Årets bottenfärger

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av Mr Q » tor 30 okt 2008, 18:18

Jag tycker miljöhysterin är överdriven. Vem vill ha en segelbåt med botten som en grövre rasp.
Nej, mera koppar i bottenfärgerna eller gift, eller båda.

Och det polerande miljöfärgerna, kan det verkligen vara bra med en massa båtbottnar som släpper färg ned på botten? Är det miljövänligt???? Man fattar ingenting.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av Anders S » tor 30 okt 2008, 19:31

Jodå, nu är den uppe, trots allt. Hemmahamn Lomma, botten är fullständigt ren, inte någon påväxt över huvud taget. Målad flera lager med Hempels Mille Extra, Sjösatt i maj, seglad sparsamt till juli månad, därefter intensivt hela juli, sedan obetydligt i augusti och september, helt stilla i oktober. Mycket nöjd. Hempel Mille Extra är den godkända färg med största kopparhalten, när jag kollade i våras, endast några procent mindre än sk "fulfärg".

Relativt mycket snäckor på propellernavet, inga på bladen. Bladen målade med tre lager av bottenfärgen, på navet har färgen sannolikt släppt pga dålig rengöring (fett). "Nya propellerns" anod är förbrukad till 50 % på en säsong (. Manet i kylvattenintaget.
Anders S

Aclei
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 18 sep 2006, 14:13

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av Aclei » fre 31 okt 2008, 13:22

Anders, vet du om det går att måla Mille Extra på VC17, västkustvarianten? VC17 funkade inte bra för mig i somras, så jag är mer än sugen på att testa något nytt.

//Aclei
Aclei

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av Mr Q » fre 31 okt 2008, 13:35

Jag skulle aldrig måla Mille Extra över VC17. Från en hård tunn fin färg till en tjock kletig färg som släpper i schok.

No, no good. :wink:

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av Tommy » fre 31 okt 2008, 15:32

1) Uppsala, Ekoln (Skarholmen)
2) International Cruiser Eco
3) Legat i från Maj-Oktober (5 månader), en del helgseglingar + semesterseglingen som nämns under punkt 4
4) Ute i Östersjön (Stockholms skärgård, samt överfart till Visby) i ca 3.5 veckor, ingen bottenåtgärd under hela sommaren
5) Kanon! Bara att lätt skrubba av tunn grå ytbeläggning med en svamp (10 min), därefter klar att sjösätta nästa vår. Inte en tulpan.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av Anders S » fre 31 okt 2008, 16:27

Aclei skrev:Anders, vet du om det går att måla Mille Extra på VC17, västkustvarianten? VC17 funkade inte bra för mig i somras, så jag är mer än sugen på att testa något nytt.

//Aclei
Det bör gå bra. På vår båt har det under årens lopp lagts många lager (minst tio) av VC17M av den gamla, riktiga sorten. (Här kan vi tala om flagnande skikt.) Den är inte lätt att ta bort (T-spritsknepet fungerar inte bra på tjocka lager) så vi skrapade, slipade hjälpligt slätt och lade ett lager Primocon som spärr/häftgrund. Om man gör så blir det bra, såvitt mina erfarenheter. Primocon rekommenderas/accepteras som spärr mellan riktig fulfärg (tenn) och tillåten färg, för övrigt.

Det är annars korrekt att mjuk bottenfärg måste jobbas med om den skall bli riktigt vacker och "slät". Man kan, om man går nära) se gropar i färgen, där det eroderat. Sådana måste sicklas eller slipas, men färgen är så mjuk att det inte är speciellt svårt. Avstår man från detta får man till slut en rätt dålig (osnabb) yta. Men så osnabb som om den har havstulpaner blir den ju inte, förstås. Tips är att måla första skiktet i avvikande kulör, så ser man när det är dags att bättra.

Eftersom jag periodvis lämnar båten i Strömstadtrakten (växtvänligt!) på somrarna törs jag inte (törs och törs - vill inte) testa snällare färger även om det sannolikt skulle räcka med litet mesigare färg på en båt som har hamn i en färskvatten-å. Men det är inte många som har uppvisat havstulpaner, däremot spår av slem/alger.
Anders S

Fresso
Platinamedlem
Inlägg: 176
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 22:54
Ort: Gävle

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av Fresso » lör 01 nov 2008, 01:37

Ostkusten, Gävle
Färg: International Barbord Hempel styrbord
Har legat vid brygga stidvis
Gick upp i Gavleån någon timmer i oktober (Sötvatten)

Jag kunde inte se någon skillnad mellan de olika fabrikaten. Ingar snäckor och mycket lite annan beväxning. De som fanns fanns på rodret av någon anledning i form av fransar på bakkanten.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av matsa » lör 01 nov 2008, 20:15

angående "osnabb" yta på mille, så drog jag på mille white på MYn förra året, och jag märker inte att den går sämre för det. den åker ju upp och ner lite ibland mellan rejsen beroende på var man seglar och jag brukar scotchbrita av den lite om den är skitig, är den ren så tar jag bara en svamp. men som sagt, farten är det inget fel på trots att ytan är långt ifrån perfekt.
jag har en bekant som håller på och maskinpolerar bort sin gelcoat i botten av allt putsande. inte går det bättre för det! det känns som en perfekt bottenfinish är lite överrreklamerat. bara det är rent!
bättre med många timmar i båten, än många timmar under båten :D

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av SWE54 » mån 03 nov 2008, 20:06

Ja nu kom lådan ur vattnet och den var ju inte direkt ren..:)
Den har legat still i över en månad så det var kanske inte så konstigt iof. Kölen och undersidan såg helt ok ut men där ljuset har kommit åt så var det en del...
Bild
Ser nog värre ut än vad det är, har inte rört botten på hela säsongen och allt gick lätt bort med högtrycken.
Bild
Målad med Micron WQ, får se vad det blir nästa säsong.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av Mr Q » mån 03 nov 2008, 22:10

Ser ut att ha varit ett litet vådligt lyft där Swe54. Främre slinget tajt kring kölen och bakre nästan borta vid aktern.

Det är något som förvånar mig att erfarna krangubbar lyfter så inkonsistent. Man kan ju tycka att om de sitter och drar upp båtar dagarna i ända, år in och år ut, att de borde få litet koll på båtarnas balans, var dreven typiskt sitter osv. Men de ggr jag lyft blir det väldigt ofta fel första försöket, trots att man har märkningar.

En tappad båt ur slinget, ja det är väl skroten som gäller?

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av cruisaren » mån 03 nov 2008, 22:31

Mr Q skrev:Ser ut att ha varit ett litet vådligt lyft där Swe54. Främre slinget tajt kring kölen och bakre nästan borta vid aktern.
Tycker inte det verkar så farligt. Båten ligger ju horisontellt och för att den skall tippa fram runt främre slinget krävs ju att den lyfter kölen upp och runt slinget. Inte troligt. Tyngdpunkten på båten ligger sannolikt i akterkant köl eftersom motorn förmodligen i längsled ligger vid sittbrunnens framkant. Mitt mellan slingen hamnar då inte så långt från tyngdpunkten.

Men visst ser man ibland hissnande båtlyft...
//Niklas S
Faurby424 Alinde

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av SWE54 » mån 03 nov 2008, 22:50

Mr Q skrev:Ser ut att ha varit ett litet vådligt lyft där Swe54. Främre slinget tajt kring kölen och bakre nästan borta vid aktern.

Det är något som förvånar mig att erfarna krangubbar lyfter så inkonsistent. Man kan ju tycka att om de sitter och drar upp båtar dagarna i ända, år in och år ut, att de borde få litet koll på båtarnas balans, var dreven typiskt sitter osv. Men de ggr jag lyft blir det väldigt ofta fel första försöket, trots att man har märkningar.

En tappad båt ur slinget, ja det är väl skroten som gäller?
Ser värre ut än vad det är, vinkeln lurar lite. Bakre slingen är ungefär mitt emellan roder och köl, sen sitter kölen ganska långt föröver på en Banner 28. Så här har det alltid sett ut när dom lyfter min båt. När man placerar slingarna så lika som möjligt runt båten när den ligger i vattnet så blir det sådär.
Har heller ingen inombordare så skrovet är helt slätt i övrigt, loggen tar jag alltid ur innan.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Georg
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 12:18
Ort: Hönö

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av Georg » tis 04 nov 2008, 22:13

Målade med Micron WQ i år, och spetsade den med Cayennepeppar. Får väl se resultatet när jag tar upp båten.

Det kan iaf. inte bli sämre än efter förra säsongen, då båten var målad med östersjöfärg, men låg här på västkusten. (Se resultatet här nedan) :lol: :lol: :lol:
PICT0990a.JPG
Skaldjursbuffé??
PICT0991a.JPG
PICT0993a.JPG
Resultatet efter bottenskrapning
SWE6141, Callsign SD6290

Användarvisningsbild
Kurras
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 14:58
Ort: Sandviken

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av Kurras » tis 04 nov 2008, 22:17

Denna säsong har varit lindrigare med snäckor tycker jag. Förra säsongen hade jag en del snäckor men framförallt en hel del skägg på aktre delen av skrovet. I år var det endast lite skägg i akterkant av köl och roder.

1) var båten ligger -->>Gävle
2) vilken bottenfärg som använts -->>LeFant SPF Mark5
3) om båten använts mycket eller legat vid bryggan länge -->> Seglades intensivt 4 veckor, men sedan sporadisk användning
4) övriga relevanta faktorer -->> Ingen rengöring under säsongen. Har seglat till Finland och sedan etapper kring Gävle
5) hur såg botten ut -->> Nästan ingen beväxning, lite "skägg" i akterkant på köl och roder. Allt släppte med lite borstning och högtryckstvätt vid upptagning.

Hade tänkt byta bottenfärg till International VC17 i år i och med att LeFant inte finns att köpa i Gävle. Ordnade dock en kurir som handlade på Erlandssons så nu har jag färg även till nästa säsong. Tycker att LeFant funkar bra och dessutom torkar den väldigt snabbt, nästan för snabbt.
//Kurras

Användarvisningsbild
Georg
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 12:18
Ort: Hönö

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av Georg » tis 25 nov 2008, 22:08

Äntligen står båten på land. Närvarade dock inte själva upptagningen, men fick rapporterad av hamnkaptenen att det fanns bara snäckor och tulipaner på undersidan av kölen, var jag inte kom åt att måla i år. Samt på vissa ställen på rodret.

Hemmahamn: Hönö Klåva.
Färg: Micron WQ med 2 burkar cayennepeppar per 3 liter färg.
Seglat: Bara vid bryggan i år :oops:

Däremot var propellen välbevuxen.
SWE6141, Callsign SD6290

Skriv svar