Nya instrument, vad ska man välja.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Båtsman
Diamantmedlem
Inlägg: 219
Blev medlem: tor 29 sep 2005, 13:07

Nya instrument, vad ska man välja.

Inlägg av Båtsman » tor 01 okt 2009, 07:33

Hej

Jag är inne på att montera nya instrument nu under vintern.
Jag har läst lite om Nexus startpaket 3 inte är så bra utan att man hellre ska välja 4 men att
även där kan vindinstrumetet strula, spciellt om man har äldre mjukvara.

I samband med att jag tänkte sätta in nya instrument så har jag funderat på att sätta igen eller
i alla fall reducera de hål/genomföringar man har i skrovet.
Istället för logg med skovelhjul kan man ha gps istället?
Hur väl kan man lita på digitala instrument och instrument som på ett eller annat sätt behöver ström?
Är det dumt att helt gå ifrån traditionellla skoveljul och kompass?

"Planen" om man ska kalla det en plan eftersom jag bara är i inledningen av mitt sökande ser ut så här.
* Vind/Logg/Djup - Nexus NX Start Pack 4 (Pris 8 290Kr)
* Kompass - Silva 100 B/H (Pris 1 698Kr)
* GPS ? (Känns det finns två alternativ Alt.1 * Billigt som egentligen bara behöver visa en position så kan man föra över detta till sjökortet Alt.2 * En plotter, så att man får både sjökort och position).
GPS kan också vänta, eller?

Kan kännas som om 10 000kr (Priser från Erlandssonsbrygga) för instrument kan räcka.

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Nya instrument, vad ska man välja.

Inlägg av Mr Sailman » tor 01 okt 2009, 07:36

Logg och GPS mäter fart genom vattnet resp över grund. Två helt skilda saker, jag tycker man ska kunna se båda.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Nya instrument, vad ska man välja.

Inlägg av Mr Q » tor 01 okt 2009, 13:54

Låter som ett bra val.

Mitt tips är att skippa alt 1 rörande GPS och satsa påå en riktig plotter. Kan tas på nästa års budget kanske? Så slipper du få frugan efter dig menar jag. :mrgreen:

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Nya instrument, vad ska man välja.

Inlägg av bosseh » tor 01 okt 2009, 14:52

Jag som är "normalseglare" skulle börja med plottern. I min värld är vindinstrumentet till för att jag inte ska få ont i nacken. Möjligen också för att se att det inte alls blåser så mycket som båtgrannarna påstår. Loggen behövs framförallt för vindinstrumenten och för att se effekten av förändringar. Men den riktigt intressanta uppgiften är ju VMG mot målet och den ger plottern. Skulle min vindata eller logg klappa ihop är jag inte säker på att jag skulle ersätta dessa, jag skulle nog prova ett tag utan.
Min förra kompass blev inkontinent och åkt ut. Istället blev det en flyttbar Silva som monterades på huvudskottet. Eftersom kepsen hänger bra på den ser jag den inte och jag har hittills inte saknat kompass. Till saken hör att jag är en flitig användare av autopiloten.
Kappseglar man är det en annan sak men en viktig del i den sporten är ju att pengarna ska rulla :mrgreen:

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Nya instrument, vad ska man välja.

Inlägg av Mr Q » tor 01 okt 2009, 16:01

Ekolodet är ju inte dumt, liksom vindstyrkan.

I stort tycker jag att allt som visas på dessa två multiinstrument är bra info. Fart, djup, vindriktning sann och upplevd, samt sann vindstyrka. Sen kan man få vattentemp, volttal och lufttryck.

Självklart är det bra med en plotter, men personligen väljer jag hellre ett ekolod. Vi saknade ekolod men hade plottern och vi var otroligt nära att damma på ett 1,3 meters grund trots att vi såg det på plottern sen. Djupminskningen hade vi troligen sett på ekolodet innan.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Nya instrument, vad ska man välja.

Inlägg av mariatherese » tor 01 okt 2009, 16:17

Personligen (som normalseglare) så tycker jag nog också att plottern kommer ganska långt ner på listan. Vi har en handplotter att kasta ögat på ibland men mer än så tycker jag inte att vi behöver. Däremot var det första sommaren med vindinstrument och nu vill jag nog inte gärna vara utan. Det ger väldigt mycket information, lite mer än om det kanske går lite gäss på vattnet eller ej.

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Nya instrument, vad ska man välja.

Inlägg av Filip » tor 01 okt 2009, 16:49

Skulle jag prioritera så skulle kompass, windex, plotter och ekolod komma först. Vindinstrumentet jag har är för trubbigt ..mer en "imp" pryl, vindstyrkan är mer av akademiskt intresse i o med att jag revar efter båtens beteende..men det är ju kul att säga att man varit ute i x m/s.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nya instrument, vad ska man välja.

Inlägg av Eilean » tor 01 okt 2009, 17:02

Min prioriteringslista. I ordning och för skärgård/nära-kustsegling. Papperskort och Windex el. liknande förutsätter jag finns:
1. Kompass (devierad!)
2. Logg (ej GPS)
3. Ekolod
4. Plotter
5. Autopilot
6. VHF
7. Vindinstrument

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Nya instrument, vad ska man välja.

Inlägg av HR312 » tor 01 okt 2009, 17:02

Installerade Raymarine ST 60 + i höstas - vindinstrument och tridata. Det är ju ett slags standardinstrument som sitter i massor av nyare båtar och tillbehör finns i överflöd.

Personligen tycker jag loggfunktionen är bökig. Fungerar bra de första veckorna men sen bärjar det växa på skovelhjulet och jag har gjort rent det 5-7 gånger under säsongen men efter en vecka har det fastnat något så att det visar felaktiga värden. Detta är rätt jobbigt kan jag tycka.

Kompass, ekolod, gps (billigare variant), vindinstrumnet (står alltid på när tillgång till ström finns), logg, plotter i nämnd ordning är min prioritering.
Henric D

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Nya instrument, vad ska man välja.

Inlägg av Filip » tor 01 okt 2009, 17:30

HR312 skrev:Installerade Raymarine ST 60 + i höstas - vindinstrument och tridata. Det är ju ett slags standardinstrument som sitter i massor av nyare båtar och tillbehör finns i överflöd.

Personligen tycker jag loggfunktionen är bökig. Fungerar bra de första veckorna men sen bärjar det växa på skovelhjulet och jag har gjort rent det 5-7 gånger under säsongen men efter en vecka har det fastnat något så att det visar felaktiga värden. Detta är rätt jobbigt kan jag tycka.

Kompass, ekolod, gps (billigare variant), vindinstrumnet (står alltid på när tillgång till ström finns), logg, plotter i nämnd ordning är min prioritering.
Har själv raython tridata st60...antar det är samma som raymarine men en tidigare version...upplever det mer som att ha en "fräck" pryl....själva vindriktiningen (relativ o sann) stämmer nästan aldrig, dessutom skiljer det sej från bog till bog även om jag har kalibrerat den många gånger...numera tittar jag upp på windexen istället. Tycker oxå loggen är ganska ointressant...tittar aldrig på den....visst den är viktig om man tappat plotter o gps ur ren säkerhetssynpunkt.

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Nya instrument, vad ska man välja.

Inlägg av HR312 » tor 01 okt 2009, 17:44

vet inte om det är så fräckt...Tycker att den relativa vindriktningen är jättebra även om man såklart kan säga att det är en lyxfunktion för det går ju bra att segla ändå. Men det här med skovelhjulet är jobbigt men det är väl inget märkesspecifkt direkt. Annars fungerar det bra tycker jag.
Henric D

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Nya instrument, vad ska man välja.

Inlägg av Mats Brage » tor 01 okt 2009, 17:58

Hej,

För min egen del (som bytte ut hela rasket till förra säsongen - och fick allt i funktion till denna) är prioriteringen

Kompass
Logg
Lod

Först därefter kommer en plotter (valde en med c:a 8 tums skärm som jag tycker fungerar bra - har inte någon plats för optimal palcering och därför används den inte hela tiden).

Sist skulle jag välja vindinstrument (kanske lite för att Silvas variant som jag har idag inte fungerar så bra - tappar den trådlösa kontakten alltför ofta för att vara ok) ska placera om givaren i vinter och hoppas på en förbättring.

Nej - hellre än bra autopilot än ett vindinstrument

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Nya instrument, vad ska man välja.

Inlägg av Filip » tor 01 okt 2009, 18:10

Min invändning eller fråga är... kan dom nya instrumenten med skovelhjul klara av att visa sann o relativ vind...jag vill säga att dom gamla klarade inte av det och därmed var de bara en "fräck" pryl....om jag skulle skaffa nytt skulle jag titta på de som mer liknade en windex med propeller

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Nya instrument, vad ska man välja.

Inlägg av Mats Brage » tor 01 okt 2009, 18:17

Hej igen

Jag har inte kollat alla, men generellt skulle jag säga Ja. Silva klarar det i varje fall.

/Mats
Scanner 391 nr 142

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Nya instrument, vad ska man välja.

Inlägg av Peter_K » tor 01 okt 2009, 19:13

Mr Sailman skrev:Logg och GPS mäter fart genom vattnet resp över grund. Två helt skilda saker, jag tycker man ska kunna se båda.
Jo, men...
Vad fan, ärligt nu...
Hur många skärgårdsseglare använder loggen som något mer än en bekräftelse på hur fort man seglar för stunden, kanske på sin höjd som triminstrument?
Alltså, hur många navigerar med loggen som hjälpmedel?
Om man gör det ska man självklart ha en riktig logg, annars gissar jag att det duger gott att veta fart över grund.
Alla borde ha skägg

Skriv svar