madrassunderlägg

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

madrassunderlägg

Inlägg av omega » mån 18 aug 2008, 11:45

blev många inlägg idag ,men man samlar på sig lite funderingar , efter några veckor i båten, har idag en typ av liggunderlag under dynorna i båten , men detta tror jag blir för tätt ,funderar nu på att införskaffa den typ som bland annat hjertmanbs säljer som ser ut som spunnen tråd som gör att det blir luftkanaler under hela dynan ,tycker som vi har det nu att det känns lite fuktigt under dynorna ibland,frågan är om man behöver borra några vent hål i tofterna med såman får cirkulation runt om då även ned i stuvfacken , vem tillverkar dessa underlägg?? lite dyrt att köpa allt hos hjertmans , någon som provat dessa ??

//Johan

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Inlägg av stangen » mån 18 aug 2008, 13:48

Fukt under dynan är ju naturligtvis aldrig bra. Jag bytte då dynorna som låg i båten vid köpet hade tydliga mögelspår.
Jag bytte då till en dyna (och tyg) från Flatmo http://www.flatmo.se/ (klicka på produkter/kondensfria dynan). Den spiraltrådsliknande mattan kallar de luftspaltsmattan - som de också säljer på löpmeter kanske är vad du undrar över?

För egen del tycker jag att helhetsresultatet blev bra. Dynan är i flera lager och har en fuktspärr för kroppens utsöndring av fukt (fukt uppifrån). Och underst ligger luftspaltsmattan mot fukt underifrån. Tyget undertill är gjort för att ventilera bra.

Efter 2-3 säsonger inga fuktproblem eller tendenser till mögel där inte.

Hål i kojbotten kan säkert också hjälpa till, kompletterat med hål i framkant kojsida (om du förstår vad jag menar).
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » mån 18 aug 2008, 14:51

Jag har tagit en massa hål i kojbotten i förpiken, satte även in ett ventgaller i kojsidan och har inte haft några fukttendenser alls sedan dess.
Har också bytt min ventilator mot en solcelldriven och hela båten känns torrare och friskare.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » mån 18 aug 2008, 16:53

"Lätt-hål" eller slitsar gjorda med cirkelsåg (och visst förstånd ang hållfastheten) samt ventilation i kojfronterna gör underverk!

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Inlägg av janne » mån 18 aug 2008, 17:44

Ikeas ribbottnar löste mitt kondensproblem

Aclei
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 18 sep 2006, 14:13

Inlägg av Aclei » ons 20 aug 2008, 14:30

Vi har lagt dit vanliga dörrmattor under våra dynor. Såna klassiska med små platspiggar. Nu har vi inte varit ute så länge i ett sträck, men de nätter vi legat över har vi inte märkt av nån fukt. Och inget prassel heller för den delen......
Aclei

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » ons 20 aug 2008, 15:42

janne skrev:Ikeas ribbottnar löste mitt kondensproblem
Hade du sån tur att du inte behövde måttanpassa dem? Jag har sneglat på dem men det kändes tveksamt om det skulle hålla om man ska minska bredden.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » ons 20 aug 2008, 15:46

Titta bara noga så det inte finns kvistar eller andra defekter, då klarar dom inte en punktbelastning så bra. Vis av erfarenhet...

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Inlägg av Seawolf » ons 20 aug 2008, 16:17

En viktig motåtgärd mot fuktiga dynor är att värmeisolera på undersidan av kojbotten. Då kommer inte kroppsfukten att vid sin vandring neråt i dynan att hitta en kall yta som medför kondensering. Detta är särskilt viktigt på kojbottnar av plast.

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Inlägg av janne » ons 20 aug 2008, 17:45

bosseh skrev:
janne skrev:Ikeas ribbottnar löste mitt kondensproblem
Hade du sån tur att du inte behövde måttanpassa dem? Jag har sneglat på dem men det kändes tveksamt om det skulle hålla om man ska minska bredden.
De flesta av ribborna kortade jag så att de passade i fotändan också men jag gjorde inget åt bredden på ribborna. Längden på bädden avpassas mha gummiremsorna längs sidorna. Jag lät plywooden ligga kvar under.

Oz
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 13 feb 2007, 23:20
Ort: Karlstad

IKEAs mattglidskydd

Inlägg av Oz » lör 23 aug 2008, 22:20

Jag satte fast såna här (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50093539) under våra madrasser och har inte haft några fuktproblem. Priset är ju ganska blygsamt jämfört med Hjertmans madrassunderlägg (art.nr 4462)... Det blir en liten luftspalt och dessutom ligger dynorna stilla.

Segla
Silvermedlem
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 09:00

Inlägg av Segla » mån 25 aug 2008, 11:31

Jag kan verkligen rekommendera (billiga) "bergamo"-plattor. Plastplattorna som man kan ha tex på balkongen och som man "knäpper" ihop. Vi har sådana i förpiken där två svettiga barn sover och har inte haft någon fukt alls att tala om under dynorna. Mycket bättre än det riktiga underlägget i svart "plastnät" (kan vara hjertmanns) som vi har i aktreruffen. Enda nackdelen är möjligen att om man har ett stuvfack under kojen och ofta behöver lyfta på dyna och underlägg - då är det ganska tungt och stelt. Men att det funkar så bra mot fukt är ju just att de bygger upp en fast distans på en cm.

Rita av kojen (eller måtta mot dynan), lägg ut plattorna och såga dem med lämplig såg. Klart, bra och billigt!

/Segla

Användarvisningsbild
pellew
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 07 apr 2004, 07:04

Inlägg av pellew » tis 26 aug 2008, 08:35

Hej,
Vi har de senaste 5 åren tre olika underlägg i båten:
1. I förpiken ligger en "självdränerande" balkongmatta. (Ser ut som gles heltäckningsmatta med små "gummiploppar" under)

2. I salongen har vi underlägg som ser ut som grov stålull (Hjertmans?)

3. I stickkojen har vi blå Platonmatta.

Efter fem år kan jag bara konstatera att ur ventilationssynpunkt är alla likvärdiga.
Prismässigt är blå Platonmatta i särklass billigast.

Övrigt:
"Stålullsmattan" är hal och glider på kojbottnarna (Plywood)
Platonmattan har vi fäst med dubbelhäftande tape mot kojbotten och med separata bitar över luckor till stuv. Innebär att det bara är dynan som behöver lyftas när man skall in i stuven och att madrassen inte halkar omkring.

Slutsats:
Jag skulle utan tvekan rekomendera Platonmatta.
(Den blå alltså, som har lägre klackar än den svarta)

Hälsn
/Pelle

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » tis 26 aug 2008, 11:46

Jag tycker "bergamo" iden var genialiskt enkel och bra. Behöver man kan man säkert fästa med några skruv eller buntband. Kombinerar man med några hål i kojbotten resp. kojfront får man en fin ventilation.
--
Platonmattor är användbart till mycket men ska helst användas vertikalt, eftersom ev vatten inte dräneras. Jag har haft platon mot skrovet i stuvar.

Användarvisningsbild
pellew
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 07 apr 2004, 07:04

Inlägg av pellew » tis 26 aug 2008, 14:03

Hej Bosseh,
Förstår inte riktigt hur du tänker när du säger "...ev vatten inte dräneras"
Grejen med att ha distansmaterial mellan madrass och kojbotten är just att det tack vare cirkulerade luft inte blir något vatten.
(Har åtminstone inte blivit en droppe i vår båt på 5 år)
"Bergamo" är samma princip och fungerar säkert jättebra.
Problemet i vårat fall är att dom är för tjocka så listen på kojfronten (som skall hålla madrassen kvar) räcker inte till, utan madrassen glider över den.

Hälsn
/Pelle

Skriv svar