man får hoppas går över.
Bogpropeller är inte direkt en reserv, det är ett hjälpmedel. Inget fel att välja att använda den i stiltje, och minskar inte manöverförmågan när vinden ökar; men visst, jag förstår att du menar att om man redan vid lite vind måste tillgripa alla medel så finns det inte så mycket reservmedel när det brallar i. Då kan man säga att det är bra att lära sig hantera sin bogpropp, först vid lugna förhållanden och sedan växa med uppgiften ...

Bogpropp är en välsignelse för många, med stor båt och liten aktiv besättning.

Å, jasså, nej jag har ingen bogpropp. Finns ingen bra plats på min segelbåt. Tycker inte jag behöver heller, men ibland så skiter det sig, då önskar man sig hett lite mer hjälpmedel.

Skriv svar