Båtförsäkring

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
xyz123
Guldmedlem
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 13:29

Re: Båtförsäkring

Inlägg av xyz123 » lör 07 mar 2009, 13:57

Försäkringen skall gälla också. Att det kan bli svårt upptäckte jag när jag, för ett antal år sedan, köpte min första segelbåt. Till segelbåten hörde en utombordsmotor. Jag ville givetvis ha även den försäkrad.

Nästan samtidigt var det en båtmässa i Stockholm. Jag åkte dit och gick runt bland alla försäkringssäljarna.

Enligt alla utom en skulle utombordaren ovillkorligen låsas fast med ett speciellt lås, à c:a 750:-, i den helt lösa bräda som håller utombordaren på plats. Eftersom det tar ungefär 10 sekunder för en något så när stark tjuv att lyfta bort denna bräda inklusive utombordaren så tyckte jag att denna fastlåsning var meningslös. Jag frågade om de i stället kunde godta en stöldwire, modell bättre motorcyckellås, fastsatt i såväl motorn som i en ögla i båten.
Svaret från försäkringsbolagen var ett mycket bestämt nej. Den skulle ovillkorligen vara fastlåst à 750:- i den lösa brädan! Någon stöldwire kunde de inte tänka sig att godta.

Ett av bolagen, bara ett, kunde dock tänka sig att godta min lösning. Dessvärre vet jag inte om denna, enda, säljare lovade mer än vad han kunde hålla eller inte.
xyz123

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Båtförsäkring

Inlägg av SWE54 » lör 07 mar 2009, 16:00

Låter lite märkligt...
I mina villkor står det att motorn ska vara fastlåst i båten med låsanordning godkänd av SSF.
Så det räcker ju inte att låsa fast den i motorfästet om det är avtagbart.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Båtförsäkring

Inlägg av Excel 319 » lör 07 mar 2009, 17:04

Intressanta funderingar om försäkringar. Jag tycker dock att jämförelsen mellan Pantaenius och andra bolag är att jämföra äpplen och päron. Mig veterligen är P det enda bolag som inte har åldersavdrag och där du specifikt kommer överens om ett värde. De är klart dyrare men det är ganska naturligt. Jag tycker man ska se över varför jag har försäkring och vad förväntar jag mig av densamma. Vilka ekonomiska resurser har jag att ta en smäll om något händer, typ rigghaveri, och hur stor risk är det att jag utsätter mig och båten för situationer som kan bli dyrbara. Dåliga resurser då skulle jag välja P, i annat fall kanske en billigare försäkring är bättre/ekonomiskr riktigare. Låg premie och att kunna stå skadelös tror jag inte går ihop, tyvärr.

xyz123
Guldmedlem
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 13:29

Re: Båtförsäkring

Inlägg av xyz123 » lör 07 mar 2009, 18:05

[quote="SWE54"]Låter lite märkligt...
I mina villkor står det att motorn ska vara fastlåst i båten med låsanordning godkänd av SSF.
Så det räcker ju inte att låsa fast den i motorfästet om det är avtagbart.[/quote]

Om jag minns rätt så var det enda godkända den låsanordning som låste fast
utombordaren i den lösa brädan. Wire eller kedja mellan motor och båt
var *inte* godkänt. De var mycket bestämda på denna punkt. Problemet för
mig var att det skulle bli omöjligt att bevisa att utombordaren varit fastlåst
i den lösa brädan. Eventuella spår av avklippt wire eller kedja skulle inte
godtas som tillfredställande fastlåsning.

Jag diskuterade länge och ingående med de olika försäkringsförsäljarna.
xyz123

Elvin A
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 23:40

Re: Båtförsäkring

Inlägg av Elvin A » mån 09 mar 2009, 16:30

Vi har själv vår försäkring hos ett engelskt försäkringsbolag, vilket har fungerat alldeles utmärkt hitintills, men man vet aldrig vad som händer den dagen då det verkligen gäller. Däremot läser jag om ett mycket tråkigt fall, jag har följt långseglaren http://www.sy-crux.se ett bra tag, men den 21 november 2008, så totalförstördes Crux i ett åskoväder då hon föll till marken i Australien där hon låg på landbacken för säsongen. Hela styrborssidan blev intryckt och trasig, liksom inredning med skott etc. :cry:

De kom bara drygt halvvägs runt jorden och jag förmodar att deras drömmar om att segla hela vägen jorden runt grusades där, jag lider med dem. Nu har de dessutom råkat ut för försärkingskrångel som heter duga, vilket de har skrivit om i sina sista fem loggböcker. Själv uppskattar jag att de skriver om det så andra kan få ta del av det, men det är tur att han är duktig på att tolka det försäkringsbolaget skriver, jag blev själv mörkrädd när jag läste allt det s.k. nya som tillkommit i försäkringen. Som det ser ut nu är det enda som återstår en rättslig process i England, jag hoppas att det löser sig och att det inte blir av.

//Marie
http://www.sy-elvina.com

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Båtförsäkring

Inlägg av Eilean » mån 09 mar 2009, 17:20

Elvin A skrev:Vi har själv vår försäkring hos ett engelskt försäkringsbolag, vilket har fungerat alldeles utmärkt hitintills, men man vet aldrig vad som händer den dagen då det verkligen gäller. Däremot läser jag om ett mycket tråkigt fall, jag har följt långseglaren http://www.sy-crux.se ett bra tag, men den 21 november 2008, så totalförstördes Crux i ett åskoväder då hon föll till marken i Australien där hon låg på landbacken för säsongen. Hela styrborssidan blev intryckt och trasig, liksom inredning med skott etc. :cry:

De kom bara drygt halvvägs runt jorden och jag förmodar att deras drömmar om att segla hela vägen jorden runt grusades där, jag lider med dem. Nu har de dessutom råkat ut för försärkingskrångel som heter duga, vilket de har skrivit om i sina sista fem loggböcker. Själv uppskattar jag att de skriver om det så andra kan få ta del av det, men det är tur att han är duktig på att tolka det försäkringsbolaget skriver, jag blev själv mörkrädd när jag läste allt det s.k. nya som tillkommit i försäkringen. Som det ser ut nu är det enda som återstår en rättslig process i England, jag hoppas att det löser sig och att det inte blir av.

//Marie
http://www.sy-elvina.com
Ja här är problematiken. Alla förökringsbolag agerar exemplariskt när det handlar om att skicka ut räkningar och inkassera premien. Det är den dagen de skall reglera en skada som verkligheten dyker upp.

Historien om Crux visar återigen att det finns nackdelar att försäkra i bolag som inte är representerade på hemmaplan. Det är en oerhörd skillnad att driva en process på svenska, i svensk domstol och med svensk lagstiftning än att tvingas göra detta utomlands.
Pantaenius hade tidigare inte svenskt kontor och eventuella tvister skulle därför ske i Danmark i dansk domstol, vilket en del bittert fått erfara.

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Båtförsäkring

Inlägg av morg » mån 09 mar 2009, 18:01

xyz123 skrev:
SWE54 skrev: Jag diskuterade länge och ingående med de olika försäkringsförsäljarna.
Mitt bolag insåg att om jag sätter fast den i motorfästet tar de allt. Om jag sätter fast en ögla i båten skruvar de bort skruvarna och därmed slapp jag både klass 3 kedja och dumheter med säkerhetslås i en löstagbar släde. Det vi vill åt är att slentriantjuvarna får hålla på ett tag sa de efter att jag tyckt att klass-tre-kedjan var rätt meningslös när det bara var att sparka sönder akterstuvsluckan för att lossa bultarna till öglan. Nu är motorn fastlåst med en klass-två-kedja i pulpit(pushpit) och det var helt ok!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båtförsäkring

Inlägg av Anders S » mån 09 mar 2009, 20:46

Jag har roat mig med att be om en offert från Pantaenius, och det såg inte så dumt ut. Jag har också läst villkoren, och det ser inte så dumt ut, det heller. Nu får jag ta en funderare.

Angående Crux, så är det naturligtvis inte alldeles glasklart om försäkringsbolaget genomgående fular sig eller inte. Det kan ju också handla om en krävande kund. Jag tycker personligen inte att lösningen ser så illa ut. Att bolaget valde en svensk värderare kan jag inte se som ett problem, snarare en fördel. Resten, utom fulgreppet med omvärderingen, kan man väl tänka sig vara förklarligt om man tänker på omständigheterna.

Caveat emptor, brukar man säga. Det är latin och betyder "läs det finstilta" *... (Nä, det gör det inte på riktigt, det betyder "köpare, tag dig i akt!")
Anders S

Skriv svar