Minneskort till Garmin 276C

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Jebban
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:32

Minneskort till Garmin 276C

Inlägg av Jebban » mån 16 jun 2008, 23:21

Har precis köpt en Garmin GPSmap 276C och har en fråga om minneskortet till denna. Jag blir inte klok på om det endast Garmins egna minneskort som passar i plottern eller om man kan köpa billigare alternativ. Någon som vet?

Användarvisningsbild
Georg
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 12:18
Ort: Hönö

Inlägg av Georg » lör 09 aug 2008, 08:45

Hej,

Har precis beställt två toma minneskort till min Garmin 2010C. Ett 64Mb. och ett 128Mb. Beställde från gpscity.com i Las Vegas. Pris till Sverige för båda, inkl frakt. ca 900:-

Jag programmerar sedan korten själv.
SWE6141, Callsign SD6290

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » lör 09 aug 2008, 08:59

När det gäller Garmin har de löst frågan om piratkopiering rätt så fiffigt (och inte helt ogeneröst). Korten (plastbrickorna) kan antingen laddas från en CD, via kod eller köpas färdigladdade. Sedan kopplas varje kort till högst två GPS-enheter - GPS:ens ID är unik och därför krävs det att man 'förbrukar' en (av två) kodplatser för att få igång det med en bestämd GPS.

Fördelen är att man kan skapa två uppsättningar kartor till priset av en, nackdelen är att när man väl använt sina två koder är det i princip kört. Det är tänkbart att Garmin kan låsa upp kortet om man t ex får en ny GPS på garanti eller så, alternativt ser de till att GPS-ID:t blir samma vid utbyte.

Det blir nog litet billigare att bränna kort från en CD än att köpa färdigbrända kort, men framförallt kan man då göra två fysiska enheter att stoppa i (högst två) navigatorer via standardkort. Väljer man då att köpa två kort, en CD-upplåsningskod och aktiverar denna mot sin egen och kompisens GPS kan väl inte Garmin stoppa det. Men sedan får man köpa ny upplåsningskod igen.

Det här skiljer sig från C-Map eller Navionics, de låser kortet för kopiering vid tillverkningen och ger ingen möjlighet att göra extrakort, i alla fall inte utan litet seriöst fiffel.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » lör 09 aug 2008, 10:29

Det är bara Garmins egna kort som passar i 276C till skillnad mot andra modeller som kör standard SD-kort. Köp kortet färdigt med sjökort eller elle Bluechart till datorn. Då kan du med Garmins program Mapsource kopiera över valda delar till 276:an, om du köper en rätten i form av en kod. För att kunna köpa koden måste man uppge ID-numret i 276:an, detta visas i Mapsource när man ansluter GPS:en.
Fördelen är att man kan lägga upp rutter, wp mm på datorn och sen överföra detta till GPSen. Man brukar även kunna få upp aktuell position m på datorn med programmet nRoute (som är gratis) men bara om GPSen är ansluten via USB.
Det brukar finnas personer som tillhandahåller "alternativa" kartkoder till betydligt lägre priser.
För de GPSer som klarar det betydligt bättre Bluechart G2 är det bara färdiga kort som gäller.
Köper man korten i USA, glöm inte att moms och tull tillkommer!

Användarvisningsbild
Georg
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 12:18
Ort: Hönö

Inlägg av Georg » lör 09 aug 2008, 14:01

Anders S skrev:När det gäller Garmin har de löst frågan om piratkopiering rätt så fiffigt (och inte helt ogeneröst). Korten (plastbrickorna) kan antingen laddas från en CD, via kod eller köpas färdigladdade. Sedan kopplas varje kort till högst två GPS-enheter - GPS:ens ID är unik och därför krävs det att man 'förbrukar' en (av två) kodplatser för att få igång det med en bestämd GPS.
Kan bara säga att allting går att fixa. Det är därför jag har köpt två extra kort. :twisted:
SWE6141, Callsign SD6290

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av morg » lör 09 aug 2008, 15:36

Anders S skrev:När det gäller Garmin har de löst frågan om piratkopiering rätt så fiffigt (och inte helt ogeneröst). Korten (plastbrickorna) kan antingen laddas från en CD, via kod eller köpas färdigladdade. Sedan kopplas varje kort till högst två GPS-enheter - GPS:ens ID är unik och därför krävs det att man 'förbrukar' en (av två) kodplatser för att få igång det med en bestämd GPS.
Som sagt! ...med rymlig moral är man bara knapptryckningar från 'billigare' bluechart. Det är dock bara de vanliga bluecharten som är 'upplåsningsbara'. För den 'omoraliske tjuven' är bluechart en baggis men garmin tjänar ju storkovan på att råna oss med sina specialkort så...

Personligen har jag köpt garminkort till 276:an (dock lagt till en finsk insjö) men lagt in tjyvakort i mobilen. Så det blir väl helvetet för mig när jag dör...

Användarvisningsbild
Georg
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 12:18
Ort: Hönö

Inlägg av Georg » lör 09 aug 2008, 16:14

Jag kommer säkert också att få det lite varmt i slutändan :twisted:
Får dock erkänna att jag har än inte gjort mer än att verifiera att det fungerar. Har lagligt köpta kort över öst och västkust, samt Island och Färöarna. Det som saknas är England/Skottland samt Shetlandsöarna, så att jag har så det räcker.

Vi får väl se vad som blir framöver. Blev lite "pissed off" i höstas, när jag skulle uppdatera. Det tog dom bara 5 månader att skicka mig 9.5 versionen. Så jag har tröttnat en aningen på Garmin.
SWE6141, Callsign SD6290

Skriv svar