varning för "skitvantskruvar" från claes ohlson

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: varning för "skitvantskruvar" från claes ohlson

Inlägg av SWE54 » mån 15 dec 2008, 16:27

Jaha, du menar så..:)

Fast jag skulle nog ändå satt något annat där, toggles, kedja eller vad man nu kan finna som passar bra...
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: varning för "skitvantskruvar" från claes ohlson

Inlägg av matsa » mån 15 dec 2008, 17:36

vantskruvarna var max 3-4 veckor gamla. när jag sålde båten så var dom gamla böjda så han som köpte den fick inte ens med dom, så 3-4 veckor i sjön och bara seglad några ggr.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: varning för "skitvantskruvar" från claes ohlson

Inlägg av Seawolf » mån 15 dec 2008, 17:52

Den som vill veta vilket stål som passar för saltvatten bör traggla sig igenom detta:
http://www.outokumpu.com/applications/u ... ?docid=681

Syrafast kavlitet typ 316 med undergrupper är egentligen inte tillräckligt om man vill ha både styrka och bra skydd mot utmattning i havsvattenmiljö. Duplex skall det vara...
Utan att veta exakt misstänker jag att f.d. Hasselfors, numera Selden, har nån kvalitet som ligger år det hållet i sina vantskruvar.

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: varning för "skitvantskruvar" från claes ohlson

Inlägg av matsa » mån 15 dec 2008, 18:09

jag kollade igenom alla riggar på em och jag har bara hasselfors så det är lugnt. det där kommer inte att hända igen. det är bara att segla på i ur och skur å värsta stormarna :D

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: varning för "skitvantskruvar" från claes ohlson

Inlägg av Tommy » mån 15 dec 2008, 18:56

Angående mantåget, så tänkte jag spänna hårt med flera varv lina (på vanligt sätt) mellan akterpulpit och en vantskruv som då är i ganska öppet läge. Sen kan man ta hem på vantskruven och på så sätt spänna mantåget ordentligt. Och då har man ju kvar möjligheten att kapa linan för att fälla mantåget vid en MOB-situation.

Hälsningar
Tommy

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: varning för "skitvantskruvar" från claes ohlson

Inlägg av SWE54 » mån 15 dec 2008, 20:03

Seawolf skrev:Den som vill veta vilket stål som passar för saltvatten bör traggla sig igenom detta:
http://www.outokumpu.com/applications/u ... ?docid=681

Syrafast kavlitet typ 316 med undergrupper är egentligen inte tillräckligt om man vill ha både styrka och bra skydd mot utmattning i havsvattenmiljö. Duplex skall det vara...
Utan att veta exakt misstänker jag att f.d. Hasselfors, numera Selden, har nån kvalitet som ligger år det hållet i sina vantskruvar.
Hasselfors (Seldén) har SS2343 i sina vantskruvar, valsade gängor och polerade för bättre skydd...:)
Det är ju inte enbart materialet det hänger på utan även kvalitén på tillverkningen.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: varning för "skitvantskruvar" från claes ohlson

Inlägg av Anders S » tis 16 dec 2008, 08:38

Brons är också gångbart :-) Selden säljer gärna... Den mekaniska kvaliteten och utförandet är naturligtvis mycket viktig. Skulle Matsas kompis vantskruvar ha släppt i gängorna då de belastas hår förtsta gången är de naturligtvis dåligt gjorda, inget annat. Rätt dimensionerade skall riggwiren brista före vantskruv och röstjärn.

Jag tragglade mig igenom "stålb(l)adet" från Seawolf, och problemställningen var ju litet annorlunda än för oss. Det handlar om korrosion i höga temperaturer och syrefattig miljö i värmeväxlare och processystem och riktigt så tuffa tag drabbas inte våra RF-beslag av. Men vill man veta varför RF beslag inte anses lämpliga under vattnet har man förklaringarna här. RF i 316(L) eller 2343/2348 är utan vidare gångbart ovan vattenytan.

Problemet på sikt är att rätt många Asienbeslag görs i 304, en enklare legering som ligger mellan vårt 18-8 ("diskbänksplåt") och 2343 utan att det anges. Men det skapar i sig inget hållfasthetsproblem, i synnerhet inte första veckorna...
Anders S

ulfk
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 12:35

Re: varning för "skitvantskruvar" från claes ohlson

Inlägg av ulfk » tis 16 dec 2008, 10:28

Köpte biltemas vantskuv till förstaget för några år sedan.Efter nån månad på östersjön fick den en "vacker" brun lyster,
Ulf k.
ulf k

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: varning för "skitvantskruvar" från claes ohlson

Inlägg av Seawolf » tis 16 dec 2008, 11:15

Ett inte helt välbekant faktum är att rostfria stål korroderar om de inte omges av tillräckligt med syremolekyler. Dessa bildar med legeringsämnena i stålet ett skyddande oxidskikt som är själva rostskyddet. Så om konstruktionen har spalter där stålet inte får tillgång till syre så rostar det. Även 316, 2343 etc. Och detta förklarar också både varför polering hjälper (inga mikroskrovligheter som saknar syre) samt varför det inte är OK att måla syrafast hur som helst, eller att delvis plasta in det så det sticker ut.
För vantskruvar är det således viktigt att konstruktionen är öppen och att man smörjer gängorna så de omges av rostskyddande seg olja. Seldens är bra på det viset.
Tips: På hösten, lägg vantskruvarna isärskruvade ett dygn i motortvätt, och spola sen av dem med högtryckstvätt. Olja sen in dem med Selden vantskruvsolja. Behandlingen får bort hårda smutspartiklar som annars kan bidraga till att de kärvar.
Även om man inte har det vanliga syrafasta stålet ständigt i saltvatten, så bidrager saltatmosfären till att korngränserna i materialet lätt ger anvisningar till utmattningsbrott, särskilt vid böjpåkänning av de lägre kvaliteterna. Det är bl.a. därför det måste till toggles eller annat för att garantera att vantskruvar absolut inte har böjpåkänningar.
Duplexstål bör användas då man har krav på förbättrad tålighet i saltvatten, plus att detta har mycket högre användbar hållfasthet i salvattenmiljö. Faktum är att i styrkekritiska prylar blir det inte dyrare med Duplex än med 2343, det högre priset kompenseras av att det går åt mindre för samma styrka. Och till lägre vikt.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: varning för "skitvantskruvar" från claes ohlson

Inlägg av Eilean » tis 16 dec 2008, 11:56

Det är märkligt att den här tråden ens finns i ett forum av seriösa seglare.

Hela riggens, ja kanske hela båtens överlevnad kan ju bokstavligen hänga på en vantskruv. Att då gå köpa en namn- och speclös vantskruv från ställen där man VET att affärsidén är att sälja billiga namnlösa/OEM-grejor med många gånger diskutabel kvalitet är i mina ögon vansinne.

Låt gärna Jula, Biltema, Classe och andra handlare med "prisvärt" sortiment sälja tampar, fendrar, klockor, fenderhakar och annat smått och gott till era båtar. Men vantskruvar, shacklar och annat som MÅSTE hålla skall köpas där produktens kvalitet och ursprung kan garanteras.

Om Jula skulle marknadsföra en livflotte av märket "TomPengPung Life Saving Co" för 2.995.- spänn, skulle ni köpa den också?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: varning för "skitvantskruvar" från claes ohlson

Inlägg av Seawolf » tis 16 dec 2008, 13:26

Eilean skrev:Det är märkligt att den här tråden ens finns i ett forum av seriösa seglare.

Hela riggens, ja kanske hela båtens överlevnad kan ju bokstavligen hänga på en vantskruv. Att då gå köpa en namn- och speclös vantskruv från ställen där man VET att affärsidén är att sälja billiga namnlösa/OEM-grejor med många gånger diskutabel kvalitet är i mina ögon vansinne.

Låt gärna Jula, Biltema, Classe och andra handlare med "prisvärt" sortiment sälja tampar, fendrar, klockor, fenderhakar och annat smått och gott till era båtar. Men vantskruvar, shacklar och annat som MÅSTE hålla skall köpas där produktens kvalitet och ursprung kan garanteras.

Om Jula skulle marknadsföra en livflotte av märket "TomPengPung Life Saving Co" för 2.995.- spänn, skulle ni köpa den också?
I stort, helt relevant kommentar.

Men det mesta vi köper som konsumenter är tillverkat av någon fabrik i Kina eller Indien. Det som i bästa fall skiljer är att märkesföretag håller koll på kvaliteten, och att del lägger på betydligt störrre pålägg på priset. I många fall kan man själv göra en hyfsad bedömning av kvaliteten.
Det är egentligen mycket egendomligt att (mig veterligt) inte några båttidningar utför och publicerar jämförande fysiska tester av de oilka segmentens prylar. Själv hoppas jag att SXK med P&K kunde axla denna kappa. GP i västsverige gör sådant emellanåt på diverse områden, och förvånansvärt ofta visar det sig att de billigaste produkterna är tillräckligt bra, och att vissa av de dyraste produkterna inte är det.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: varning för "skitvantskruvar" från claes ohlson

Inlägg av Maxi33 » tis 16 dec 2008, 14:07

Den besiktningsman jag anlitat vid mina båda senaste båtköp fick mig (och den andra parten i affären också) att svära vid Neptun på att alltid bara använda Hasselfors vantskruvsolja, av i stort sett de skäl som anförts av Seawolf.
Är månne Seldéns samma produkt under nytt marknadsföringsnamn, eller skall jag be besiktningsmannen att komma och bita Seawolf i benet?

För övrigt, om det där med att vara noga med kvalitet i kritiska applikationer men att det mesta ändå är tillverkat där det är billigast, så håller jag med både Eilean och Seawolf eftersom jag är rädd för att bråka.

MVH
Håkan
En expert i mängden

ulfk
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 12:35

Re: varning för "skitvantskruvar" från claes ohlson

Inlägg av ulfk » tis 16 dec 2008, 15:17

Kan bara konstatera att allt va bättre förr.
Bytte stående rigg i våras, efter en säsong var den "rostfria syrafasta" wiren brun av rost. Dagens rostfria skall tydligen skötas ordentligt.
Ett exempel... Jag har en cykel som har stått invuxen i en björk i ca 40 år , den har rostfria skärmar och dito fälgar. Dessa är blanka och fina som vore dom nya!
Har även en diskbänk som stått ute imånga år,Båda har stått i skärgårdsmiljö med noll skötsel och ingen av dessa är väl tillverkad för marint bruk. Ändå har dessa högre kvalite än dagens båt grejer.
Ulf k.
ulf k

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: varning för "skitvantskruvar" från claes ohlson

Inlägg av Eilean » tis 16 dec 2008, 16:08

Seawolf skrev:Men det mesta vi köper som konsumenter är tillverkat av någon fabrik i Kina eller Indien.
Vilket land vantskruvarna eller andra "viktiga" bitar är producerade i är egalt.
Jag vill däremot kunna ta reda på vilket företag som marknadsför produkten, vilka garanterade egenskaper den har. Sedan får de (ur den synvinkeln) tillverka den i Somalia om de så önskar.

Gäst #2
Platinamedlem
Inlägg: 103
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 08:25

Re: varning för "skitvantskruvar" från claes ohlson

Inlägg av Gäst #2 » tis 16 dec 2008, 19:20

För att återgå till pudelns kärna. Jag har personligen mycket svårt att tro att Classe, avsiktligt, säljer undermåliga saker. Allt annat vore kriminellt. Om de säger att en vantskruv ska klara en viss belastning så skall man kunna lita på detta.

Jag hoppas verkligen att du har nämnt detta för Clasohlsson. Det kan vara så att de har problem med tillverkaren?

Har du någon bild på den skadade vantskruven?

Skriv svar