durkmatta

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Monsun 31
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 20:21

durkmatta

Inlägg av Monsun 31 » mån 13 apr 2009, 21:39

Undersidan på durkmattan i min båt verkar ha gett upp. Det mjölar sig och och ger ett olustigt intryck.

Kan man behandla undersidan på en durkmatta (textil) med något slags gummilim?

Båten är nästan klar för sjösättning. Vi går i 2:a maj!

Jag ser fram emot en härlig sommar.

Magnus

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: durkmatta

Inlägg av naffatS » mån 13 apr 2009, 22:51

Det enklaste och billigaste borde vara att köpa en stuvbit heltäckningsmatta med tät våffelmönstrad undersida. Detta gör att man slipper langettering efter att man skurit till dem. Så har jag gjort ett par gånger och aldrig betalat mer än 2-300 kr.
Staffan

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: durkmatta

Inlägg av styrman » tis 14 apr 2009, 12:08

naffatS skrev:Det enklaste och billigaste borde vara att köpa en stuvbit heltäckningsmatta med tät våffelmönstrad undersida. Detta gör att man slipper langettering efter att man skurit till dem. Så har jag gjort ett par gånger och aldrig betalat mer än 2-300 kr.
Staffan
Vi har haft sk. balkongmatta (blå eller ljusgrå).
Den binder inte fukt, har "gumminabbar" på undersidan samt kostar nästan inget/m².
Finns bl.a. på Bauhaus m.fl.
Vid tvätt är det bara att ta upp den på bryggan, skrubba med levangen och spola rent och den torkar fort igen.
Peter
S/Y Calypso

Monsun 31
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 20:21

Re: durkmatta

Inlägg av Monsun 31 » sön 19 apr 2009, 08:44

Ni kanske missförstår mig. Jag vill i första hand försöka få ordning på den matta jag redan har.
Ovansidan är som ny. Det är baksidan jag vill ha hjälp med.
Baksidan är täckt av en gummiliknande yta. Denna har torkat och smular av sig.

Min fråga är således:
Känner någon av er till vad baksidan av durkmattor är tillverkad av för material?
Kan man köpa något för att förbättra denna yta?

Hälsningar Magnus

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 03 okt 2004, 22:39
Ort: Västerås

Re: durkmatta

Inlägg av sotarn » sön 19 apr 2009, 10:39

Troligen någon sorts gummi eller plastblandning. Man borde kunna stryka på någon härdande plast eller gummimassa på undersidan, men det finns nog ingen garanti för att man klarar sig utan genomslag då. Kanske kan man värma fast någon sorts plastfolie (med strykjärn, varmluftspistol eller liknande).
//Daniel

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: durkmatta

Inlägg av naffatS » mån 20 apr 2009, 23:19

Om den smular sig på undersidan anser jag att den är förlorad. Det är vanligt med skumplastbaksidor på bordläggningsisolering. Enklast och billigast är att byta ut mattorna på durken mot något nytt. Vill du promt ha kvar de gamla mattorna kan du ju försöka skrapa, slipa eller med en Peragoslip avlägsna skumundersidan.

Staffan

thma
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 19 apr 2009, 16:16

Re: durkmatta

Inlägg av thma » ons 22 apr 2009, 17:14

Enklast är att limma liggerunderlag på undersidan, Använd kontaktlim, funkar kanonbra, varmt och mjukt att gå på samt ligger still.

Skriv svar