Seaclear och Linux

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Kurras
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 14:58
Ort: Sandviken

USB minnen som dör

Inlägg av Kurras » ons 05 nov 2008, 14:54

Det här med USB minnen som dör var ju intressant. Jag trodde i min enfald att dessa var evighetsmaskiner som inte skulle drabbas, men där ser man. En följdfråga dyker då upp i min skalle, hur kommer det att fungera med "solid state disks" som kommer i nya bärbara datorer ? Dessa finns ju i dagsläget i 64GB och inom snar framtid i 128GB storlek. Dessa är ju att jämföra med ett gigantiskt USB minne om jag fått det förklarat rätt för mig, men vad kommer då att hända med dessa med tiden ? Kommer dessa också att gå döden till mötes. Den stora fördelen som nämns med dessa diskar är att de är mer eller mindre helt stöt tåliga i och med att de saknar rörliga delar samt att de är betydligt strömsnålare och snabbare, dessutom är de helt tysta. Nån som har kunskap om eventuella nackdelar med SSD diskar ?
//Kurras

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Seaclear och Linux

Inlägg av bosseh » ons 05 nov 2008, 16:41

SSD sägs klara 1-5 miljoner skrivningar vilket påstås räcka i 51 år!
USB-pinnar klarar från några 1000 upp till en miljon skrivningar.

oskarw
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 09:00

Re: Seaclear och Linux

Inlägg av oskarw » fre 07 nov 2008, 15:20

Tillbaka till ämnet.
Jag kör Seaclear via wine på en eee pc i brist på navigerings program till linux. Det fungerar utmärkt, det enda jag har att anmärka på är att det belastar processorn lite mer än de gps program jag har för linux.

Annars är jag helnöjd men min eee pc 901 som navigerings pc. Den drar ca 11W med max ljussturka samt wlan och bluetooth aktiverat.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Seaclear och Linux

Inlägg av Seawolf » fre 07 nov 2008, 17:19

oskarw skrev:Tillbaka till ämnet.
Jag kör Seaclear via wine på en eee pc i brist på navigerings program till linux. Det fungerar utmärkt, det enda jag har att anmärka på är att det belastar processorn lite mer än de gps program jag har för linux.

Annars är jag helnöjd men min eee pc 901 som navigerings pc. Den drar ca 11W med max ljussturka samt wlan och bluetooth aktiverat.
Har du provat hur mycket den drar om du tar ut dess batteri?
Vanliga Laptopar kan ofta halvera sin strömförbrukning om man kör utan dess eget batteri. Det verkar som om laddkretsarna tvärstoppar utan batteri. Och det tycks heller inte finnas nån laptoptillverkare som ens har tänkt tanken att minimera strömförbrukningen när man har yttre spänning tillgängligt.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Seaclear och Linux

Inlägg av bosseh » fre 07 nov 2008, 17:21

Det påstås att 85% av alla Eee säljs med Linux så vi kan nog hoppas på att det kommer navigationsprogram som körs native under Linux.

anti
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 23 maj 2004, 13:32

Re: Seaclear och Linux

Inlägg av anti » fre 07 nov 2008, 22:19

oskarw skrev:Tillbaka till ämnet.
Jag kör Seaclear via wine på en eee pc i brist på navigerings program till linux. Det fungerar utmärkt, det enda jag har att anmärka på är att det belastar processorn lite mer än de gps program jag har för linux.

Annars är jag helnöjd men min eee pc 901 som navigerings pc. Den drar ca 11W med max ljussturka samt wlan och bluetooth aktiverat.

Det låter väldigt bra, kör du även g7towin möjligtvis? Det är just en 901 jag sneglar på och den finns ju både med windows xp och linux men jag skulle föredra linux-varianten.

oskarw
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 09:00

Re: Seaclear och Linux

Inlägg av oskarw » lör 08 nov 2008, 18:04

Seawolf skrev:
oskarw skrev:Tillbaka till ämnet.
Jag kör Seaclear via wine på en eee pc i brist på navigerings program till linux. Det fungerar utmärkt, det enda jag har att anmärka på är att det belastar processorn lite mer än de gps program jag har för linux.

Annars är jag helnöjd men min eee pc 901 som navigerings pc. Den drar ca 11W med max ljussturka samt wlan och bluetooth aktiverat.
Har du provat hur mycket den drar om du tar ut dess batteri?
Vanliga Laptopar kan ofta halvera sin strömförbrukning om man kör utan dess eget batteri. Det verkar som om laddkretsarna tvärstoppar utan batteri. Och det tycks heller inte finnas nån laptoptillverkare som ens har tänkt tanken att minimera strömförbrukningen när man har yttre spänning tillgängligt.
Jag har inte någon laddkabel för 12V utan har endast kört den med batteri i båten. Köpte datorn nu i höstas så jag har bara hunnit med en provtur med den. Siffran 11W har jag fått från diagnostik programmen på datorn och det borde stämma ganska väl med tanke på att jag får ut mellan 4 och 4,5 timmar på batteriet som är märkt 7,3V 6600mAh.

220V laddaren ger ut 12V=, tror ni att det går att plugga in datorn direkt i ett cigguttag eller kan den ta skada när motorn är igång och batteri spänningen går upp mot 14,4?

g7towin har jag inte testat men enligt wines hemsida så borde det fungera.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Seaclear och Linux

Inlägg av Anders S » lör 08 nov 2008, 19:34

oskarw skrev:
220V laddaren ger ut 12V=, tror ni att det går att plugga in datorn direkt i ett cigguttag eller kan den ta skada när motorn är igång och batteri spänningen går upp mot 14,4?
Det kan gå bra - du kan ju mäta nätaggretets tomgångsspänning om du vill. Den överstiger nog nominellt 12V litet grand och i så fall bör det inte vara någon fara. En sak till att kolla - vilken ström är nätaggregatet kapabelt att klara av? (det står ofta på) Om det inte ger mer än 1A eller så kan du antagligen använda en universaladapter typ den här: http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,355500000
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Seaclear och Linux

Inlägg av Seawolf » lör 08 nov 2008, 21:28

oskarw skrev: Jag har inte någon laddkabel för 12V utan har endast kört den med batteri i båten. Köpte datorn nu i höstas så jag har bara hunnit med en provtur med den. Siffran 11W har jag fått från diagnostik programmen på datorn och det borde stämma ganska väl med tanke på att jag får ut mellan 4 och 4,5 timmar på batteriet som är märkt 7,3V 6600mAh.
OK, så det är i ren internbatteridrift 11W-uppskattningen kommer.
Då komer den nog att dra c:a 15-20W om du matar den med extern spänning, om du inte tar ut batteriet.

Det finns två risker med att mata direkt 12V från båten.
1) Den ena är att startmotorkörning och liknande dippar spänningen. OK om du har laptopbatteriet insatt (men då drar den mera ström), utan laptopbatteriet dör nog laptopen.
2) Den andra risken är att transienta överspänningar skadar laptopen.

En sådan enkel spänningsregulator som Anders S påvisade bör klara problem2, men ökar risken att Laptopen dör vid motorstart (utan laptopbatteri)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Seaclear och Linux

Inlägg av Anders S » lör 08 nov 2008, 21:47

Visserligen sparar man en del ström på att ta ur batteriet, men en stor poäng med att ha det i är att datorn inte stannar om båtströmmen fallerar. Håller sedan batteriet i 4 timmar har man ju en viss marginal, speciellt om man sparar batteriet genom att bara köra datorn emellanåt. HAr man enUSB-puck har man ju hela navsystemet på eget batteri - inte dumt.

Ett stort spänningsfall kan ju datorn tänkas klara beroende litet på hur strömmatningen är konstruerad. Det är ju inte alldeles säkert att datorn dör bara för att batteriladdningen inte får 12V - det får man ju se i så fall.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Seaclear och Linux

Inlägg av Mr Q » sön 09 nov 2008, 08:59

Det här är en bra eliminator som klarar att driva en Thinkpad 20V/4,5 A.

Du klarar dig säkert med denna om du ska driva 12V. Kolla din 220V -> 12V eliminatorn vilken V/A den är specad för på sekundärsidan.

anti
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 23 maj 2004, 13:32

Re: Seaclear och Linux

Inlägg av anti » sön 09 nov 2008, 09:22

oscarw skrev lite längre upp
220V laddaren ger ut 12V=, tror ni att det går att plugga in datorn direkt i ett cigguttag eller kan den ta skada när motorn är igång och batteri spänningen går upp mot 14,4?
så vad jag förstår blir inget av dina föreslagna alternativ möjliga att använda.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Seaclear och Linux

Inlägg av bosseh » sön 09 nov 2008, 15:17

Det finns 12V nätdelar till 901 mfl. Tex https://www.expansys.se/p.aspx?i=167281
Det ser ut som den inte är speciellt avancerad, troligen ingen DC/DC omvandlare, kanske bara lite filter.
De flesta moderna datorer har en DC/DC omvandlare direkt när strömmen kommer in i datorn vilket gör att de brukar vara skyddade mot överspänning mm. Kan vara värt att söka lite på.
Jag ska köpa en Acer Aspire A150 som ska få bo i båten. Ska kolla hur den ska ha det men jag har inte budgeterat någon nätdel ännu i alla fall.

oskarw
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 09:00

Re: Seaclear och Linux

Inlägg av oskarw » mån 10 nov 2008, 12:58

Jag köper nog en orginal laddare, finns för 200kr på ex http://www.webhallen.com/prod.php?id=90971.
Vore ju tråkig om man skulle bränna laddkretsen med en hemmagjord kabel när de är så billiga.

Ska experimentera med den i bilen och mäta strömen med/utan batteri, återkommer med siffrorna.

Skriv svar